Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Fas 3 utvärdering: prototyp och användartest


När man tagit fram ett förslag på koncept för ett IT-system behöver det utvärderas. Ett sätt at utvärdera är att skapa en prototyp som kan provköras med potentiella användare. Tänk på att boka in testanvändarna i god tid.

Fas 3 består av två uppgifter:

  1. Prototyp: Här kan ni välja att göra en pappersprototyp eller en datorprototyp. Material för pappersprototyp fås från kursledningen på begäran och ledning i skapandet finns i artikeln "Prototyping for tiny fingers", se resurssidan). Datorprototyp skapas med hjälp av prototypningsmjukvara, t.ex. Axure, MarvelApp, Pop eller liknande (se resurssidan). AndroidStudio är INTE ett prototypingverktyg. Prototypen ska omfatta den funktionalitet som beskrivs i de tre scenariona från fas 2 och prototypen ska sedan användas i användartestet i nästa uppgift.
  2. Användartest: Ert koncept ska utvärderas genom användartest, med hjälp av prototypen ovan och testscenarier som bygger på scenarierna från fas 2.
    Läs på om användartest (t.ex. i Arvola) eller på Usability.gov.
    Gör minst en pilotutvärdering innan den skarpa utvärderingen (testa ert test på examinator och ev. fler testanvöndare). Utvärderingen ska göras med minst 5 testanvändare ur er riktiga användargrupp. Var två vid utvärderingen av datorprototyp, en är moderator (fokuserar på testanvändaren) och en är observatör (observerar användaren och antecknar). För pappersprototyp krävs ytterligare en person, den som agerar dator. Varje gruppmedlem ska ha deltagit i minst en utvärdering som moderator och minst en som observatör. Använd Note Taker s Guide från Usability.gov Templates (se referenssidan).
    Analysera insamlade data, fokusera på att identifiera problem i er design som måste åtgärdas men glöm inte heller att identifiera bra egenskaper. Ju mer problem ni identifierar desto bättre resultat. Om ni inte får kritik på er design har ni inte gjort en bra design utan ett dåligt användartest.
    Föreslå sedan ny design för de viktigaste problemen.

Tidsplanering

Till denna fas av projektet är avsatt drygt tre veckor och 30 timmar per person, ej inräknat tentaperioden, då ni har annat att göra. Notera att Tema 2 smyger igång med fas 4 parallellt med denna fas och är inte inräknad i de 30 timmarna. Fasen har två workshops inplanerade, notera att den andra är uppdelad på två schemalagda tillfällen. Det går också bra att genomföra den workshopen under v43, om gruppen vill, kontakta temaansvarig.

  • v41 - läs på om användartest, detaljera scenarier, välj prototypingverktyg, börja implementera prototyp.
    Workshop: (fri) ev. visa testscemarier.
  • v42 - implementera prototyp, planera användartest, boka testdeltagare
  • v44 - testa testet, genomför sedan tester med deltagare.
    Workshop: (strukturerad) Pilottest med temaansvarig.
  • v45 - analysera resultat, skriv färdigt rapporten.
  • (v46 - ev. komplettering av rapporten.)

Redovisning

Arbetet i denna del av projektet redovisas genom tidrapportering (använd samma mall som tidigare), samt i den avslutande rapporten och muntliga redovisningen.

  1. Rapport: Fasens bidrag till rapporten för Tema 1 (glöm inte skriva kontinuerligt):
    • Val av prototypingverktyg
    • Prototypen - ingående skärmar och förklarande text.
    • Plan och förberedelser för utvärderingen
    • Genomförandet av utvärderingen (hur många deltagare, beskrivning osv)
    • Resultat (insamliad data, t.ex. observationer, svar på frågor osv.
    • Analys - vilka problem med er design visar resultatet på? (notera att analysen är INTE en beskrivning av vad testanvändarna gjorde utan ni behöver gå ett steg till).
    • Förslag på designförändringar (skisser eller redigerade bilder med förklaring - se till att ändringar i bilder syns tydligt).
    • Reflektion: Värdera ert genomförande av utvärderingen. Motivera värderingen med litteraturreferenser. Undvik formuleringen "Det gick bra", skriv istället vad "bra" betyder.

  2. Presentation: Fasens bidrag till slutseminariet:
    • Berätta kort om valet av prototypingverktyg och om tid finns dela gärna med er av erfarenheter av verktyget.
    • Demonstrera prototypen genom att gå igenom scenarierna. Detta kan göras live eller som en inspelning.
    • Beskriv utvärderingen kort inklusive testuppgifterna. Fokusera på val av deltagare, hur det gick och vilka data ni samlade in.
    • Rapportera en sammanställning av resultat, men ge exempel på data som förklaring till era slutsatser (t.ex. citat, observationer). Identifiera problem.
    • Förslag på designförändringar
    • Reflektionen från rapporten.

Tips till genomförandet av fas 3:

När ni väljer prototypingverktyg, tänk på ifall ert koncept är beroende av speciella interaktionstekniker (t.ex. är swipe och scroll svårt att implementera i en pappersprototyp och även datorprototypverktygen har svårt för swipe). Det ger också olika resultat att testa en mobilapp på en fysisk telefon och en datorskärm.

Närvaro på workshopen dä användartest ska göras är inte obligatorisk, men det spar tid för gruppen om alla är närvarande. Då slipper de närvarande berätta om allt som hände för dem som inte var där. Det går också att genomföra detta pilottest vid tidigare tillfälle än schemalagd workshop, enligt överenskommelse med temaansvarig.

Användartest (av datorprototyp) går att genomföra på distans, s.k. Remote user testing, som är lämplig om det är svårt att träffa deltagarna fysiskt. Max hälften av deltagarna kan testas på distans. Nyttiga länkar finns här (notera att det är Moderated remote testing ni ska göra då): What is Remote user testing? samt Moderated user testing. För Axure finns följande tips om hur man kan testa på Axure.
Teams och Zoom fungerar bra för att se vad användaren gör på skärmen och höra rösten samtidigt. Antingen kan man dela sin skärm (där man har prototypen) och ge över kontrollen till den andre (i Zoom måste den vara co-host). Om man har prototypen så att den går att ladda ner på en riktig telefon kan man köra zoom/teams på den telefonen och få samma möjlighet att se och höra.


Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2023-09-13