Göm menyn

TDP022 / TDDD60 Interaktiva System

Testmall


Mall för hur ett användartest kan gå till. Fyll i mallen för ert fall och använd vid tester med användare. Skriv ner de formuleringar ni ska använda er av vid testningen så att alla testpersoner bemöts på samma sätt och får samma information.

  • Hälsa testpersonen välkommen: "Hej, välkommen ... Tack för att du ställer upp och vill hjälpa oss förbättra vår design"
  • Läs följande från samtyckesblanketten:
    • Berätta att ni gör detta som en del i en kurs vid universitetet
    • Berätta vad en testsession kommer att innehålla för försökspersonen (frågor, uppgifter osv.)
    • Berätta vilka data som kommer att samlas in utöver anteckningar (t.ex. om ni spelar in video, ljud, skärmbild osv) och, om det är persondata, hur ni hanterar GDPR.
    • Berätta att försökspersonen har rätt att avbryta när som helst och gå sin väg utan förklaring.
  • Lämna över samtyckesblanketten och få den påskriven.
  • Berätta att det är systemet som testas, inte försökspersonen. "Om något är svårt är det designen det är fel på och inte dig."
  • Ge ev. förtestfrågor: (T.ex. om ni vill veta erfarenheter av liknande system eller om ni tror personliga egenskaper har betydelse).
  • Introduktion av designen (berätta kort vad ert koncept går ut på) - skriv ut precis vad som ska sägas så att alla får samma förklaring!
  • Visa första skärmen. Be deltagaren beskriva det hen ser: "..."
  • Berätta hur ett "tänka högt"-test sker, demonstrera tänka-högt.
  • För varje testscenario:
    • Överlämna instruktionspappret till deltagaren: "Du är *kontextbeskrivning*". "Du vill *målbeskrivning*".
    • testledare och observatör antecknar. Glöm inte notera uppgiftsframgång.
  • Eftertestfrågor: (glöm inte SUS)
  • Tacka för deltagandet
  • Efter testet bör alla gå igenom sina anteckningar för att skriva klart sådant som lämnats halv-skrivet medan man minns vad det skulle stå.


Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
Senast uppdaterad: 2020-02-10