Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Kursinformation


Välkommen att lära dig att skapa interaktiva system som är användbara och som möter kundens och användarnas behov!

Att utforma funktionalitet och utseende hos ett interaktivt system så att det blir användbart för den som faktiskt ska använda det och bra för den som köper det är ett centralt kunskaps- och praktikområde för den som ska arbeta med informationsteknologi. Att sedan kunna programmera det man designat och specificerat är inte heller enkelt och man behöver ha kunskap om både vanliga designmönster och ramverk för gränssnittsprogrammering.

I varje organisation som utvecklar, köper eller använder informationssystem har detta område betydelse för flera roller, såsom interaktionsdesigner, användbarhetsexpert, projektledare, produktledare, interaktionsprogrammerare, beställare, m.fl. Den här kursen ger grundläggande kunskaper i användar-centrerad design, ett sätt att arbeta för att utveckla användbara system som möter kundens och/eller användarnas behov. Kursen tar upp flera av de metoder och tekniker som används inom området. Dessutom ger kursen grundläggande kunskaper i interaktionsprogrammering, d.v.s. hur du sedan realiserar en design som ett interaktivt system. Kursen fokuserar på gränssnittsdelarna av systemet och tar framför allt upp interaktions- och designmönster för gränssnittsprogrammering.

Kursen är en projektkurs där du under hela terminen arbetar med ett utvecklingsprojekt tillsammans med din basgrupp. Under Tema 1, fas 1 och 2, har kursen även en nära koppling till kursen TGTU82, "Genus och mångfald inom applikationsutveckling", där du får lära dig hur du kan upptäcka, analysera och inkludera flera olika perspektiv i din design. Figuren nedan ger en översiktlig bild över kursens två teman och de olika faserna i projektet, samt hur de fördelas över terminen tidsmässigt. Utöver de examinationsmoment som illustreras i figuren tillkommer även labbinlämningar och individuella examinationsmoment, såsom basgruppsmöten och individuell examination för högre betyg (för detaljer om examination se sidan Examination i menyn till vänster).

Kursöversikt

Här nedan hittar du mer information om kursens upplägg. Kursen är uppdelad i två teman; Tema 1 - Design av interaktiva system, och Tema 2 - Utveckling av interaktiva system. Mer specifik information för varje tema hittar du på respektive temas sidor i menyn till vänster, och detaljerad information om kursinnehåll och kursmål hittar du på sidan för Kursplan.

Genomförande

Kursen bygger på ett projektarbete med 5 faser (eller egentligen 4, då fas 4 endast består av förberedande labbar och inte i övrigt bidrar konkret till projektet) som utförs i basgrupperna, och senare även delvis i lite mindre grupper. Till genomförandet erbjuds resurser i form av vinjetter, kurslitteratur, resurs-tillfällen såsom workshops och handledda laborationer, samt redovisningsseminarier. För tema 1 använder vi inte någon utpekad kursbok utan du finner en lista på fysiska böcker och elektroniska resurser på sidan som länkas i menyn till vänster.

I projektarbetet prövas de tekniker som ingår i kursen. Alla i gruppen ska vara delaktiga, men det antas att ni delar upp det praktiska arbetet i vissa delar (framför allt i Tema 1), eftersom flera moment inte blir tidseffektiva med hela gruppen tillsammans. När projektarbetet är en del i en kurs, som här, är det viktigt att ta hänsyn till kursmålen då arbete delas upp. I tema 1 är en viktig del av kursmålen att alla ska pröva på de olika metoder gruppen använder. Detta betyder också att om någon gruppmedlem blir sjuk under tiden man arbetar med någon metod kan den inte kompensera genom att göra mer arbete i nästa steg, utan det måste kompenseras separat (kontakta temaansvarig ifall detta skulle ske).

Inledning av kursen

Projektarbetet genomförs till en början med basgruppen som projektgrupp. Projektarbete skiljer sig från basgruppsarbete i det att det finns något som ska produceras och därför delar man upp arbetet mellan projektmedlemmarna för att arbetet ska gå effektivt. Vid projektarbete behöver man speciellt tänka på att när man delar upp arbetet behöver man hålla koll på alla delar genomförs och att de ska sättas samman igen. Att planera in tid för att sätta samman resultat och att ha en lösning ifall någon del inte blir klar i tid är då viktigt och man behöver tänka igenom i förväg hur det ska hanteras. Basgruppen behöver därför ett kontrakt för projektarbetet som är separat från basgruppskontraktet. En mall finns här, och även i dokumentmappen i Lisam. Projektgruppkontraktet ska lämnas in i Lisam (datum, se Hålltider i menyn till vänster).

