Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Resurser

Föreläsningar

Föreläsningar är en resurs, men på föreläsningarna ger vi bara en kort introduktion till ämnena för respektive fas. Föreläsningarna kommer inte tala om HUR du ska genomföra något, eller vad som är den bästa metoden, utan det förväntas du läsa dig till i litteraturen nedan.

I kursen ges det 10 föreläsningar (5 i Tema 1 och 5 i Tema 2). Nedanstående pdf uppdateras till årets variant så fort föreläsningen givits.

Vinjetter

Finns under Vinjetter i menyn.

Projektarbetet fas 1-3

Projektarbetet genomförs i basgrupperna, och förväntningarna på aktivt deltagande, planering, och egen inläsning är höga! I enlighet med PBL ska föreläsningarna ovan endast ses som introduktion och stöd, dvs en resurs bland andra, medan huvuddelen av kunskapen som behövs för att genomföra arbetet måste inhämtas på egen hand. Främst genom inläsning av literatur som väljs bland nedanstående resurser. Lärarna berättar VAD som krävs, VAD målet är, men HUR något ska genomföras bestäms av grupperna genom att fatta informerade beslut, grundade i litteraturen, och planera sitt eget arbete enligt de metoder man valt.

  • Projektarbetet ska startas med att upprätta ett gruppkontrakt mellan gruppmedlemmarna enligt den här mallen.
  • Projektarbetet ska tidsrapporteras och tidsrapporten ska lämnas in enligt instruktioner. All tid som ni lägger på projektarbetet ska rapportera inklusive tid för inläsning, workshopstid, möten och redovisningsseminarier. Använd följande mall.

Litteratur som behandlar hela designprocessen (fas 1-3)

  • Arvola, M. (2014, 2020). Interaktionsdesign och UX: Om att skapa en god användarupplevelse. Lund: Studentlitteratur. Utgåva 1 2014, utgåva 2 2020. Båda duger.
    Täcker fas 1-3 mycket bra. Bättre än övriga om GDPR (utgåva 2) och värderingsmatris (pugh-matris). Bra om användartest. Inte bästa källan för intervjuteknik och Personor. Innehåller även en hel del principer och guidelines för interaktionsdesing.
  • Cooper, A., & Reimann, R. (2003). About face 2.0: The essentials of interaction design. New York , NY.: John Wiley & Sons. Om länken ovan inte funkar, gå via LiUs bibliotek
    En beskrivning av målinriktad design (en variant av Användarcentrerad design), lite mer riktad till designers, upplevs ibland som lite mer ostrukturerad, men bra på det mesta (dock inte personor och intervjuteknik).
  • Benyon, David (2019). Designing User experience: a guide to HCI, UX and interaction design, Harlow, England ; N.Y. : Addison Wesley, 2019. Utgåva 4 av nedanstående.
  • Benyon, David (2014). Designing interactive systems : a comprehensive guide to HCI, UX and interaction design, Harlow, England ; N.Y. : Addison Wesley, 2014.
    En bra bok om användarcentrerad design och PACT (People, Activities, Contexts and Technologies). Bra om användarstudier, bra om design och användarutvärderingar. Inget om personor, men bra om scenarier. Tidigare utgåvor fanns online, tyvärr borttagna.
  • Lewis, C. och Rieman, J,. (1993). Task-Centered User Interface Design: A Practical Introduction. Sharewarebok, del av dokumentsamlingsprojekt inom SIGCHI. Finns också som pdf, nedladdad 2014-08-12).
    Gammal men bra och motiverande för den som inte hänger med på varför användarstudier och avändartester behövs. Full av konkreta exempel.

Litteratur om Användarstuder (fas 1)

  • Goodwin K., (2009). Designing for the Digital Age - How to Create human-Centered Products and Services, Wiley. ISBN: 978-0-470-22910-1. Om länken ovan inte fungerar gå via LiUs bibliotek.
    En bok som i detalj, begripligt, beskriver hur man genomför ett designprojekt med metoden Målinriktad design (Goal-directed design), som är en variant av Användarcentrerad design. Bästa källan för användarintervjuer och personakonstruktion, mycket bra om scenarios och kravidentifikation. Bra om observationer, fokusgrupper, enkäter och dagboksstudier. För ytligt om konkurrentanalys och litteraturstudie. Mindre bra beskrivning av design och tunt om utvärdering.
  • Goodman, E. & Kuniavsky, M. (2012). Observing the User Experience - A Practitioner's Guide to User Research, Morgan Kaufmann.
    Bra, detaljerad genomgång av flera användarstudie-metoder samt lite kort om analys. Kort avsnitt om analytics (att använda automatiskt insamlade användardata för omdesign). Enkäter, konkurrentanalys och dagboksstudier bra men lite för avancerade (diskutera avgränsning m temaansvarig).
  • Lazar, J., Feng, J.H. och Hochheisterm H. (2010). Research Methods in Human-Computer Interaction. Wiley, UK. Utdrag: Kapitel 14 och 15.
    Två kapitel ur en bok, kap 14 bra om planering av användarstudier, etik, samtycke, kap 15 om (vissa aspekter av) mångfald.
  • Arvola, M. (2015). Interaction design tools Onlineresurs från LiU. Summering om verktyg inom interaktionsdesign.
    Några användbara formulär för att bearbeta och redovisa användarstudier och designkoncept.
  • Arvola, M. Exempel på samtyckesblankett från riktigt projekt Länk för nedladdning. OBS: måste anpassas för ert projekt (glöm inte headern).

