Göm menyn

TDDD70 Ingenjörsprofessionalism, del 1

PERSONLIG EFFEKTIVITET - HT1

 

Uppgift 2 Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning

Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning är ditt inträde till det obligatoriska dialogseminariet. Innan du gör uppgiften ska du göra förberedelserna nedan. Förberedelsen av skrivuppgiften sker "med pennan i handen" genom att anteckna kontinuerligt dina tankar under förberedelsen t.ex. när du tittar på videoklippen. Dina anteckningar blir en viktig källa till den text du ska skriva! Det är speciellt dina egna erfarenheter, händelser och exempel som kopplar till temat personlig ledning som du ska fånga.

 

1. Förberedelser av Uppgift 2 Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning

  1. Gör en självanalys av Del 1: Tidsstudie - kartläggning
  2. Ta reda på om du har koll på din tid genom att göra "Har du koll på din tid"-testet.
  3. Titta på videofilmer om studieteknik av Björn Liljeqvist
  4. Titta på The science of productivity

 

2. Genomförande av Uppgift 2 Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning

När du har gjort förberedelserna ovan skriv en reflekterande text på 1-2 A4 sidor (500-1000 ord) på temat Personlig effektivitet. Utgå ifrån dina nedskriva reflektioner från förberedelserna ovan och utveckla dessa, eller välj någon/några av dem och skriv en berättelse om dina egna erfarenheter av att studera och att vara student. Lyft alltså fram egna konkreta exempel från din situation och reflektera över kopplingar till något du såg i videoklippen. Utgå ifrån planeringen du gjorde i uppgift 1, tidsstudien och självanalysen du gjorde i uppgift 2. Texten ska vara skriven på svenska!

Använd följande Gibbs reflektionsmodell när du skriver din text. Läs "Om reflektionstexten till dialogseminariet" med tips om att skriva en bra reflektionstext. Steg 1-3 får vara maximalt hälften av den totala texten för högre betyg.

Steg Beskrivning
1. Beskrivning

Beskriv följande utan att analysera:

  • Hur mycket tid lägger du på studier, hälsa, relationer, fritidsintresse, hushållsarbete och annat?
  • Vad lägger du din tid mest och minst på?
  • Hur mycket har du under veckan du gjorde kartläggningen pluggat utanför lektionstid och vilka ämnen har du ägnat dig åt då?
  • Vad fick du för resultat i "Har du koll på din tid"-testet
2. Känslor, tankar och reaktioner
  • Vad är dina känslor, tankar och reaktioner under din tid som student så här långt?

återigen utan att analysera dessa än.

3. Värdering

Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner ovan genom att svara på följande två frågor:

  • När fungerade studierna bra, halvbra, dåligt?
  • Vad har fungerat bra och vad har fungerat dåligt under tiden som varit?

Värdera.

4. Analys

Analysera det du skriver om ovan genom att utgå ifrån minst två av följande frågor:

  • Vad skulle du behöva göra mer av och vad skulle du behöva göra mindre av för att lyckas med dina studier? Varför? Varför? Varför?
  • Vad är orsaken till det som har fungerat bra under tiden som varit? Varför? Varför? Varför?
  • Vad är orsaken till det som har fungerat dåligt under tiden som varit? Varför? Varför? Varför?
  • Vad är orsaken till hur studierna har fungerat så här långt? Varför? Varför? Varför?

Här ska du ha ett konstruktivt kritiskt synsätt genom att vara konkret och exemplifiera samt att svara på frågan varför mer än en gång.

5. Generella slutsatser

Dra generella slutsatser genom att svara på följande två frågor:

  • Vad kan man ta med sig, i allmänhet, från dessa erfarenheter och den analys du gjort?
  • Vad kan man säga om planering och effektivitet? Varför?
6. Personliga handlingsplaner

Vad kan du ta med dig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Utgå ifrån någon eller flera av följande frågor:

  • Hur kan du använda det du har lärt dig?
  • Hur planerar du att lägga upp dina studier i olika ämnen den närmaste tiden? Relatera din studieteknik både till vad du läst i kompendiet om lästeknik och till Björn Liljeqvists video som du tittat på.
  • Vad ska du göra annorlunda i framtiden?
  • Vilka åtgärder kommer du att vidta på grund av vad du har lärt dig?

Här ska du vara konkret och exemplifiera

Modellen är hämtad från Gibbs G (1988) Learning by doing: a guide to teaching and learning methods. Cheltenham: The Geography Discipline Network.

3. Redovisning av Uppgift 2 Del 2: skrivuppgift - Personlig ledning

  • Skriv ditt namn överst i dokumentet!
  • Skriv kurskoden TDDD70 överst i dokumentet!
  • Dokumentet ska vara sparat i PDF och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-Skrivuppgift.pdf där ni ersätter:
    • Dxy/Uxy med era egna grupper D eller U och xy med ert tvåsiffriga gruppnummer t.ex. D02 eller U08
    • LiUID med egna LiU-ID
      Till exempel: D01-sanso23-Skrivuppgift.pdf
  • Del 2: skrivuppgiften ska lämnas in i Lisam under Inlämningar (tillsammans med Del 1: Tidsstudie - kartläggning). Under kommentarer ska du också ange vilket betyg du siktar på med en motivering genom att ange var i skrivuppgiften de olika stegen i Gibbs reflektionsmodell finns (detta ska dock inte synas i den text som du tar med dig till dialogseminariet). Information om betyg och bedömningskriterier finns under Bedömningskriterier för personlig ledning.
  • Datum för inlämning finns här.


Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2022-08-24