Det första som ska göras i projektet är sedan att gruppen ska välja ett designuppdrag (se sist på denna sida). Vilket uppdrag gruppen väljer ska anmälas till temaansvarig innan projektet påbörjas (datum se Hålltider). Maximalt två grupper får välja samma designuppdrag, först till kvarn gäller.

Gruppen finns även inlagd i kursens Webreg. Kontrollera att ni hamnat i rätt grupp och att gruppen har det webreg-nummer som motsvarar basgruppens nummer. För senare delen av kursen, i fas 4 och 5, kommer ni delas upp i mindre gruppen, inom er projektgrupp, dessa grupper anmäler ni er till själva i Webreg när fas 4 startar.

Examination

Projektarbetet och andra moment genomförs i grupp, eller i par, men alla studenter examineras individuellt. Det innebär att studenterna i en grupp mycket väl kan få olika betyg på kursen.

För mer information om examinationsmoment och betygsättning, se sidan Examination i menyn i vänsterkant.

Undervisningsformer

Kursen är som nämnts uppdelad i två teman. Varje tema är i sin tur uppdelat i några olika faser, som vanligen inleds med någon/några föreläsningar och/eller övningar, följs upp med någon/några workshops, och avslutas med enklare avstämning (eller för sista fasen i temat en regelrätt rapport) innan nästa fas tar vid (notera dock att fas 3 och 4 löper delvis parallellt och att redovisningen vid sista fasen omfattar hela kursen). På så vis guidas ni genom projektarbetet och lärarna kan se att alla grupper hänger med i kursens tempo.
Föreläsningar:

Varje tema har ett antal föreläsningar. Ämnen och föreläsningsmaterial för föreläsningarna finns på resurs-sidan. Närvaro är inte obligatorisk men rekommenderas. Det finns ingen möjlighet att föreläsa om allt kursmaterial så föreläsningarna/föreläsningsbilderna ersätter inte läsning av kurslitteratur utan är delvis översiktliga och delvis fördjupning, och för att kunna genomföra projektarbetet måste man framför allt läsa kurslitteraturen.

Workshops:

Under workshops finns en resursperson (vanligtvis den lärare som är ansvarig för aktuellt tema) tillgänglig för att ge stöd i aktuell fas av projektarbetet. Grupperna sitter i respektive basgruppsrum och Temaansvarig/annan lärare finns tillgänglig i centrala ISYtan. Under Tema 1 används vid några tillfällen en annan typ av workshop, då varje basgrupp har en viss egen tid inom workshop-passet och Terminsansvarig går runt mellan basgruppsrummen på de angivna tiderna (se Hålltider) för att säkert hinna med alla basgrupper. Detta kallas Strukturerad workshop (den första typen kallas "Fri"). I Tema 2 finns bara "fri" workshop.

Grupparbete:

I schemat finns även tid avsatt för arbete med projektet, eller annat arbete relaterat till kursen. Dessa tider är vanligtvis inte schemalagda i någon lokal, och har vanligtvis ingen lärare närvarande, utan detta är endast förslag på tider då ni lämpligen träffas i era projektgrupper. Under Tema 2 finns dock ett antal grupparbetstillfällen som är schemalagda i datorsal, för att underlätta implementationen av projektet, och under dessa finns vanligtvis även en lärare tillgänglig för frågor. Notera att beroende på hur det går för just er grupp kan ni behöva träffas och arbeta mer än dessa schemalagda tider med ert projekt! Individuellt arbete, t ex inläsning av litteratur, är också tänkt att ske utanför schemalagd tid och ni redovisar den tid ni faktiskt lägger ner i tidrapporten som ingår i de skriftliga inlämningar.

Seminarier:

Under kursen finns ett antal sessioner schemalagda som seminarier. Alla dessa har obligatorisk närvaro. De är av några olika typer:

  • Under Tema 1 finns avstämnings-seminarier inplanerade för att se till att gruppernas arbete håller tillräcklig kvalitet för att ni ska kunna genomföra resten av faserna. Notera att varje grupp träffar tema-ansvarig bara under en del av den schemalagda tiden, närvaro är bara obligatorisk under denna del. Vid avstämning visar gruppen upp resultatet av arbetet så långt (arbetsmaterial lämnas in på Lisam dagen innan) och stöd ges i det vidare arbetet med projektet.
  • Kursen avslutas med ett slutseminarium/muntlig redovisning då resultatet av projektarbetet ska redovisas. Närvaro är obligatorisk under hela den schemalagda tiden. Tre parallella tillfällen är schemalagda. Varje basgrupp delas i tre delar, och varje del presenterar hela projektarbetet för en av lärarna och representanter från övriga projektgrupper. Mer detaljerad information finns under Slutseminarium i menyn till vänster.

