Göm menyn

TDDD83 Kandidatprojekt datateknik

Sprintar

I kursen finns det 4 sprintar:

  1. Uppstart och utbildning.
  2. Kandidatrapport version 1.
  3. Implementation.
  4. Kandidatrapport, framläggning, erfarenhetssammanfattningar.
Ett godkänt kandidatarbetet ger 18 hp vilket motsvarar 480 timmar där all tid studenten lagt i kursen räknas inklusive deltagande på schemalagda moment så som föreläsningar, workshops, handledningsmöten.
  • Ca 6 hp av kursen kan genomföras under VT1 (ca 150 timmar) och resten under VT2 (ca 330 timmar).
  • Under sprint 3 ska varje student lägga minst 150 timmar på implementation (backend och frontend utveckling, skriva HTML kod, CSS, implementation i logik, etc.) och det ska framgå tydligt.
  • Efter sprint 3 ska varje student ha lagt ca 350 timmar.
För mer detaljer gå till kursupplägg under Kursinformation-sidan.
Tid18hp = 480h
 350h
Sprintar Sprint 1:
Uppstart och utbildning
Sprint 2:
Kandidatrapport
version 1
Sprint 3:
Implementation
(minst 150h på implementation)
Sprint 4:
Kandidatrapport, framläggning, erfarenhetssammanfattningar
Datum 2024-01-15 2024-02-05 2024-02-06 2024-02-29 2024-03-01 2024-04-23 2024-04-24 2024-05-24

Sprint 1: uppstart och utbildning

Under den här sprinten ska gruppen lära känna varandra, kandidatarbetet planeras, utvecklingsprojketet startas, gruppen ska utbilda sig i webbutveckling. Under den här sprinten ska följande göras:

  • Utbildning - Gruppen lära sig den tekniska basen på egen hand och för att ge studenterna stöd och komma igång fortare ska varje student göra de obligatoriska. Alla labbar måste vara redovisade muntligt och via Git.
  • Administration
    1. Varje grupp skapar en egen mapp i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX" där XX är gruppens nummer t.ex. Grupp03. Följande undermappar ska finnas i varje gruppmapp: Sprint 1, Sprint 2, Sprint 3, Sprint 4, Rapport.
    2. Alla studenter registrerar sig i WebReg i två flikar (både Labbar och Kandidatarbete). Mer info om WebReg under Kursadministration i Kursinformation-sidan.
  • Tidrapportering - En tidrapport (Lisam har en mall) med den aktuella sprintens tidsåtgång och den totala tiden ska lämnas in Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 1"där XX är gruppnummer.
  • Projektplan - En projektplan lämnas in i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint1". Syftet med projektplanen är att gruppen planerar sitt kandidatarbete. Projektplanen ger också en gemensam beskrivning för gruppen vad som förväntas av dem, vilka rutiner de ska följa och vad de kan förvänta sig av varandra, etc. Nedan listas typiska punkter för er projektplan. Om en punkt är irrelevant för projektet kan den utelämnas:
    1. Projektorganisation: projektmedlemmar, kontaktuppgifter, gruppkontrakt och ansvarsområden
    2. Tidsplan med kalenderdatum/veckonummer: exempelvis tid för planering, efterforskningar, tekniska studier och användarstudier, sprints och deras möten, milestones och leverabler, t ex projektrapport och prototyper samt relevanta möten, etc. Varje sprint under kandidatarbetet ska planeras. Vid planeringen utgå ifrån gruppmedlemmarnas förutsättningar.
    3. Riskanalys: vilka risker finns i projketet, hur stor sannolikhet är att de inträffar och vilken påverkan har de (Likelihood of occurence x Impact) och vilka åtgärder vidtas i syfte att minimera dessa risker, som kan vara på lång eller kort sikt. (Tips: The Owner's Role in Project Risk Management (2005), Chapter: 4 Risk Identification and Analysis: )
    4. I slutet av sprinten ska en sprintretrospektiv workshop hållas och redovisas i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint1"
Deadlines för sprinten finns nedan och i schemat i TimeEdit.

