Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Tema 2 Utveckling av av interaktiva system



Välkommen att lära dig att utveckla interaktiva system, baserat på den design du skapat tidigare i kursen.

Det här temat går ut på att du ska lära dig principer och programmeringstekniker för att skapa grafiska användargränssnitt med användbarhetsfokus. Du kommer lära dig att använda befintliga klassbibliotek för interaktionsprogrammering, programmera dynamiska interaktionstekniker, och tillämpa designmönster för interaktionstekniker. Genom att kursen består att ett enda långt project (som spänner över både tema 1 och 2) får du på nära håll uppleva kopplingen mellan interaktionsprogramming och principer för design av användargränssnitt.

Kursen tar upp olika designmönster för interaktionsprogrammering, hur fönstersystem är uppbyggda, och hur man programmerar komponenter (widgets = window gadgets). Mer specifikt kommer du stöta på bland annat, arkitektur för händelsebaserade fönstersystem med widgets, klassbibliotek för grafiska användargränssnitt (med fokus på Java och andriod-appar), programmering av egna widgets i Java för android, designmönster för interaktionsprogrammering och designprinciper för grafiska användargränssnitt generellt.

Innehåll

Arbetet i tema 2, Utveckling av interaktiva system, är uppdelat på två faser, som delvis genomförs parallellt med fas 3 i Tema 1, och uppgifterna utförs i par (eller max tre och tre) - paren ska vara undergrupper till er projektgrupp/basgrupp:

  1. Fas 4 är en introduktion till grundläggande interaktionsprogrammering där ni genom tre föreläsningar och tre laborationer (se labbinstruktioner i menyn till vänster) får bekanta er mer android och gränssnittsprogrammering, som en förberedelse för implementationen i Fas 5.
  2. I fas 5 gör ni det stora jobbet - varje par/undergrupp väljer ut en del av er design (t ex en specifik sida, fönster eller funktion i er design). Paret ska sedan implementera de interaktionskomponenter som behövs för att skapa interaktionen med användaren ni har tänkt er på den sidan, med hjälp av de design- och interaktionsmönster som ni har lärt er under föreläsningar, labbar och basgruppsarbete. Detaljerade instruktioner för fasen finns här.
Arbetet i temat är alltså organiserat lite annorlunda än i Tema 1 där ni jobbade i en stor grupp. Anledningen till uppdelning i mindre grupper är dels för att ni alla ska få så mycket erfarenhet av själva programmeringen som möjligt, men även att det finns utmaningar i att jobba på en delad kodbas med 6 andra studenter som vi har valt att inte tackla i kursen då detta skulle kräva mer tid och poäng för kursen. Istället får ni jobba lite mer som ni är vana vid från laborationer i andra kurser - det vill säga i par. Paren inom projektgruppen jobbar parallellt och utvecklar olika komponenter som är tänkta att kunna bidra till en slutprodukt, dvs ert system, men det krävs alltså inte att delarna ska fungera tillsammans, och på slutet presenterar gruppen helt enkelt de komponenter som utvecklats. Innan varje par drar igång med utvecklingsarbetet måste planen för vad som ska implementeras diskuteras och godkännas av temaansvarig lärare. Detta både för att ni inte ska ta er an något som är för svårt eller omfattande, men även för att ni ska veta exakt vad som krävs av er för att få godkänt på denna projektfas.

Till genomförandet erbjuds resurser i form av vinjetter, kurslitteratur, resurs-föreläsningar, workshops, laborationer, handledning i datorsal och redovisningsseminarier som finns beskrivna på kurshemsidan och schemalagda i TimeEdit.

Examination

Temat examineras genom laborationer och resultatet av utvecklingsarbetet (koden redovisas muntligen, individuellt - båda studenterna i paret måste kunna redovisa hela den kod som paret producerat) samt frivilliga individuella uppgifter för högre betyg. Observera att projektarbetet innehåller obligatorisk närvaro på redovisningstillfällen (se schemat). För betyg 3 i respektive fas i temat krävs att parets gemensamma arbete är godkänt (labbar och projektdelen), att man närvarat och presenterat vid sista redovisningsseminariet (gäller fas 5), samt att man genomfört en godkänd individuell redovisning av koden ("munta") efter avslutat projekt. För högre betyg ska ytterligare en individuell uppgift utföras under fas 5, som kan ge betyg 3/4/5. Den individuella uppgiften redovisas muntligen vid samma tillfälle som resten av koden. Hur betyget på temat kombineras till kursens betyg beskrivs på kursens Examinations-sida.

Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2023-09-04