TDDD84 Ingenjörsprofessionalism, del 3
PERSONLIG UTVECKLING - HT2
Skrivuppgift - Självmotivation
Skrivuppgiften är ditt inträde till det obligatoriska dialogseminariet. För att kunna göra skrivuppgiften behöver du göra uppgiften. Innan du gör skrivuppgiften ska du göra förberedelserna nedan.
1. Förberedelser inför skrivuppgiften
Se igenom minst 6 av följande filmer:
- En kort film som introducerar begreppet prokrastinering
- Why we procrastinate av Vik Nithy @ TEDxYouth @TheScotsCollege
- The Psychology of Self-Motivation av Scott Geller @ TEDxVirginiaTech
- RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us
- Why we do what we do av Tony Robins från TED 2006.
- The puzzle of motivation av Dan Pink från TEDGlobal 2009.
- Inside the mind of a master procrastinator av Tim Urban som också har skrivit Why Procrastinators Procrastinate.
- The difference that makes the difference | Kjell Enhager | TEDxSSE, YouTube
- Change your mindset, change the game | Dr. Alia Crum | TEDxTraverseCity, YouTube
- How to Beat Self-Doubt in 5 Seconds (YouTube) och The Secret to Self-Motivation (YouTube) av Mel Robbins.
- The progress principle av Teresa Amabile (YouTube)
2. Genomförande av skrivuppgiften
När du har gjort förberedelserna ovan skriv en reflekterande text på 500-1000 ord om Personlig utveckling - självmotivation. Utgå ifrån dina nedskriva reflektioner från förberedelserna och utveckla dessa, eller välj någon/några av dem och skriv en berättelse om dina egna erfarenheter av att jobba med uppgiften. Lyft alltså fram egna konkreta exempel från din situation och reflektera över kopplingar till något du såg i videoklippen. Texten ska vara skriven på svenska!
Använd följande Gibbs reflektionsmodell när du skriver din text. Steg 1-3 får vara maximalt hälften av den totala texten för högre betyg. Gibbs reflektionsmodell utgörs av sex steg där det är tänkt att man systematiskt ska gå igenom steg för steg:
Steg | Beskrivning |
1. Beskrivning | Beskriv följande utan att analysera:
|
2. Känslor, tankar och reaktioner |
Återigen utan att analysera dessa än. |
3. Värdering | Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner ovan genom att svara på:
Värdera. |
4. Analys | Analysera genom att utgå ifrån minst två av följande frågor:
Här ska du ha ett konstruktivt kritiskt synsätt genom att vara konkret och exempliefiera samt att svara på frågan varför mer än en gång. |
5. Generella slutsatser | Dra generella slutsatser genom att svara på frågan: Vad kan studenter ta med sig, i allmänhet, från den analys du gjort? |
6. Personliga handlingsplaner | Vad kan Du ta med dig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Utgå ifrån två eller flera av följande frågor:
Här ska du vara konkret och exemplifiera |
Modellen är hämtad från Gibbs G (1988) Learning by doing: a guide to teaching and learning methods. Cheltenham: The Geography Discipline Network. |
2. Redovisning av skrivuppgiften
- Skriv ditt namn överst i dokumentet!
- Skriv kurskoden TDDD84 överst i dokumentet!
- Dokumentet ska vara sparat i PDF och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-Skrivuppgift-Sjalvmotivation.pdf där ni ersätter:
- Lämna in skrivuppgiften i Lisam i TDDD84 kursrum under inlämningar tillsammans med uppgiften - självmotivation (med filnamnskonventionen Dxy/Uxy-LiUID-Uppgift-Sjalvmotivation.pdf).
- Ange också i Lisam under kommentarsfältet vilket betyg du siktar på med en motivering genom att ange var i skrivuppgiften de olika stegen i Gibbs reflektionsmodell finns (detta ska dock inte synas i den text som du tar med dig till dialogseminariet). Information om betyg och bedömningskriterier finns under Bedömningskriterier för självmotivation.
- Datum för inlämning finns i schemat i TimeEdite
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2024-08-28