TDDD91 Ingenjörsprofessionalism, del 5
PERSONLIG EFFEKTIVITET HT1
Skrivuppgift - Coaching
Skrivuppgiften innefattar att skriva en reflektionstext på 500-1000 ord med fokus på coaching. Du måste ha deltagit på de obligatoriska schemalagda aktiviteterna om coaching. Notera att inga namn på ingenjörsstudenterna i årskurs 2 får anges i texten. Texten ska vara skriven på svenska!
Använd följande Gibbs reflektionsmodell när du analyserar en specifik situation eller händelse gällande coaching av sig själv och andra. Läs "Om reflektionstexten till dialogseminariet" med tips om att skriva en bra reflektionstext. Steg 1-3 får vara maximalt hälften av den totala texten för högre betyg.
Steg | Beskrivning |
1. Beskrivning | Beskriv kort en eller flera intressanta situationer, händelser, erfarenheter gällande coaching utan att göra bedömningar, tolkningar eller försöka dra slutsatser. |
2. Känslor, tankar och reaktioner |
återigen utan att analysera dessa än. |
3. Värdering | Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner med frågorna Vad var bra och vad var dåligt med erfarenheten/upplevelsen? Värdera dina svar. |
4. Analys | Analysera det du beskriver i steg 1-3 genom att ta in olika perspektiv och ställ de mot varandra. Utgå ifrån minst 2 frågor:
Här ska du ha ett konstruktivt kritiskt synsätt genom att vara konkret och exemplifiera samt att svara på frågan varför mer än en gång. |
5. Generella slutsatser | Vad kan man ta med sig, i allmänhet, från dessa erfarenheter och den analys du gjort? |
6. Personliga handlingsplaner | Vad kan Du ta med dig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Utgå ifrån två eller flera av följande frågor:
Här ska du vara konkret och exemplifiera |
Modellen är hämtad från Gibbs G (1988) Learning by doing: a guide to teaching and learning methods. Cheltenham: The Geography Discipline Network. |
Redovisning av skrivuppgiften
- Skriv ditt namn överst i dokumentet!
- Skriv kurskoden TDDD91 överst i dokumentet!
- Dokumentet ska vara sparat i PDF och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-Skrivuppgift-Coaching.pdf där ni ersätter:
Dxy/Uxy med era egna grupper D eller U och xy med ert tvåsiffriga gruppnummer t.ex. D02 eller U08
LiUID med egna LiU-ID
Till exempel Sandra Strömbäck (LiU-ID=sanst881) som tillhör grupp U07 ska döpa sin fil till: U07-sanst881-Skrivuppgift-Coaching.pdf - Lämna in skrivuppgiften i Lisam i TDDD91 kursrum under inlämningar
- Ange också i Lisam under kommentarsfältet vilket betyg du siktar på med en motivering genom att ange var i skrivuppgiften de olika stegen i Gibbs reflektionsmodell finns (detta ska dock inte synas i den text som du tar med dig till dialogseminariet). Information om betyg och bedömningskriterier finns under Bedömningskriterier för coaching.
-
Datum för inlämning finns i Deadlines-sidan .
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2024-08-28