vecka 3
2024-01-15Fö1: IntroduktionSprint 1
2024-01-16TiWS: Git
2024-01-17OnFö2: Webb
2024-01-18ToLabb & WS1 project kick-off
2024-01-19FrLabbRedovisning Labb 0, DeadlineVarje grupp skapar en egen mapp i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX" där XX är gruppens nummer. Följande mappar ska finnas i varje gruppmapp: Sprint 1, Sprint 2, Sprint 3, Sprint 4, Rapport
2024-01-20
2024-01-21DeadlineAlla studenter är registrerade i WebReg i både labbar och kandidatarbete
vecka 4
2024-01-22Fö3: Kandidatarbetet
2024-01-23TiLabb + Handledning
2024-01-24On
2024-01-25ToLabbRedovisning Labb 1
2024-01-26FrFrågestund om programmeringDeadlineProjektplan lämnas in i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 1"
2024-01-27
2024-01-28
vecka 5
2024-01-29LabbRedovisning Labb 2
2024-01-30TiHandledning
2024-01-31OnLabb
2024-02-01ToFrågestund om programmering
2024-02-02FrLabbRedovisning Labb 3
2024-02-03
2024-02-04
vecka 6
2024-02-05Labb + WS: sprint 1 retrospektivDeadlineSprint 1 redovisning:
  • Alla labbar ska vara redovisade senast vid detta labbtillfälle.
  • Sprintretrospektiv ska lämnas in i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 1"

Sprint 2: kandidatrapport version 1 - R1

I den här sprinten ligger fokus på:

  • Skriva Kandidatrapporten version R1 med följande kapitel: Inledning, Bakgrund, Teori, Metod och Referenser samt bilagan Marknadsföringsplan.
  • VAD som ska utvecklas genom att ta fram visionen för det webbaserade affärssystemet som visualiseras med en prototyp, en produktbacklog och user stories för varje item i produktbackloggen. Visionen ska baseras på egna och andras undersökningar (som är underlaget i teorin och marknadsföringsplanen).
  • HUR ska gruppen arbeta tillsammans för att lyckas med uppdraget: utvecklingsprocessen (i.e. när testning ska göras, defintion of done, hur acceptanstest genomföras), arbetssätt (dvs. kommunikation, gruppmål, gruppkontrakt)
  • Uppsättning av teknisk utvecklingsmiljö

Följande förväntas ske under sprinten:

  • Inför sprinten ska ett sprintplaneringsmöte hållas.
  • I slutet av sprinten ska ett sprintretrospektiv hållas
  • Minst tre dagliga scrum möten hålls per vecka
Deadlines för sprinten finns nedan och i schemat i TimeEdite.

Skriftlig redovisning

Följande ska lämnas in skriftligt under sprinten.

  1. Projektplan - I början av sprinten ska en uppdaterad version av projketplanen med en detaljerad sprintplan lämnas in i Lisam.
  2. Kandidatrapporten version R1 - Kapiteln Inledning, Bakgrund, Teori, Metod och Referenser samt bilagan Marknadsföringsplan ska skrivas under den här sprinten. Under Rapport-sidan finns mer detaljerad information om rapporten.
    • Notera att dessa kapitel och bilagan ska vara välskrivna så att de är slutgiltiga och under den sista sprinten ska enbart resterande kapitell (Resultat, Diskussion och Slutsatser) skrivas.
    • Här är det väldigt viktigt att ni har en bra frågeställning att fokusera på under kandidatarbetet. 
    • Följ Anvisning för kandidatrapporten i kursen TDDD83 och Bedömningsmall kandidatrapport som kommer att användas vid bedömning av kanidatrapporterna.
    • De inlämnade kapitell ska understödjas av vetenskapliga referenser och kravet på antal referenser i kandidatrapporten ska vara uppfyllt i den inlämnade rapporten. Under litteratur-sidan finns det tips på relevant litteratur.
    • I metodkapitlet ska det framgå vad som ska göras för att besvara frågeställningen med en utvärdering baserad på en för ämnet vedertagen metod med vetenskapliga referenser. Under litteratur-sidan finns det tips på utvärderingsmetoder.
    • Marknadsföringsplanen ska också inkluderas då dess resultat ska vara underlag för implementationen under nästa sprint.
    • Rapporten lämnas in i Lisam.
  3. Utvecklingsmiljö - Varje gruppmedlem har en fungerande utvecklingsmiljö för projektet motsvarande det som görs i Lab 0 och på den dator som kommer att användas under projektet.
  4. En tidrapport med den aktuella sprintens tidsåtgång och den totala tiden
  5. Sprintretrospektiv - Redovisning av utfallet av sprint 2-retrospektiv workshopen.
  6. Systembeskrivning:
    • prototyp, grundläggande system-arkitektur, standarder och APIer, etc.
    • Initial riskanalys av framtagandet av systemet vilket blir input för nästa sprintplanering och projektplanen.
Alla inlämningar i Lisam ska göras under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 2"där XX är gruppnummer.

