Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Fas 1 Användarstudier


Användarstudier ger information om vad användarna och andra inblandade behöver från ett IT-system samt vilka begränsningar och möjligheter deras situation innehåller. Därmed sätter användarstudien ramar och inspiration för det vidare arbetet med att utforma systemet. Användarstudier genomförs oftast i två steg; först datainsamling och sedan analys, sammanställning och illustrering (gestaltning) av insamlade data. I riktigt stora projekt kan dessa två steg upprepas. Vanliga datainsamlingsmetoder är intervju, observation, kontextuell undersökning men också fokusgruppintervju, enkät, konkurrentanalys och litteraturstudie. Tekniker för att sammanställa och analysera data är t.ex. Personor, affinitetsdiagram, scenarios, begreppskartor, kundresor, effektmål, brukskvaliteter.

Observera att när man samlar in data om personer betyder det att man måste ha deras samtycke till att delta i studien, och ifall man lagrar persondata under studien faller detta under GDPR. Dessa etiska och juridiska regler gäller även när arbetet är en del av en kurs. Ett exempel på samtyckesblankett, som inkluderar GDPR-aspekter. Observera att ni ska anpassa den till er situation.

Uppgifter

Fasen består av två uppgifter (se även tips för genomförandet nedan). Notera att val av projektuppdrag ska meddelas temaansvarig (epost), och projektgruppskontrakt ska lämnas in (Lisam) innan arbetet påbörjas. Notera också att vissa steg behöver visas upp för temaansvarig för att ni ska kunna gå vidare med arbetet. Oftast kan delarna visas upp spontant på en workshop, men ett steg (test av datainsamling) tar längre tid och behöver bokas in i förväg (se nedan). Innan ni går vidare till nästa fas bokar ni in en avslutande avstämning med temaansvarig där allt material visas upp.

  1. Datainsamling. Målet är att samla in information om de potentiella användarna av systemet för att få en uppfattning om vad de kan tänkas ha användning av.
    • Läs in er på minst 3 olika metoder för datainsamling. Välj minst en metod av dem.
    • Planera datainsamlingen, i detalj, utifrån vald(a) metod(er). Vem, vad, hur, när och var?
    • Testa er datainsamling på temaansvarig innan ni går ut och gör riktig datainsamling (boka tid för detta via epost till temaansvarig, antingen på lämplig workshop eller annan tid.).
    • Genomför datainsamlingen.
    Observera: Valet av metod/er för denna uppgift är en viktig del av kursen och ni måste läsa på ordentligt om metoderna för att kunna genomföra dem med tillräckligt god kvalitet för att få tillräckligt bra data för resten av projektet. Titta också på kommande uppgifter för att få en uppfattning om vad ni behöver kunna göra med det insamlade datat. Använd materialet på resurs-sidan!
    Notera också att IT-studenter, släktningar och vänner inte får utgöra mer än 20% av informanterna i studien även om de är potentiella användare. Varje gruppmedlem ska ha deltagit i två datainsamlingstillfällen när ni är klara. För att få ett resultat som är bra nog för vidare arbete behöver minst 10 användare ingå, helst 12-15.

  2. Analys. När ni samlat in data ska ni sammanställa, analysera och illustrera insamlade data genom att konstruera Personor (se Goodwin 2009) och sedan identifiera de krav som er design behöver uppfylla.
    • Bekanta er med det insamlade datat från minst 2 tillfällen man ej deltagit i.
    • Skapa personor. Visa upp variabelkartan och beteendemönster för temaansvarig innan ni gör färdigt personorna.
    • Välj vilken persona ni ska ha som primär.
    • Definiera funktionella krav och kvalitetskrav på er design/systemet utifrån primär persona. Kraven ska vara mätbart formulerade. Obervera att lösningar inte är krav. Exempel: inloggning är en lösning på kravet att anpassa appen till individuella användare (t.ex. inställningar), men också på kravet att begränsa tillgängligheten till personer med rättighet. Skriv kravet, inte lösningen.
    Även här är det viktigt att läsa på om metoderna så att kvaliteten blir tillräckligt bra för att fungera i fas 2 och 3.