Laborationer:

Tema 2 inleds (under fas 4) med några lärarledda laborationer som genomförs i grupper om två till tre studenter (grupperna bildas inom projektgrupperna). Syftet med dessa är att introducera grundläggande koncept och programmeringsfärdigheter för interaktionsprogrammering och ramverk för Android-utveckling, innan studenterna i fas 5 implementerar komponenter som ska kunna användas i de tänkta gränssnitten för era projekt.

Basgruppsmöten:

Varje vecka finns två schemalagda basgruppsmöten, då det precis som vanligt är obligatorisk närvaro och alla gruppmedlemmar förväntas komma förberedda och delta aktivt i varje möte. För regler kring frånvaro och kompensation se informationen på terminssidan.Basgruppstillfällena handleds av en basgruppshandledare och vinjetterna som behandlas kommer från samtliga kurser på terminen. Vi jobbar med individuella basgruppsunderlag, enligt informationen på terminssidan (dokumentet om IBU på termin 3 återfinns här). Basgruppshandledarna följer upp de mål relaterade till basgruppsarbetet som finns listade i kursplanen, och som examineras i kursen, medan kursspecifikt innehåll examineras genom andra examinationsmoment i respektive kurs. Notera även att basgruppsmötena inte är till för att genomföra projektarbetet - det är annars lätt att blanda ihop detta, eftersom projektet genomförs i samma grupper!

Projektuppdrag

Välj mellan något av nedanstående uppdrag att jobba med i projektarbetet. Maximalt två grupper får välja samma projekt (först till kvarn gäller). Observera att den implementation av komponenter ni ska göra i Tema 2 ska utföras på Android-plattformen, så det är den mobila applikationen för projektuppdraget ni ska fokusera på även om de flesta också kan utformas för datorskärm:

  • Återbruk: Ett sätt att minska klimatpåverkan av handel är att inte köpa nytt utan sånt som andra inte längre vill ha. Hitta på ett nytt sätt att med hjälp av en mobil ta vara på det som andra betraktar som skräp eller överblivna resurser (för inspiration se t.ex. Karma, Blocket).
  • Effektiv handel: Ett annat sätt att minska klimatpåverkan av handel är att eliminera mellanhänderna mellan konsument och producent. Hitta på ett nytt sätt att förmedla kontakt mellan producent och konsument inom något område (för inspiration se t.ex. Reko-ringar).
  • Delningsekonomi: Ett annat sätt att minska klimatpåverkan är att inte köpa eget utan låna av andra. Bidra till en delningsekonomi genom att hjälpa människor att låna/hyra saker eller tjänster av varandra (för inspiration se t.ex. bilpool, airbnb, Hygglo).
  • Sverige-guiden: Designa en mobil reseguide för Sverige. Reseguiden ska locka turister utifrån men även få lokalbefolkningen att upptäcka landet. Särskilt viktigt är att lyfta fram underexploaterade pärlor.
  • Mat/Recept: Designa en mobil recept- och mat-tips tjänst för en lämplig användargrupp, t.ex. hälsomedvetna personer med intresse för träning och mat som anpassas till träningen, eller nyfikna som gärna utforskar andra kulturer via deras mat. Möjlighet att kunna interagera med andra användare och dela med sig av egna recept är ofta en intressehöjande funktion.
  • Online-butik: Designa ett nytt, personligt sätt att sälja något, t.ex böcker, spel, kläder eller glasögon. Antingen kan man hjälpa köparen finna precis det man vill ha (eller inte visste att man ville ha), eller så kan man erbjuda produkter som i sig anpassas till användaren, t.ex. måttsydda/specialdesignade kläder eller glasögon i rätt styrka/design. Det finns många online-butiker, här blir det viktigt att hitta något speciellt för butiken, som inte bara är ett visst utbud, utan erbjuder en annorlunda upplevelse vid sökning och/eller köp.

Gruppen kan också föreslå ett eget projektarbete där en applikation utvecklas, eller en modifikation av ovanstående. En beskrivning av projektet ska då lämnas in till ansvarig för Tema 1. Beskrivningen ska vara på samma nivå som beskrivningarna ovan.

Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2023-09-04