Muntlig redovisning

Vid sprint 2-redovisningen ska ni skaffa finansiering till ert projekt.
Redovisningen sker med 2 eller 3 grupper åt gången. Under den här redovisningen presenteras alla projekt för en finansiär (spelad av examinatorn och handledare). Eftersom produktutveckling och marknadsföring kostar stora pengar kommer finansiären att godkänna projekt med omsorg. Er uppgift är att se till att ert projekt får startas och leva vidare i en verklig produkt. Alla studenter i gruppen ska vara redo att redovisa och vid redovisningen slumpas det vilka två gruppmedlemmar som redovisar. Finansiären förväntar sig att få veta om:

  • visionen för systemet - en pitch enligt NABC modellen, se kurslitteratur-sidan för tips
  • utfallet från riskanalysen
  • lönsamhet - när går produkten med vinst och kan vi få tillbaka investeringskostnaden (~1700 timmar = en årslön = 2 MSEK inkl. overhead)?
Avsluta med att presentera utfallet från sprintretrospektiv.

Förväntningen på den andra gruppen är att de är aktiva, ger muntlig återkoppling som leder arbetet framåt, uppmärksammar den presenterade gruppen på eventuella brister eller problem, ställer ett antal frågor osv.

Redovisningen sker på svenska eller engelska (rekommenderad) och ska ta ca 20 minuter/grupp inklusive minst 5 minuter för diskussion och frågor från den andra gruppen. Närvaro vid redovisningen är obligatorisk. Exakt tid för redovisningen finns i tabellen nedan:

Schedule 2024

Groups

11:15-12:00 Grupp 5, 7
13:15-14:00 Grupp 1, 3
14:15-15:00 Grupp 4, 8
15:15-16:00 Grupp 2, 6

Varje gruppmedlem ska också redovisa under handledningsmötet sin fungerande utvecklingsmiljö.

Rapportåterkoppling

  • Varje grupp ska också ge en skriftlig återkoppling och bedömning på av kandidatrapporten till den andra gruppen enligt tabellen ovan genom att använda Bedömningsmallen kandidatrapport och svara på följande frågor för de relevanta kapitlen med motivering.
  • Handledaren och examinatorn återkopplar på kapitlen och Thomas Rosenfall återkopplar på Marknadsföringsbilagan.
  • All återkoppling lämnas in respondentens mapp i Lisam där rapporten finns.
vecka 6
2024-02-06TiWS2: Kandidatarbete och rapport
2024-02-07On
2024-02-08ToWS: Sprintplanering + HandledningDeadline
  • Grupperna får ISRN-numret till rapporten
  • Frågeställningen + sprintplan + uppdaterad projektplan lämnas in i Lisam i gruppens mapp under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 2"
2024-02-09FrScrummastermöte
2024-02-10
2024-02-11
vecka 7
2024-02-12
2024-02-13Ti
2024-02-14On
2024-02-15ToHandledning
2024-02-16FrScrummastermöte
2024-02-17
2024-02-18
vecka 8
2024-02-19
2024-02-20TiHandledning
2024-02-21On
2024-02-22To
2024-02-23Fr
2024-02-24
2024-02-25
vecka 9
2024-02-26
2024-02-27TiHandledningSprint 2 inlämningSkriftlig redovisning av Sprint 2 i Lisam under gruppens mapp "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 2". Studenterna lämnar återkoppling till den andra gruppen samtidigt som kursledningen under Sprint 3.
2024-02-28OnWS3: Sprintretrospektiv
2024-02-29ToRapportredovisningRE - Sprint 2Muntlig redovisning av Sprint 2