Litteratur om design (fas 2)

Litteratur om guidelines och standarder, UX (Fas 2)

  • Nielsen, J. (2020). Jacob Nielsen's 10 heuristiker. Företagssida (världsledande).
  • Tognazzini, B. (2014) Bruce Tognazzinis principles of interaktion design. Företagssida (världsledande).
  • Interface guidelines for different companies. To be added.
  • Bevan, N. (2001). International standards for HCI and usability. International journal of human-computer studies55(4), 533-552.
  • Bevan, N. (2008, April). UX, usability and ISO standards. In CHI 2008 Workshop on User Experience Evaluation Methods in Product Development(pp. 1-5).
  • Bevan, N. (2008, June). Classifying and selecting UX and usability measures. In International Workshop on Meaningful Measures: Valid Useful User Experience Measurement (pp. 13-18).
  • Bevan, N. (2009). International standards for usability should be more widely used. Journal of Usability Studies4(3), 106-113.

Litteratur om prototyping (fas 3)

Exempel på prototypingverktyg (Fas 3)

  • Axure, ett s.k. Wireframe-verktyg som fungerar bra när man har ett gränssnittsflöde klart. Observera att deras 30-dagars provperiod inte räcker för kursen, ansök om gratis studentlicens (brukar gå fint att få). För att lära er Axure kan ni utgå från deras träning. Finns installerat i PC-pulen (?).
  • POP (Prototyping on Paper) - numera Marvel för iPad/iPhone (?), ett gratisverktyg för att animera pappersprototyper för mobiler. Gamla iPhone kan ha POP installerat.
  • MarvelApp. Marvels desktop system (prototypen själv kan köras antingen på desktop eller mobil). Bra funktionalitet, inklusive testning. Begränsad interaktion på mobil. Gratis testversion med begränsad funktionalitet, räcker för kursen. Notera att man måste dela användare.
  • AdobeXD Komplett prototypingverktyg. Tyvärr inte gratis provperiod längre, kostar 120kr/mån.
  • Figma har bra funktionalitet. Gratis testversion med lätt begränsad funktinalitet som räcker för kursen.
  • JustInMind komplett prototypingverktyg med funktioner för mobilinteraktion (tyvärr har gratisversionen begränsade mobilgester, kontakta examinator för studentkonto - i god tid.).
  • Det går också att skapa prototyper i HTML och Powerpoint. För tips om Powepoint (Keynote på Mac har liknande funktionalitet), se Amir Khellas instruktionsvideo)

Litteratur om användbarhetstestning (fas 3)

