TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system
Tema 1 Design av interaktiva system
Det här temat ger grundläggande kunskaper i användar-centrerad design, som är ett sätt att arbeta när man designar användbara system, system som möter kundens och användarnas behov. Temat tar upp flera av de metoder och tekniker som är viktiga för att dels förstå hur systemet ska passa in i det sammanhang där det ska användas och dels för att utforma kreativa lösningar som fungerar bra för användaren. Dessutom ingår en metod för att verifiera att den skapade lösningen faktiskt passar in och går att använda.
Innehåll
Arbetet i tema Design av interaktiva system är organiserat i ett stort projekt som utförs i basgrupperna och som även fortsätter i Tema 2. Ni väljer i gruppen vilket projektuppdrag ni vill arbeta med. I projektarbetet får ni prova på att designa ett interaktivt system med hjälp av metoden Användarcentrerad design. Tema 1 avslutas med en skriftlig rapport och muntlig presentation av arbetet i projektet (notera att dessa ligger i HT2). Projektarbetet i Tema 1 är uppdelat på tre faser:
- Fas 1 Användarstudie: att undersöka vilka behov och krav som ett tänkt interaktivt system ska uppfylla för att bli användbart.
- Fas 2 Design: att utforska olika möjliga lösningar för behov och krav med hjälp av kreativitet och värdring.
- Fas 3: Prototyp och användartest: att detaljera och utvärdera den valda designen genom att skapa en prototyp som testas med användare.
Till genomförandet erbjuds resurser i form av vinjetter, kurslitteratur och handledning i olika format. Schemalagda resurser omfattar bland annat föreläsningar och workshops. Vi använder inte någon utpekad kursbok utan du finner en lista på fysiska och elektroniska böcker, artiklar och andra källor på resurs-sidan. Dessa är kvalitetsgranskade och presenterar varianter på metoderna som stämmer med kursens upplägg. Var försiktig med att söka material utöver detta, det finns många källor som är trovärdiga men som presenterar andra versioner av metoderna, som gör arbetet onödigt komplicerat för denna kurs.
Examination
Temat examineras genom arbete i projektets fas 1-3, skriftlig rapport, muntlig presentation, samt individuella uppgifter för högre betyg.
Arbetet redovisas genom avstämningar och individuell tidrapportering i slutet av respektive fas. Avstämning innebär att muntligt diskutera arbetet i fasen och visa upp material för temaansvarig. Närvaro vid avstämning är obligatorisk och avstämning kan göras på workshop eller planeras till annat tillfälle, kontakta temaansvarig i god tid i så fall. För den individuella tidrapporteringen används en mall som finns här. (Ja, helger finns inte med, jag vill inte anta att ni jobbar på helger! Vill ni rapportera att ni arbetat på en helg så får ni antingen redovisa tiden på måndagen eller lägga in en extra rad i tabellen - men se då till att raden räknas in i summeringen). Här ska ni räkna med all tid ni lägger på tema 1, inklusive inläsning, möten och eget arbete, men inte arbete med vinjetter som hör till andra kurser.
Den skriftliga rapporten är en en gruppgemensam skriftlig rapport där arbetet och dess resultat beskrivs. Alla gruppmedlemmar som bidragit till arbete och text ska finnas med som författare i denna rapport. Instruktioner för disposition och innehåll finns under Rapport i menyn till vänster. På respektive fas' sida finns också en lista över hur arbetet med den fasen bidrar till rapporten.
Den muntliga presentationen kombineras med presentation av arbetet i Tema 2 och sker sist på terminen. Se Slutseminarium i menyn till vänster. På respektive fas' sida finns också en lista över hur arbetet med den fasen bidrar till presentationen.
Allt ovanstående ger betyg 3 på tema 1. För högre betyg genomförs de individuella uppgifterna. Dessa syftar till att bredda kunskaperna om de metoder som är kursens mål. Uppgifterna ska genomföras individuellt men utgår från gruppens arbete. Se Individuella Uppgifter under Tema 1 till vänster.
Betygssättning
För betyg 3 på tema 1 krävs att man har minst betyg 3 på fas 1-3 samt genomförd muntlig slupresentation och godkänd skriftlig rapport. För att få betyg 3 på respektive fas i temat krävs att arbetet i fasen är godkänt enligt ovan (genom tidrapport, inlämnat arbetsmaterial och avstämning).
För högre betyg på tema 1 krävs att kraven för betyg 3 är uppfyllda och dessutom ska man genomföra de individuella uppgifterna, en för varje fas. Dessa uppgifter ger då betyg 3/4/5 på fasen. För chans på betyg 4-5 ska alla tre uppgifterna utföras. Det sammanlagda betyget på temat ges sedan som medelbetyget för de tre faserna. Hur betyget på temat kombineras till kursens betyg beskrivs på kursens Examinations-sida i menyn till vänster.
Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2024-09-02