TDDD70 Ingenjörsprofessionalism, del 1
PERSONLIG EFFEKTIVITET - HT1
Uppgift 2 Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning
Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning är ditt inträde till det obligatoriska dialogseminariet. Innan du gör uppgiften ska du göra förberedelserna nedan. Förberedelsen av skrivuppgiften sker "med pennan i handen" genom att anteckna kontinuerligt dina tankar under förberedelsen t.ex. när du tittar på videoklippen. Dina anteckningar blir en viktig källa till den text du ska skriva! Det är speciellt dina egna erfarenheter, händelser och exempel som kopplar till temat personlig ledning som du ska fånga.1. Förberedelser av Uppgift 2 Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning
- Gör en självanalys av Del 1: Tidsstudie - kartläggning
- Ta reda på om du har koll på din tid genom att göra "Har du koll på din tid"-testet.
- Titta på videofilmer om studieteknik av Björn Liljeqvist
- Titta på The science of productivity
2. Genomförande av Uppgift 2 Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning
När du har gjort förberedelserna ovan skriv en reflekterande text på 500-1000 ord på temat Personlig effektivitet. Utgå ifrån dina nedskriva reflektioner från förberedelserna ovan och utveckla dessa, eller välj någon/några av dem och skriv en berättelse om dina egna erfarenheter av att studera och att vara student. Lyft alltså fram egna konkreta exempel från din situation och reflektera över kopplingar till något du såg i videoklippen. Utgå ifrån planeringen du gjorde i uppgift 1, tidsstudien och självanalysen du gjorde i uppgift 2. Texten ska vara skriven på svenska!
Använd följande Gibbs reflektionsmodell när du skriver din text. Läs "Om reflektionstexten till dialogseminariet" med tips om att skriva en bra reflektionstext. Steg 1-3 får vara maximalt hälften av den totala texten för högre betyg.
Steg | Beskrivning |
1. Beskrivning | Beskriv följande utan att analysera:
|
2. Känslor, tankar och reaktioner |
återigen utan att analysera dessa än. |
3. Värdering | Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner ovan genom att svara på följande två frågor:
Värdera. |
4. Analys | Analysera det du skriver om ovan genom att utgå ifrån minst två av följande frågor:
Här ska du ha ett konstruktivt kritiskt synsätt genom att vara konkret och exemplifiera samt att svara på frågan varför mer än en gång. |
5. Generella slutsatser | Dra generella slutsatser genom att svara på följande två frågor:
|
6. Personliga handlingsplaner | Vad kan du ta med dig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Utgå ifrån någon eller flera av följande frågor:
Här ska du vara konkret och exemplifiera |
Modellen är hämtad från Gibbs G (1988) Learning by doing: a guide to teaching and learning methods. Cheltenham: The Geography Discipline Network. |
3. Redovisning av Uppgift 2 Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning
- Skriv ditt namn överst i dokumentet!
- Skriv kurskoden TDDD70 överst i dokumentet!
- Dokumentet ska vara sparat i PDF och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-Skrivuppgift-Personligledning.pdf där ni ersätter:
- Dxy/Uxy med era egna grupper D eller U och xy med ert tvåsiffriga gruppnummer t.ex. D02 eller U08
- LiUID med egna LiU-ID
Till exempel: D01-sanso23-Skrivuppgift-Personligledning.pdf
- Del 2: skrivuppgiften ska lämnas in i Lisam under Inlämningar (tillsammans med Del 1: Tidsstudie - kartläggning). Under kommentarer ska du också ange vilket betyg du siktar på med en motivering genom att ange var i skrivuppgiften de olika stegen i Gibbs reflektionsmodell finns (detta ska dock inte synas i den text som du tar med dig till dialogseminariet). Information om betyg och bedömningskriterier finns under Bedömningskriterier för personlig ledning.
- Datum för inlämning finns här.
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2024-08-28