Fördjupningsmaterial om metoder för design, UX

  • Soegaard, Mads and Dam, Rikke Friis (eds.), Encyclopedia of Human- Computer Interaction. Aarhus, Denmark: The Interaction Design Foundation. Available online
    De två introducerande kapitlen av Jonas Löwgren respektive John M Carrol ger bra introduktion till ämnet, inklusive lite historik och avgränsningar. Kapitel 30 av Lene Nielsen ger en intressant fördjupning i Personas.
  • Saffer D., (2010). Designing for interaction - creating innovative applications and devices. Second edition. New Riders.
    En betydligt tunnare bok, mer generellt om användarcentrerad design, inga detaljer om tekniker men helt Ok som introduktion/översikt.
  • Daly-Jones, O., Bevan, N., and Thomas, C. (2016). Handbook of User-Centred Design. INUSE European Project IE-2016
  • Delft Design Guide
  • Bevan, N. (2009). Usability. In Encyclopedia of Database Systems (pp. 3247-3251). Springer US.
  • Bevan, N. (2009, August). What is the difference between the purpose of usability and user experience evaluation methods. In Proceedings of the Workshop UXEM (Vol. 9, pp. 1-4).
  • Bevan, N. (2009, July). Extending quality in use to provide a framework for usability measurement. In International Conference on Human Centered Design(pp. 13-22). Springer Berlin Heidelberg.
  • Bevan, N., Carter, J., & Harker, S. (2015, August). ISO 9241-11 revised: What have we learnt about usability since 1998?. In International Conference on Human-Computer Interaction (pp. 143-151). Springer International Publishing.
  • Constantine, L. L., & Lockwood, L. A. (2002). Usage-centered engineering for web applications. IEEE software, 19(2), 42.
  • Cruz, Y. P., Collazos, C. A., & Granollers, T. (2015, September). The Thin Red Line Between Usability and User Experiences. In Proceedings of the XVI International Conference on Human Computer Interaction (p. 46). ACM.
  • Hassenzahl, M. (2008, September). User experience (UX): towards an experiential perspective on product quality. In Proceedings of the 20th Conference on l'Interaction Homme-Machine (pp. 11-15). ACM. (tillagd i listan 1/2/2017)
  • Masip, L., Martinie, C., Winckler, M., Palanque, P., Granollers, T., & Oliva, M. (2012, October). A design process for exhibiting design choices and trade-offs in (potentially) conflicting user interface guidelines. In International Conference on Human-Centred Software Engineering (pp. 53-71). Springer Berlin Heidelberg.
  • Petrie, H., & Bevan, N. (2009). The evaluation of accessibility, usability and user experience. The universal access handbook, 10-20.
  • Shitkova, M., Holler, J., Heide, T., Clever, N., & Becker, J. (2015, March). Towards Usability Guidelines for Mobile Websites and Applications. In Wirtschaftsinformatik (pp. 1603-1617).
  • Sohaib, O., Hussain, W., & Badini, M. K. (2011). User Experience (UX) and the Web Accessibility Standards. International Journal of Computer Science Issu8(3), 584-587.
  • Williams, A. (2009, October). User-centered design, activity-centered design, and goal-directed design: a review of three methods for designing web applications. In Proceedings of the 27th ACM international conference on Design of communication (pp. 1-8). ACM.
  • Maguire, M. (2001). Methods to support human-centred design. International journal of human-computer studies55(4), 587-634.
  • Mathis L (2011) Designed for Use Create Usable Interfaces for Applications and the Web Available online.
  • Mullet, K., & Sano, D. (1995). Designing visual interfaces: Communication oriented techniques. Mountain View , CA.: Sun Microsystems, Inc.

Fördjupningsmaterial om användarstudier

  • Hove, S. E., & Anda, B. (2005, September). Experiences from conducting semi-structured interviews in empirical software engineering research. In Software metrics, 2005. 11th ieee international symposium (pp. 10-pp). IEEE. (pdf)
  • Kjeldskov, J., & Graham, C. (2003). A review of mobile HCI research methods. Human-computer interaction with mobile devices and services, 317-335. (pdf)
  • Landauer, T. K. (1988). Research methods in human-computer interaction Handbook of human-computer interaction, 905-928.
  • Maguire, M. (2001). Methods to support human-centred design. International journal of human-computer studies55(4), 587-634. (pdf)
  • Merriam, S. B. (2002). Introduction to qualitative research. Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis1, 1-17. (pdf)
  • Runeson, P., Host, M., Rainer, A., & Regnell, B. (2012). Case study research in software engineering: Guidelines and examples. John Wiley & Sons. (pdf)
  • Seaman, C. B. (1999). Qualitative methods in empirical studies of software engineering. IEEE Transactions on software engineering25(4), 557-572. (pdf)

Fördjupningsmaterial om utvärderingsmetoder

  • W3C. (2003) WAI Site Usability Testing Questions. (nedladdad 2014-08-12).
  • Bangor, A., Kortum, P. T., & Miller, J. T. (2008). An empirical evaluation of the system usability scale. Intl. Journal of Human–Computer Interaction24(6), 574-594.
  • Bevan, N. (2009, August). What is the difference between the purpose of usability and user experience evaluation methods. In Proceedings of the Workshop UXEM (Vol. 9).
  • Bevan, N. (2015, April). How you could benefit from using ISO standards. In Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (pp. 2503-2504). ACM.
  • Brooke, J. (1996). SUS-A quick and dirty usability scale. Usability evaluation in industry189(194), 4-7.
  • Faulkner, L. (2003). Beyond the five-user assumption: Benefits of increased sample sizes in usability testing. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 35(3), 379-383. (tillagd i listan 2/3/2017)
  • Fernandez, A., Insfran, E., & Abrahão, S. (2011). Usability evaluation methods for the web: A systematic mapping study. Information and Software Technology, 53(8), 789-817.
  • Ferre, X., Bevan, N., & Escobar, T. A. (2010, October). UCD method selection with usability planner. In Proceedings of the 6th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Extending Boundaries (pp. 829-830). ACM.
  • Holzinger, A. (2005). Usability engineering methods for software developers.Communications of the ACM, 48(1), 71-74.
  • Hvannberg, E. T., Law, E. L. C., & Lérusdóttir, M. K. (2007). Heuristic evaluation: Comparing ways of finding and reporting usability problems. Interacting with computers, 19(2), 225-240.
  • Hwang, W., & Salvendy, G. (2010). Number of people required for usability evaluation: the 10±2 rule. Communications of the ACM, 53(5), 130-133.
  • Lewis, J. R. (2002). Psychometric evaluation of the PSSUQ using data from five years of usability studies. International Journal of Human-Computer Interaction,14(3-4), 463-488.

Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2024-10-17