Tidsplanering

Till denna fas har ni tre veckor och c:a 40 timmar per person (inklusive inläsning, planering, schemalagda föreläsningar mm). Lämplig genomförandetakt är:

  • Meddela val av projektuppgift till temaansvarig senast to v 36.
  • Plan för datainsamling klar och testad på temaansvarig, samt bokat in tid med alla informanter, senast v37.
  • Datainsamling klar och analys påbörjad (variabelkartan) senast v38.
  • Personor och kravlista klar senast v39.

  • Avstämning fas 1, senast fredag v 39: Visa och diskutera: den slutliga planen för datainsamlingen, de slutliga personorna, kravlistan. Lämna också in tidrapporterna för fasen. Planera in avstämning genom att boka en tid med temaansvarig i god tid. Observera att närvaro är obligatorisk för alla gruppmedlemmar under avstämningen.

Redovisning

Som beskrivet på översiktssidan för tema1 redovisas arbetet i denna fas av projektet genom en avstämning (se ovan) där gruppen visar upp arbetsmaterial från fasen för temaansvarig, samt inlämning av tidrapport i samband med avstämningen. Fasen redovisas också genom dokumentation i den rapport som sammanfattar tema 1 och vid den avslutande presentationen av hela kursen (se ovanstående länk). Påbörja skrivandet av rapporten redan under fas 1 för att komma ihåg allt (speciellt för att kunna göra en bra reflektion - se nedan).

Rapport: Fasens bidrag till rapporten för Tema 1:

  • Kort beskrivning av de datainsamlingsmetoder som undersöktes samt motivering av valet. Använd referenser.
  • Mer detaljerad beskrivning av den valda metoden (med referenser).
  • Underlag för datainsamlingen (se avstämningen) och kort om hur ni tog fram frågor/protokoll.
  • Detaljerad beskrivning av hur ni faktiskt samlade in data (hur, var, vilka, hur många osv).
  • Beskriv kort hur ni skapade personorna, presentera personorna (inklusive målen). Variabelkartan och de kompletta personorna.
  • Beskriv de viktigaste/högst prioriterade funktions- och kvalitetskraven och motivera dem (utifrån data).
  • Reflektion: Hur gick ert genomförande? (vad var svårt, vad var lätt, vad blev inte som planerat, hur kunde ni gjort annorlunda i en annan situation? Fokusera kursens metoder och tekniker här.) Motivera påståenden om bättre/sämre kvalitet utifrån litteraturen och använd referenser här.

Presentation: Fasens bidrag till slutseminariet:

  • Valt designuppdrag, så som ni valt att tolka/fokusera det.
  • Alternativa datainsamlingsmetoder (kort) och vald metod, genomförande (antal informanter osv).
  • Personor - hela. Primär persona.
  • Krav, med motivation.
  • Reflektionen från rapporten.

Tips för genomförande av fas 1

Det är viktigt att sätta igång direkt med att planera in möten med potentiella användare (ni behöver inte veta exakt vad ni ska göra med dem för att börja rekrytera). Notera också att det inte är meningen att ni ska arbeta tillsammans hela tiden, utan viss uppdelning av arbetet är lämplig. Det är då viktigt att gemensamt planera och även följa upp resultat av olika delar.

Börja läsa litteratur om metoderna bums (se resurssidan). Notera att enkätundersökning inte är en lämplig metod att inleda med. Observera att det inte räcker att läsa företags-sidor, bloggar och wikipedia för att genomföra denna uppgift tillräckligt bra för att använda resultatet i fas 2 och 3. Metoderna verkar enkla men innehåller många fallgropar som man kan undvika genom att läsa på ordentligt innan man börjar. Använd resurserna, de är granskade och pålitliga! Om ni ändrar er planering mycket efter testet med temaansvarig kan det vara värt att testa igen, t.ex. med en klasskamrat.

När ni reflekterar kring genomförande i rapporten och på seminariet, skriv inte bara "det gick bra", utan förklara vad ni menar istället. Gick saker enligt plan? Var det bara mindre ändringar? Vilka i så fall? Om något inte gick enligt plan är det viktigt att få med. Om något var överraskande likaså.


Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2024-09-03