Göm menyn

TDDE43 Design och utveckling av interaktiva system

Uppgifter för högre betyg, Tema 1. OBS; kan fortfarande ändras!


Här beskrivs de uppgifter som ska utföras för att kunna få betyg 4 eller 5 på Tema 1 Design av interaktiva system. Uppgifterna ger en värdefull möjlighet att bredda och fördjupa dina kunskaper i kursens metoder.

Varje uppgift redovisas skriftligt i en rapport (en per uppgift) på 2-4 sidor exklusive titelsida, referenser, bilder och bilagor. Varje rapport ska inledas med uppgiftsrubrik, författare samt författarens basgrupp och projektuppgift. Författaren kan anta att läsaren är bekant med basgruppens projektarbete och behöver inte beskriva gruppens arbete annat än där det uttryckligen begärs.

För inlämningstid och metod se allmänna Hålltider-sidan. Lägg inte mer än 15, max 20 timmar på respektive uppgift. Notera att uppgiften för fas 1 kan göras tidigare än deadline om man vill att den ska komma till nytta i gruppens projekt.

Fas 1, Användarstudie:

Uppgift: Samla in mer information till gruppens produkt genom att använda dig av en ny informationsinsamlingsmetod. Välj en metod som på ett meningsfullt sätt kompletterar den information gruppen redan samlat in. Du får inte välja metoder som gruppen redan använt men det är OK att ta en som gruppen skrivit om. Diskutera gärna ditt val med examinator för att bestämma omfattningen.

Skriftlig redovisning ska innehålla:

  1. Motivering av metodval inklusive hur och varför den borde komplettera den information gruppen samlat in (använd referenser till resurslitteratur).
  2. Genomförandet av förberedelser och själva informationsinsamlingen. Referera resurslitteratur.
  3. Resultaten och insikterna
  4. Reflektion: Värdera också ditt genomförande och ditt resultat, motivera värderingen. Diskitera vilka är de viktiga skillnaderna mot den/de metoder gruppen använt? Här syftas på genomförande, svårigheter/förenklingar men också typ av data som samlas in. Referera till resurslitteratur.

Bedömning:

  • För betyg 4: Redovisningen ska visa god förståelse för den genomförda metoden.
  • För betyg 5: Redovisningen ska också visa god kvalitet i genomförandet av vald metod samt god förståelse generellt för metoder för användarstudier.

Fas 2: Design

Ta fram ett ytterligare ett designalternativ, som är radikalt annorlunda mot gruppens inlämnade designförslag, det ska inte finnas någon likhet. Ta gärna hänsyn till eventuella nya insikter från fas 1-uppgiften och någon guideline som inte använts. Om det är svårt, pröva någon ny kreativitetsteknik. Ta fram flera skisser till ditt nya alternativ för att visa hur det fungerar. Skissa flera alternativa koncept och/eller flera alternativa layouter för flera skärmar. Värdera dina alternativ med plus/minuslistor på respektive skiss som visar styrkor och svagheter med respektive version.

Skriftlig redovisning ska innehålla:

  1. Om du prövade en ny kreativitetsteknik, beskriv den och kort hur det gick.
  2. Kort beskrivning av minst ett designkoncept med fokus på det innovativa och skillnader mot gruppens design. Illustrera med skisserna.
  3. Värdering av designalternativ med plus/minuslistor (se Arvola) på skisserna. Motivera dina värderingar kort.
  4. Reflektion: hur bra är du på att komma på nya lösningsförslag i olika sammanhang (problemformulering och problemlösning i bg är ett relevant sammanhang men det finns fler)? Hur kan du göra för att bli bättre? Hur bra är du på att uppmuntra andra att vara kreativa?
Bedömning:
  • För betyg 4: uppgiften ska uppfylla två av nedanstående kriterier:
    • Minst 5 olika alternativ utforskas i skisser. Det behöver inte vara 5 varianter av samma sak utan kan vara två alternativ för en del och tre alternativ för en annan del.
    • Värderingen motiveras med teori/guidelines.
    • Minst ett alternativ är riktigt kreativt/nyskapande.
  • För betyg 5: uppgiften ska uppfylla alla tre kriterierna för betyg 4 ovan.

Fas 3: Prototyp och utvärdering

Undersök om gruppens design är inkluderande genom att göra en GenderMag-utvärdering av den (så mycket av den som finns illustrerat i prototypen). Information om GenderMag finns på resurser-sidan. Ladda ner det s.k. Gender-mag-kit-et. GenderMag är en typ av analytisk utvärdering (eng. Usability inspection) av din prototyp (alltså en utvärdering utan testanvändare).

Skriftlig redovisning ska innehålla:

  1. Beskrivning av hur du genomförde utvärderingen i detalj. Referera till GenderMag dokumentet, ange sida.
  2. Resultaten och insikterna av utvärderingen.
  3. Förslag på omdesign baserade på resultaten, med motivering.
  4. Diskussion: Gav arbetet dig några nya insikter? Vilka fördelar och nackdelar finns det med att utvärdera en prototyp eller ett designkoncept genom inspektion? Jämför med användarutvärdering. Resonera utifrån dina erfarenheter från projekt och uppgift och referera också till resurslitteratur här.
Bedömning:
  • För betyg 4 : Redovisningen visar att du förstått hur GenderMag ska genomföras och insikter och förslag på omdesign visar god förståelse för de typer av beteenden som ligger till grund för GenderMag och de konsekvenser de får för design.
  • För betyg 5: Redovisningen ska uppfylla kriterierna för betyg 4 samt att diskussionen visar god förståelse för skillnaden mellan analytisk utvärdering och användarutvärdering.


Sidansvarig: Eva Blomqvist
Senast uppdaterad: 2023-09-13