Göm menyn

TDDD84 Ingenjörsprofessionalism, del 3

PERSONLIG EFFEKTIVITET - HT1


Personligt ledarskap

Välkommen till att lära dig om personligt ledarskap inom området personlig effektivitet.

För att bli effektivare är det viktigt att vara tydlig med vad man vill. Genom att ha en vision som är nedbruten till långsiktiga och kortsiktiga mål blir du mer fokuserad och därmed ökas chansen att förverkliga visionen. Om du vet vad du vill då är det lättare att du leder dig själv mot målet. Denna förmåga är väsentlig för framgångsrika organisationer, projekt och verksamheter. Detta kommer att ligga i fokus för personligt ledarskap under HT1.

För HT1 ska en uppgift och skrivuppgift göras. Det finns också 5 schemalagda tillfällen inplanerade (4 av de är obligatoriska): en föreläsning, tre workshops och ett dialogseminarium.

Inför att göra uppgiften ska ni delta på 3 obligatoriska workshops då ni kommer att bli coachade av ingenjörsstudenter i årskurs 3 (ÅK3) som läser om coaching i Ingenjörsprofessionalism del 5 (TDDD91). Under workshopen är ni uppdelade i workshopgrupper och varje ÅK2 student ska bli coachad av en ÅK3 student enligt listan under coachinggrupperna. Eftersom det är flera ÅK2 studenter än ÅK3 studenter, kommer vissa ÅK3 studenter att coacha 2 ÅK2 studenter.



Föreläsning: Personligt ledarskap (Föreläsningsbilder finns i Lisam under Kursdokument )

---------------------------------------------------------------------------------------------


Workshop 1: Coaching

Workshop info:
  • Obligatoriskt genomförande
  • Tid och plats finns i schemat.
  • ÅK3 studenter coachar ÅK2 studenter som jobbar med uppgiften - personligt ledarskap. Syftet med workshopen är att ÅK3 studenterna få upplevelse av coachingen genom stegen som finns i manuset och se effekten och värdet av coachingen. Därför är det viktigt att coachen inte ger lösningar eller förslag på lösningar utan fokuserar på att ställa frågor till coacheen.
  • Under workshopen är ni uppdelade i workshopgrupper och varje ÅK2 student ska bli coachad av en ÅK3 student enligt tabellen. Eftersom det är flera ÅK2 studenter än ÅK3 studenter, kommer vissa ÅK3 att coacha två ÅK2 studenter.
Workshop 1 förberedelse:
  • Innan workshopen läs igenom uppgiften som är en viktig förberedelse. Du ska inte göra uppgiften utan bara läsa den.
  • Coachningen ska ske i fysiskt möte. Det finns ett schemalagt tillfälle med en stor sal bokad för er coaching-session, där ni har möjlighet att mötas. Lokalen är tillgänglig för er att använda under denna tid. Examinatorn kommer att vara på plats enligt för att besvara eventuella frågor.
  • Se till att ta kontakt med varandra innan workshopen för att komma överens om var ni ska mötas och hur ni hittar varandra i lokalen.
  • Om den schemalagda tiden inte passar er, kom överens om en alternativ tid. Observera att workshopen måste genomföras fysiskt och muntligt.

Workshop 1 genomförande:

  • ÅK3 studenter leder workshopen

Workshop 1 inlämning:

  • I slutet av coachingen ska Åk2 studenten lämna in uppgiften enligt uppgiftinstruktionen.
  • Inlämningen ska göras direkt efter workshopen enligt deadline.


---------------------------------------------------------------------------------------------


Workshop 2: Uppföljning 1

Workshop info:

  • Obligatoriskt genomförande
  • Tid och plats finns i schemat.
  • ÅK3 studenter coachar ÅK2 studenter med fokus på uppföljning av uppsatta mål och aktiviteter under coaching workshopen.
  • Samma coachinggrupper som under workshop 1.

