Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Slutseminarium - Uppdaterat inför Dec 2024


Välkomna till vårt sista seminarium i kursen! Detta slutseminarium genomförs i form av en muntlig presentation, där varje grupp (uppdelad i 3 delar, eller 2 delar om gruppen har 5 eller färre deltagare) muntligt presenterar HELA sitt projekt, både tema 1 och 2 (så långt ni kommit). Syftet med det här seminariet är att låta respektive grupp redovisa resultatet av samtliga faser i projektet, att diskutera erfarenheter från projektet, samt att sätta in projektet i en lite bredare kontext, samhälleligt och i relation till andra kurser och vad ni har lärt er under utbildningen såhär långt.

Upplägg och hålltider under seminariet

Inför seminariet (senast samma morgon), ladda upp era ppt-filer i Lisam, en per grupp.

Seminariet kommer att ha formen av en serie muntliga presentationer. Varje projektgrupp delas upp i tre delar, om 2-3 deltagare i varje delgrupp. Seminariet hålls sedan parallellt i tre lokaler, med en av kursens lärare i varje rum. Fördelning av personer på grupperna meddelas senare (dagen innan seminariet). Det innebär att varje grupp kommer att förbereda och ta med en presentation (ppt), och dessutom ska ni kunna demonstrera era konkreta resultat (för detaljer se nedan) direkt från datorn. Under ca 25 minuter kommer sedan varje projektgrupp få presentera sitt arbete muntligen, innan vi öppnar upp för frågor från publiken och lärarna på plats. Vi förväntar oss aktivit deltagande från samtliga i rummet, dvs det är obligatoriskt att ställa frågor på de andra gruppernas presentationer!

Vi avslutar passet med lite gemensamt fika, och en omröstning för "bästa projekt".

Innehåll som ska finnas med i presentationen (se sidan för respektive fas + vinjett)

Från Tema 1, fas 1:
  • Valt designuppdrag, så som ni valt att tolka/fokusera det.
  • Vald datainsamlingsmetod, genomförande (antal informanter osv).
  • Personor - hela. Primär persona.
  • Sammanfattning av kraven, med kort motivation.
  • Reflektionen från rapporten.
Från Tema 1, fas 2:
  • Upplevelseattributen (presenteras i samband med kraven från fas 1).
  • Kort beskrivning och reflektionen om kreativitetsteknikerna
  • Exempel på ett par av de individuellt konkretiserade koncepten (kort).
  • Kort reflektion av hur ni använde värderingsmatrisen och dess resultat.
  • Scenarierna.
  • Reflektionen från rapporten.
Från Tema 1, fas 3:
  • Berätta kort om valet av prototypingverktyg och om tid finns dela gärna med er av erfarenheter av verktyget.
  • Demonstrera prototypen genom att gå igenom minst ett scenario. Detta kan göras live eller som en inspelning.
  • Beskriv utvärderingen kort inklusive testuppgifterna. Fokusera på val av deltagare, hur det gick och vilka data ni samlade in.
  • Rapportera en sammanställning av resultat, men ge exempel på data som förklaring till era slutsatser (t.ex. citat, observationer). Identifiera problem.
  • Förslag på designförändringar
  • Reflektionen från rapporten.
Från Tema 2, fas 5:
  • Berätta kort om vilka interaktionsmönster ni valt att implementera (minst tre olika) och hur de passar in som komponenter i er design från Tema 1. Varför valde nu just dessa? Vilka ytterligare mönster skulle behövas om ni skulle implementera resten av appen? Ge några exempel. Har ni använt er av några designmönster för er implementation? Några av mönstren ni tittade på i första vinjetten i Tema 2 i kursen? Varför/varför inte?
  • Demonstrera minst två komponenter som ni byggt, antingen genom att visa upp dem "live" eller genom screenshots och/eller en kort film. Komponenterna behöver inte vara helt färdiga, men det ska gå att se hur de är tänkta att fungera.
  • Hur har ni hanterat felsökning och rättning av er design och er kod? Har ni använt er av testning? Hur/vad/varför? Hur hade ni kunnat göra? Hur påverkar detta kvalitén på appen?
  • Reflektera över vad som gått bra/dåligt, och vad som varit lätt/svårt under implementationen av komponenterna. Vad är det främsta ni lärt er i implementationsfasen? Tror ni att det skulle gå att bygga ihop en hel app från era komponenter? Vad saknas då i er implementation?

Samt svar på åtminstone 3 av följande 5 frågor/punkter från den sammanfattande vinjetten:

  1. Om ni föreställer er ert system som en färdig app - hur mycket data hanteras i appen? Vilken data skulle finnas lokalt i appen och vad finns på en server någon annan stans? Hanterar en sådan "server" stora datamängder? Varför/varför inte? Kan ni ge exempel på någon datastruktur som ni troligen skulle använda er av för era data i appen? Vad skulle vara viktigt att tänka på när det gäller algoritmerna som används av appen, t ex för att skapa en bra användarupplevelse?
  2. Om ni tänker på ert system ur ett säkerhetsperspektiv - finns det något som ni skulle behöva tänka mer på om ni skulle lansera appen i verkligheten? Hanterar appen känsliga data - vilka? Hur behöver de skyddas? På klienten? På servern? Ge exempel! Hade ni kunnat göra något annorlunda? Hur kan testning påverka appen säkerhet? Vilken typ av testning skulle behövas?
  3. Om ni tänker på ert system ur ett legalt och etiskt perspektiv (t ex lagar och regler inom IT-rätt, databehandling av personuppgifter, etiska överväganden mm), finns det något som ni skulle behöva tänka mer på om ni skulle lansera appen i verkligheten? Vilka etiska utmaningar finns med er app? Relaterat till personlig integritet? Skulle appen kunna avnändas på "fel" sätt? Ge exempel! Hade ni kunnat göra något annorlunda?
  4. Om ni tänker på ert system ur ett mångfalds- och genusperspektiv, vilka stereotyper har ni eventuellt byggt in i ert system, t ex genom val av personor, otillräcklig normkritik i er design osv.? Ge exempel! Hur hade ni kunnat göra för att vara (ännu) mer inkluderande?
  5. Är ert system tillgängligt för alla? Till exempel personer med funktionsnedsättningar? Varför? Varför inte? Ge exempel?

Dessutom ska varje presentation kortfattat nämna resultatet av reflektionen kring grupparbete från basgruppsarbetet genom att svara på:

  1. Hur har arbetet i gruppen fungerat? Vilka roller och beteenden har ni sett som var produktiva och vilka var negativa? Hade ni nytta av gruppkontraktet? Hur skiljer sig projektarbete från basgruppsarbete? Hur påverkar det nyttan av olika roller och beteenden?
  2. Hur har arbetsfördelningen i gruppen varit? Vilka roller ser ni att ni tog när ni delade upp arbetet? Varför fick/tog respektive person sin roll? Vilka roller ser ni att ni tog under möten? Varför fick/tog respektive person sin roll?
  3. Vilka roller ser ni att ni tog under möten? Varför fick/tog respektive person sin roll??
  4. Ser ni någon skillnad hur ni jobbar i grupper nu, jämfört när ni reflekterade över gruppdynamik och roller under er första termin på programmet? Vad har ni lärt er sen dess?
  5. Vad tar ni med er till kommande projektarbeten (t.ex. kandidatarbete), från det här projektarbete?

Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2024-12-04