Göm menyn

TDDE02 Mjukvarutekniskt entreprenörskap

Examination

Översikt - Examinationsmoment och bedömningskriterier

  • Betygsättning: 3, 4 eller 5
  • Individuella gruppmedlemmar kan sikta mot olika betyg
  • För betyg 5 krävs att samtliga kriterier uppfylls, inklusive reflektionsdokument
  • För betyg 3 krävs inget reflektionsdokument

____________________________________________________________________________________________________________

Bedömningskriterier

För Betyg 3 (Grundnivå) behöver du:

  1. Produktutveckling:
    • Genomföra EN iteration av lean startup-metoden
    • Skapa och testa en MVP (Minimum Viable Product) som utvärderas med minst 3 användare från målgruppen
    • Dokumentera användarutvärderingen noggrant
  2. Affärsmodell:
    • Välja och beskriva en lämplig affärsmodell
  3. Marknadsföring:
    • Identifiera och beskriva strategier för tillväxt (Growth Hacking)
  4. Affärsanalys:
    • Genomföra en grundläggande NABC-analys utifån de 4 frågorna från SRI International Best Practice (DOC). NABC-analysen ska inkluderar
      • Need (Kundbehov): Stöd med minst en branschrapport och en enkel kundundersökning
      • Approach (Lösning): Beskriva en grundläggande lösning
      • Benefits (Fördelar): Förklara varför kunder skulle vara intresserade
      • Competition (Konkurrens): Jämföra med minst 4 konkurrenter
    • Skapa en Lean Canvas för din affärsidé
  5. Projektgenomförande:
    • Varje student lämnar in en individuell utvärdering enligt mallen.
    • Gruppen lämnar in en veckologgbok där varje gruppmedlems nedlagda tid och specifika aktiviteter i projektet redovisas per vecka.
  6. Presentation:
    • Delta i muntlig pitch under ett seminarium
    • Genomföra en 20-30 sekunders individuell pitch i samband med projketredovisningen.
    • Spela in en 5-minuters pitch för investerare
    • Skapa en 1-2 minuters screencast som marknadsföringsmaterial
    • Skriva en grundläggande projektrapport enligt mallen.
      • Rapporten (sparad i pdf-format) ska ha en framsida där gruppmedlemmarnas namn och liU-id anges, innehållsförteckning, referenslista och eventuell bilaga.
      • Rapporten lämnas in i Lisam.
      • Utgå ifrån att läsaren känner till grundprinciperna i kursen så dessa behöver inte introduceras.

För Betyg 4 krävs allt från betyg 3 plus:

  1. Produktutveckling:
    • Genomföra TVÅ iterationer av Lean Startup-metoden
    • Samma krav på användarutvärdering (3 användare) för båda iterationerna
  2. Affärsmodell:
    • Inkludera välgrundade motiveringar och argument
    • Utveckla en budget (använd Almis budgetmall)
  3. Marknadsföring:
    • Implementera Growth Hacking-funktioner i MVP:en
  4. Affärsanalys:
    • Mer detaljerad NABC-analys med:
      • Både kvalitativa och kvantitativa kundundersökningar
      • Jämförelse med minst 6 konkurrenter
    • Inkludera en kunskapsprofil för teamet enligt Från idé till företag, affärsplannering för framgång, sid 65-72 PDF .
  5. Presentation:
    • Högre kvalitet på pitchar och presentationer
    • Mer genomarbetad screencast
    • Välskriven rapport

För Betyg 5 krävs allt från betyg 4 plus:

  1. Produktutveckling:
    • Använda minst två olika typer av användarutvärdering
  2. Affärsmodell:
    • Jämföra och analysera två möjliga affärsmodeller
    • Inkludera budget för båda modellerna
  3. Marknadsföring:
    • Identifiera spridningsstrategier för båda affärsmodellerna
  4. Affärsanalys:
    • Omfattande NABC-analys med:
      • Flera typer av källor och omfattande kundundersökningar
      • Strategiskt anpassad lösning med tydlig motivering
      • Jämförelse med minst 10 konkurrenter
      • Inkludera SWOT-analys enligt mallen.
  5. Presentation:
    • Mycket hög kvalitet på alla presentationer och dokument
    • Inkludera individuella reflektionsdokument (2-3 sidor) med minst 2 vetenskapliga referenser.
    • Särskilt välskriven och genomarbetad rapport

Viktiga noter

  • Vetenskapliga referenser:
    • får inte inkludera bloggar, föreläsningsslides eller Wikipedia
    • referenserna i texten och i rapportens referenslista ska vara skrivna enligt IEEE referensstilen.
  • Progression mellan betygsnivåerna är kumulativ - högre betyg inkluderar kraven för lägre betyg
  • Kvalitet på genomförande väger tyngre än kvantitet

____________________________________________________________________________________________________________

Riktlinjer för AI-användning i kursen

Dessa riktlinjer ska klargöra hur AI-verktyg får användas under kursens gång och hur du förväntas redovisa ditt användande av AI i projektet.

Tillåtna användningsområden för AI-verktyg
AI-verktyg kan användas som en resurs för att:

  1. Brainstorma idéer.
  2. Få feedback och förbättra skriftlig framställning: AI-verktyg kan hjälpa till med språkgranskning, korrektur och att förbättra formatering eller struktur av texter.
  3. Analysera marknadsdata och trender: AI kan användas för att få en bättre förståelse för marknaden genom att samla in och analysera data som kan stödja strategiska beslut.

Otillåtna användningsområden för AI-verktyg
AI-verktyg får inte användas för att:

  1. Generera hela texter
  2. Generera arbeten utan egen insats: Alla arbeten som presenteras ska ha studentens egen prägel och analys.
  3. Använda AI för att skapa fiktiv data eller fejkade marknadsanalyser: Allt innehåll måste baseras på korrekt information och vara transparent.
  4. Generera arbeten utan korrekt redovisning av AI-användning: All AI användning måste redovisas. Om AI används för att ta fram eller analysera idéer, måste detta redovisas öppet och tydligt i arbetet.

AI-verktyg kan användas som ett stöd i ditt lärande men ersätter inte ditt eget arbete. Otillåten användning av AI i samband med examinationen betraktas som fusk och kan leda till disciplinära åtgärder. All AI användning måste redovisas.

 

____________________________________________________________________________________________________________

Det är inte tillåtet att lämna in lösningar som har kopierats från andra studenter, eller från annat håll, även om modifieringar har gjorts. Om otillåten kopiering eller annan form av fusk misstänks, är läraren skyldig att göra en anmälan till universitetets disciplinnämnd.

Du ska kunna redogöra för detaljer i en lösning (t.ex. i dess kod). Det kan också tänkas att du får förklara varför du har valt en viss lösning. Detta gäller alla i en grupp.

Om du förutser att du inte hinner redovisa i tid, ska du kontakta din lärare. Då kan du få stöd och hjälp och eventuellt kan tidpunkten för redovisningen senareläggas. Det är alltid bättre att diskutera problem än att, t.ex., fuska.

Om du inte följer universitetets och en kurs examinationsregler, utan försöker fuska, t.ex. plagiera eller använda otillåtna hjälpmedel, kan detta resultera i en anmälan till universitetets disciplinnämnd. Konsekvenserna av ett beslut om fusk kan bli varning eller avstängning från studierna. Mer information om plagiering och upphovsrätt finns på biblioteketssida.


Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2024-11-03