Sprint 3: implementation

Sprint 3 är implementationssprinten där implementationen av affärssystemet sker. Resultatet av sprinten är ett webbaserat affärssystem (webbapplikation) enligt backlog-funktionalitet som togs fram under förra sprinten. Följande förväntas ske under sprinten:
  • Inför sprinten ska ett sprintplaneringsmöte hållas.
  • I slutet av sprinten ska ett sprintretrospektiv hållas
  • Minst tre dagliga scrum möten hålls per vecka
  • Kodrefaktorering sker i slutet av sprinten
  • Användning av acceptanstester
  • Under varje handledningsmöte ska affärssystemet demonstreras för handledaren
  • Implementationen ska göras iterativt så sprinten ska delas upp i mindre sprintar

Notera att det är svårt att göra en bra estimering av tid och resurser i början av ett projekt. Så om alla items i produktbackloggen är färdiga enligt gruppens kriterier för definition-of-done då ska nya items läggas till. Tänk på att ni har en frågeställning som ska besvaras vilket innebär att någon sorts utvärdering ska göras för att kunna besvara frågeställningen. Planera för detta.

Deadlines för sprinten finns nedan och i schemat i TimeEdite.

Skriftlig redovisning

Varje grupp ska lämna in följande underlag i Lisam under Sprintens mapp (under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 3" där XX är gruppnummer):

  1. En uppdaterad projektplan innehållande en sprintplan för sprinten
  2. User stories för sprinten
  3. Uppdaterad version av kandidatrapporten utifrån återkopplingskommentarer och en lista på ändringar gjorda från förra inlämningen där det framgår tydligt vilka åtgärder gjorda gällande alla kommentarer.
  4. Redovisning av utfallet den aktuella sprintens retrospektiv
  5. En tidrapport med den aktuella sprintens tidsåtgång och den totala tiden
Innan den muntliga redovisningen ska varje grupp dels testa den andra gruppens system och lämna in en testrapport i Gitlab och dels ge skrifltig återkoppling på koden genom att lägga in issues i Gitlab. Syftet är att ni hjälper varandra så att systemet och koden bli bättre. Varje grupp ska också ge reporter access till projektet i Gitlab till den andra gruppen, handledaren och examinatorn.

Muntlig redovisning

Närvaro vid muntliga redovisningen är obligatorisk. Redovisningen ska ta ca 20 minuter/grupp inklusive minst 10 minuter för presentation och 5 minuter för diskussion och frågor. Varje grupp närvarar endast under det tilldelade redovisningstiden. Redovisningen sker med 2 eller 3 grupper åt gången. Varje grupp ska belysa följande om sitt projekt under presentationen (som ska ta maximalt 15 minuter - se till att ni håller tiden):

  • demonstrera systemet
  • tekniska utmaningar
  • exempel på kodrefaktoreringar
  • kortfattat summering från aktuella sprintens retrospektiv

Redovisningen sker på svenska eller engelska (rekommenderad).

Alla studenter i gruppen ska vara redo att redovisa och vid redovisningen slumpas det vilka 3 gruppmedlemmar som redovisar.

Efter redovisningen ska den andra gruppen belysa de viktigaste kommentarerna i testrapporten och gällande koden. Den delen ska ta maximalt 5 minuter.

Närvaro vid redovisningen är obligatorisk. Exakt tid för redovisningen finns i tabellen nedan:

Preliminary Schedule 2024
Grupper
11:15-12:00 Grupp 3, 7
13:15-14:00 Grupp 1, 5
14:15-15:00 Grupp 2, 4
15:15-16:00 Grupp 6, 8
vecka 9
2024-03-02
2024-03-03
vecka 10
2024-03-04
2024-03-05TiFö 4 & WS4: Utveckling av användbara system
2024-03-06OnTeknisk Support
2024-03-07ToHandledningDeadlineSprintplan + uppdaterad projektplan + user stories för sprinten lämnas in i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 3"
2024-03-08Fr
2024-03-09
2024-03-10
vecka 11
2024-03-11ÅterkopplingÅterkoppling på rapporten från handledare, examinator, Thomas Rosenfall och den andra gruppen lämnas in i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 2"
2024-03-12TiStart (om)tenta-p. Ni behöver arbeta även under tenta-p.
2024-03-13On
2024-03-14To
2024-03-15Fr
2024-03-16
2024-03-17
vecka 12
2024-03-18
2024-03-19TiHandledning
2024-03-20On
2024-03-21To
2024-03-22Fr
2024-03-23Slut (om)tenta-p
2024-03-24
vecka 13
2024-03-25Teknisk Support
2024-03-26TiHandledning
2024-03-27OnScrummastermöte
2024-03-28To
2024-03-29FrLångfredag
2024-03-30Påskafton
2024-03-31Påskdagen
vecka 14
2024-04-01Annandag Påsk
2024-04-02TiHandledningRapportinlämningI Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 3" ska följande lämnas in:
  • En uppdaterad version av rapporten
  • En lista på ändringar gjorda från förra inlämningen där det framgår tydligt vilka åtgärder gjorda gällande rapporten
2024-04-03OnTeknisk Support
2024-04-04To
2024-04-05Fr
2024-04-06
2024-04-07
vecka 15
2024-04-08
2024-04-09TiHandledning
2024-04-10OnTeknisk Support
2024-04-11ToScrummastermöte
2024-04-12Fr
2024-04-13
2024-04-14
vecka 16
2024-04-15
2024-04-16TiHandledning
2024-04-17OnTeknisk Support
2024-04-18To
2024-04-19Fr
2024-04-20
2024-04-21
vecka 17
2024-04-22WS: SprintretrospektivSprintinlämningSprintinlämning inklusive skriftlig redovisning av Sprint 3 i Lisam i gruppens mapp under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 3"
2024-04-23TiRedovisningRE - Sprint 3Muntlig redovisning av sprint 3

Sprint 4: kandidatrapport, framläggning, erfarenhetssammanfattningar

I den här sprinten ligger fokus på kandidatrapporten, framläggning (opposition, presentation och auskultation) och individuella erfarenhetssammanfattningar

De olika inlämningarna och aktiviteter under sprinten finns i figuren nedan. Deadlines för sprinten finns också i figuren nedan och i schemat i TimeEdit.
vecka 17
2024-04-26Fr
2024-04-27
2024-04-28DeadlineSprintplan för sprint 4 + uppdaterad projektplan lämnas in i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Sprint 4
vecka 18
2024-04-29
2024-04-30TiHandledning
2024-05-01OnFörsta maj
2024-05-02To
2024-05-03FrScrummastermöte
2024-05-04
2024-05-05
vecka 19
2024-05-06Rapportinlämning - R3
  • Publiceringsgodkännande för rapporten mailas till Administratören
  • Lämna in Rapport version 3 - R3 under "Collaborative workspace/Group XX/Rapport/Opposition"
2024-05-07TiHandledningDeadlineAlla studenter ska registrera sig för opposition i webreg enligt instruktioner på kurssidan under Sprint 4
2024-05-08On
2024-05-09ToKristi himmelsfärdsdag
2024-05-10FrKlämdag
2024-05-11
2024-05-12
vecka 20
2024-05-13OppositionREOpposition skriftligt i Lisam och muntligt på plats
2024-05-14TiHandledningÅterkoppling kursledningBedömning och godkännande från handledare och examinator för presentation i Lisam under "Collaborative workspace/Group XX/Rapport/Opposition". Rapporter som inte är godkända för presentation kan inte presenteras vid redovisningställfället. Återkoppling på marknadsföringsplanen av Thomas Rosenfall.
2024-05-15OnScrummastermöte
2024-05-16To
2024-05-17Fr
2024-05-18
2024-05-19
vecka 21
2024-05-20Rapportinlämning - R4Alla studenter med godkända rapporter för presentation ska registrera sig i webreg enligt instruktioner på kurssidan under slutlig redovisning. Nedan lämnas in i Lisam under "Inlämningar" samt i gruppens mapp under "Collaborative workspace/Group XX/Rapport/Presentation":
  • Rapport version 4 - R4
  • En lista på ändringar gjorde från förra inlämningen ska också lämnas in. Det ska tydligt framgå vilka åtgärder som vidtagits gällande de tre oppositionskommentarerna och eventuella kommentarer från handledare och examinator. Motivera även samtliga kommentarer som ni valt att inte åtgärda.
  • Tidrapporten ska vara uppdaterad (likt alla veckor)
2024-05-21TiPresentationRE
2024-05-22On
2024-05-23To
2024-05-24FrInlämningErfarenhetssammanfattningFinns i Lisam under INLÄMNINGAR

Sidansvarig: Adrian Pop
Senast uppdaterad: 2024-03-09