Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Tema 1 Design av interaktiva system


Det här temat ger grundläggande kunskaper i användar-centrerad design, som är ett sätt att arbeta när man designar användbara system, system som möter kundens och användarnas behov. Temat tar upp flera av de metoder och tekniker som är viktiga för att dels förstå hur systemet ska passa in i det sammanhang där det ska användas och dels för att utforma kreativa lösningar som fungerar bra för användaren. Dessutom ingår en metod för att verifiera att den skapade lösningen faktiskt passar in och går att använda.

Innehåll

Arbetet i tema Design av interaktiva system är organiserat i ett stort projekt som utförs i basgrupperna och som även fortsätter i Tema 2. I projektarbetet får ni prova på att designa ett interaktivt system med hjälp av metoden Användarcentrerad design. Tema 1 avslutas med en skriftlig rapport och muntlig presentation av arbetet i projektet (notera att dessa ligger i HT2). Projektarbetet i Tema 1 är uppdelat på tre faser:

  • Fas 1 Användarstudie: att undersöka vilka behov och krav som ett tänkt interaktivt system ska uppfylla för att bli användbart.
  • Fas 2 Design: att utforska olika möjliga lösningar för behov och krav med hjälp av kreativitet och värdring.
  • Fas 3: Prototyp och användartest: att detaljera och utvärdera den valda designen genom att skapa en prototyp som testas med användare.
Varje fas som beskrivs ovan består av några uppgifter som tillsammans utgör projektet och som ger möjlighet att öva de metoder som är kursens mål.

Till genomförandet erbjuds resurser i form av vinjetter, kurslitteratur och handledning i olika format. Schemalagda resurser omfattar bland annat föreläsningar och workshops samt seminarier för avstämning och redovisning. Vi använder inte någon utpekad kursbok utan du finner en lista på fysiska och elektroniska böcker, artiklar och andra källor på resurs-sidan.

Examination

Temat examineras genom arbete i projektets fas 1-3, skriftlig rapport, muntlig presentation, samt individuella uppgifter.

Arbete i projektets fas 1-3 redovisas genom individuell tidrapportering i slutet av respektive fas, gruppgemensam inlämning av arbetsmaterial och individuell närvaro på gruppens avstämningstillfällen i fas 1 och 2 (schemalagda som "seminarium"). Mall för tidrapportering finns här. (Ja, helger finns inte med, jag vill inte anta att ni jobbar på helger! Vill ni rapportera att ni arbetat på en helg så får ni antingen redovisa tiden på måndagen eller lägga in en extra rad i tabellen - men se då till att raden räknas in i summeringen).

Arbetet i projektet under tema 1 redovisas också med en gruppgemensam skriftlig rapport där arbetet och dess resultat beskrivs. Alla gruppmedlemmar som bidragit till arbete och text ska finnas med som författare i denna rapport. Instruktioner för disposition och innehåll finns under Rapport i menyn till vänster.

Den muntliga presentationen kombineras med presentation av arbetet i Tema 2 och sker sist på terminen. Se Slutseminarium i menyn till vänster.

De individuella uppgifterna genomförs individuellt men relaterar till gruppens arbete och krävs för högre betyg i temat. Se Individuella Uppgifter under Tema 1 till vänster.

Betygssättning

För betyg 3 på tema 1 krävs att man har minst betyg 3 på fas 1-3 samt genomförd muntlig presentation och godkänd skriftlig rapport. För att få betyg 3 på respektive fas i temat krävs att arbetet i fasen är godkänt enligt ovan (genom tidrapport, inlämning/ar och avstämning/ar).

För högre betyg på tema 1 krävs att kraven för betyg 3 är uppfyllda och dessutom ska man bredda sina kunskaper om metoderna som ingår i kursen genom att genomföra de individuella uppgifterna, en för varje fas. Dessa uppgifter ger då betyg 3/4/5 på fasen. För chans på betyg 4-5 ska alla tre uppgifterna utföras. Det sammanlagda betyget på temat ges sedan som medelbetyget för de tre faserna. Hur betyget på temat kombineras till kursens betyg beskrivs på kursens Examinations-sida i menyn till vänster.


Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2023-08-24