Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Kursplan

Kursinnehåll och mål

Kursen innefattar, relaterat till Tema 1 - Design av interaktiva system:

  • Utveckling av interaktiva system som möter målgruppens behov.
  • Grundläggande begrepp i människa-datorinteraktion.
  • Principer och metoder för design och utveckling av grafiska användargränssnitt.
  • Användarcentrerad systemutveckling.
  • Grundläggande kognitionspsykologi i relation till design och användbarhet.

Relaterat till design av interaktiva system ska studenterna efter godkänd kurs kunna:

  • Planera, genomföra, analysera och kommunicera resultatet av användarstudier och användbarhetstester samt baserat på dessa kunna definiera, prioritera, kommunicera och utvärdera designmål.
  • Skapa, analysera, värdera och argumentera för en viss designlösning bland alternativa lösningar med hänsyn till exempelvis följande perspektiv:
    • Designmål baserade på användarstudier.
    • Psykologiska faktorer och begränsningar, t ex den mänskliga faktorn ur ett säkerhetsperspektiv.
    • Mångfald, genus och tillgänglighet.
  • Konstruera och värdera både lo-fi och hi-fi prototyper av en designlösning.
  • Kommunicera och motivera användarstudier, design och utvärderingsresultat muntligt och skriftligt.

Kursen innefattar, relaterat till Tema 2 - grundläggande interaktionsprogrammering:

  • Arkitektur för händelsebaserade fönstersystem med grafiska komponenter.
  • Klassbibliotek för grafiska användargränssnitt.
  • Interaktionsprogrammering och designprinciper för grafiska användargränssnitt, t.ex. hur klassbibliotek kan stödja konventioner och interaktionsparadigm.
  • Designmönster för interaktionsprogrammering (t.ex. MVC, Observer, Command, Decorator).
  • Omdesign och implementation av grafiska användargränssnitt baserat på kända användbarhetsproblem.

Relaterat till grundläggande interaktionsprogrammering, d.v.s. utveckling av interaktiva system, med fokus på deras gränssnitt, ska studenterna efter godkänd kurs kunna:

  • Redogöra för några aktuella språk, miljöer/verktyg och bibliotek för interaktionsprogrammering.
  • Konstruera och redogöra för arkitekturen hos ett händelsebaserat system med grafiska komponenter.
  • Använda några olika programmeringsspråk och klassbibliotek för interaktionsprogrammering.
  • Programmera dynamiska interaktionstekniker med hjälp av designmönster.
  • Redogöra för kopplingen mellan klassbibliotek för interaktionsprogramming och principer för design av användargränssnitt.
  • Planera och genomföra ett utvecklingsprojekt, samt kommunicera och motivera de val som gjorts.
  • Individuellt redogöra för och motivera den programkod som utvecklats.

Dessutom innefattar kursen terminens basgruppsmoment. Precis som vanligt kommer vinjetternas innehåll från terminens alla kurser, men i denna kurs examineras specifikt de kunskaper och färdigheter som har med själva arbetssättet att göra. Därmed finns även ett antal mål relaterade till studentens roll i en projektgrupp och en basgrupp. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Självständigt och i grupp kunna identifiera inlärningsbehov i relation till givna problem relaterade till terminens kurser.
  • Samarbeta med kollegor både i lärande och i problemlösning, samt leda tekniska problemlösningssituationer kopplade till terminens områden.
  • Bidra till diskussion och resultat i en basgrupp.
  • Bidra till planering och genomförande i en projektgrupp.
  • Kritiskt analysera sin egen roll i gruppen samt gruppen som helhet ur ett mångfalds- och genusperspektiv.
För mer detaljerad information,

V.g. se LiU:s studieinformation.


Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2019-08-18