Workshop 2 genomförande:

  • ÅK3 studenter leder workshopen

Workshop 2 inlämning:

  • Varje Åk2 student lämnar in följande:
    • Hur går det med målet och delmålen?
    • Vad är nästa steg?
    • En bra sak coachen gjorde under uppföljningen
    • En sak som coachen ska göra annorlunda nästa tillfälle
    • Ange namn, LiU-ID och dialogseminariegrupp på din coach
    • Ange också:
      • var ni genomförde coachingen
      • när ni genomförde coachingen
      • hur lång tid det tog
  • Dokumentationen ovan ska sparas i en pdf-fil och lämnas in i Lisam direkt efter workshopen enligt deadline.
  • pdf-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-uppfoljning1.pdf där ni ersätter:
    Dxy/Uxy med era egna dialogseminariegrupper D eller och xy med ert tvåsiffriga dialogseminariegruppnummer t.ex. D02 eller U08
    LiUID med egna LiU-ID
    Till exempel Sandra Strömbäck (LiU-ID=sanst881) som tillhör grupp U07 ska döpa sin fil till: U07-sanst881-uppfoljning1.pdf



---------------------------------------------------------------------------------------------


Workshop 3: Uppföljning 2

Workshop info:

  • Obligatoriskt genomförande
  • Tid och plats finns i schemat.
  • ÅK3 studenter coachar ÅK2 studenter med fokus på uppföljning av uppsatta mål och aktiviteter under uppföljnings workshopen.
  • Samma coachinggrupper som under workshop 1.

Workshop 3 genomförande:

  • ÅK3 studenter leder workshopen

Workshop 3 inlämning:

  • Varje Åk2 student lämnar in följande:
    • Hur går det med målet och delmålen?
    • Vad är nästa steg?
    • En bra sak coachen gjorde under uppföljningen
    • En sak som coachen ska göra annorlunda nästa tillfälle
    • Ange namn, LiU-ID och dialogseminariegrupp på din coach
    • Ange också:
      • var ni genomförde coachingen
      • när ni genomförde coachingen
      • hur lång tid det tog
  • Dokumentationen ovan ska sparas i en pdf-fil och lämnas in i Lisam direkt efter workshopen enligt deadline.
  • pdf-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-uppfoljning2.pdf där ni ersätter:
    Dxy/Uxy med era egna dialogseminariegrupper D eller och xy med ert tvåsiffriga dialogseminariegruppnummer t.ex. D02 eller U08
    LiUID med egna LiU-ID
    Till exempel Sandra Strömbäck (LiU-ID=sanst881) som tillhör grupp U07 ska döpa sin fil till: U07-sanst881-uppfoljning2.pdf


Rekommendation:


Värdet med att bli coachad av ÅK3 studenterna:

  • Lära sig om att ha ett coachande förhållningssätt
  • Uppleva vad coachingen kan ge
  • Uppleva vad som händer när man får frågorna
  • Upptäcka vad som händer över tid i coachingprocessen

Därför rekommenderar vi att ni fortsätter att bli coachade av ÅK3 studenterna genom samtal med ÅK3 studenterna med 2-3 veckors intervall om båda vill. Vinsten för ÅK3 studenten är att de får träna i att coacha och värdet för dig är att du får stöd att uppfylla målet genom uppföljning.

Om du vill fortsätta bli coachad av din ÅK3 student så avsluta uppföljning 2 med att fråga ÅK3 om hen vill fortsätta coacha dig i den takt och tempo som passar både parter.



---------------------------------------------------------------------------------------------


Dialogseminarium: Personlig effektivitet med temat personligt ledarskap

  • Obligatorisk närvaro
  • Inför seminariet behöver du lämna in en skrivuppgift som är ditt inträdesbiljett till dialogseminariet. Att delta på workshopen med ingenjörsstudenterna i årskurs 3 är en förutsättning för skrivuppgiften. Läs mer om skrivuppgiften.
  • Mer info om dialogseminariet finns på Dialogseminarium-sidan

Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2024-10-03