TDDE02 Mjukvarutekniskt entreprenörskap
Projekt
1. Projekt
I kursen ska studenterna jobba med ett projekt. Projektarbetet består av att i en grupp om 3 - 4 studenter (max 2 studenter från samma utbildning) utveckla en egen idé som gruppen jobbar med under kursen. Projektet ska mynna ut i en kundverifierad idé som löser ett äkta problem och gärna lösa problem som bidrar till de globala målen och agenda 2030 - överenskommelsen för hållbar utveckling som världens ledare har antagit. Följande ska gälla för projektarbetet:
- Uppgiften kräver självständigt arbete av alla gruppens medlemmar.
- Grupperna ska anmälas i WebReg och Lisam ska användas för skriftliga inlämningar. Mer info om administrationen i kursen finns under Kursinformation-sidan under Kursadministration.
- Söka och hitta partner att jobba med under kursen kan göras i Hitta-Projektmedlemmar.xlsx filen i kursrummet i Lisam, under Samarbetsytan.
- Välj gärna en idé som ni vill jobba vidare med till en riktig produkt.
- Det finns i Lisam under kursdokument ett antal utmaningar som man kan jobba med i kursen.
- Starta projeket med att i gruppen komma överens om vilket mål ni har med kursen, vilken ambitionsnivå ni har med avseende på betyg på kursen, hur ni ska kommunicera, hur ni ska arbeta, etc.
- Projektet mynnar ut i en kundverifierad affärsidé som löser ett äkta problem. I slutet av projketet ska studentgruppen demonstrera en MVP som visar affärsidéen med dess funktionalitet där följande har tillämpats:
- Lean Startup metodik för utveckling av innovativa mjukvaruprodukter.
- Affärsmodeller för mjukvara
- Spridning och marknadsföring av mjukvara genom Growth Hacking
- Affärsanalysmodell för mjukvaruinriktat entreprenörskap enligt NABC - Need, Approach, Benefits, Competition inklusive en effektanalys av affärsidén / produkten / tjänsten genom att använda SusAD-metoden.
- Kommunikation av förslag till en mjukvaruorienterad affärsidé skriftligen och muntligen
Punkt 1-5 ska redovisas muntligt och skriftligt under kursensgång i Seminarium 1 och Seminarium 2 samt i Projektredovisning i slutet av projektet enligt nedan. Bedömningskriterier för kursen och projektet finns under Examination-sida. Deadlines finns under Deadline och schema-sidan.
2. Seminarium 1 - Idépitch
Innan seminariet:
- Varje grupp lämnar i Lisam en skriftlig pitch av idén och en NABC-analys i pdf-format.
- Behovet i NABC-analysen ska stödjas med underlag som kommer från en egen kundundersökning (kvalitativa och/eller kvantitativa metoder ska tillämpas) och från relevanta och tillförlitliga källor så som branschorganisation rapporter.
- Minst 4 konkurrenter.
- Information om inlämning i Lisam (se kursinformation-sidan under Kursadministration).
- Deadline för inlämningen finns på Deadline och schema-sidan.
På seminariet:
- Varje grupp ska pitcha sin affärsidé och pitchen ska vara för potentiella investerare så berätta vad ert erbjudande är och vad gruppen vill att investeraren ska bidra med.
- Pitchen ska vara på 2-3 minuter (Tiden måste hållas!) och ska innehålla:
- En inledning som fångar publiken (t.ex. en fråga, en story)
- NABC
- Teamet
- Avsluta med call to action - vad ni vill att höraren ska göra eller ge er
- Gruppen får själv bestämma vilka som pitchar.
- Seminariet är obligatoriskt. Gruppen närvarar endast på det pass då gruppen pitchar och ger feedback
- Ta med en laptop
- Återkoppling:
- När pitchen är färdig får gruppen feedback på idéerna enligt modellen Value Creation Forum som är framtagen av SRI
- Feedbacken ges av andra grupper enligt tabellen nedan.
- Varje individ lämnar feedback via Forms till de andra grupperna under seminarier.
- Ingen skriver under presentationen
- Efter presentationen ska alla ge feedback under 2 minuter till gruppen som pitchad.
- Grupperna närvarar under seminariet och ger feedback enligt nedan:
Tid | G01 | G02 | G03 | G04 | G05 | |
kl 13:15-15:00 | 1 | Pitchar | Röd keps | Grön keps | Glasögon | Gul keps |
2 | Gul keps | Pitchar | Röd keps | Grön keps | Glasögon | |
3 | Glasögon | Gul keps | Pitchar | Röd keps | Grön keps | |
4 | Grön keps | Glasögon | Gul keps | Pitchar | Röd keps | |
5 | Röd keps | Grön keps | Glasögon | Gul keps | Pitchar |
Tid | G06 | G07 | G08 | G09 | G10 | |
kl 15:15-17:00 | 1 | Pitchar | Röd keps | Grön keps | Glasögon | Gul keps |
2 | Gul keps | Pitchar | Röd keps | Grön keps | Glasögon | |
3 | Glasögon | Gul keps | Pitchar | Röd keps | Grön keps | |
4 | Grön keps | Glasögon | Gul keps | Pitchar | Röd keps | |
5 | Röd keps | Grön keps | Glasögon | Gul keps | Pitchar |
Genomförande under seminariet:
- Gruppen som pitchar förbereder sig
- Alla andra grupper går till Forms (länk finns i tabellen ovan)
- Välj grupp du ger feedback till enligt tabellen ovan
- Ange glasögon eller färg på din keps
- Lyssna på pitchen (då får man inte skriva, vi är tysta för att alla inte är simultana och det är svårt att lyssna och skriva samtidigt)
- Skriv feedback i 2 minuter - Ge feedback på idén och inte på själva pitchen
3. Seminarium 2: statusredovisning
- Varje grupp ska ge en muntlig statusrapportering av projektet.
- Varje statusrapportering ska ta 10 minuter och följande ska tas upp:
- Presentation av gruppens Lean Canvas
- Vad ska göras fram till projektredovisningen?
- Vilka hinder finns det?
- Seminariet är obligatoriskt. Gruppen närvarar endast på det pass då gruppen presenterar och ger feedback
- Ta med en laptop
- Personer som presenterade vid seminarium 1 får inte presentera vid detta seminarium med ett undantag då hela gruppen presenterar vid seminarium 1 då kan hela gruppen presentera vid seminarium 2.
- Återkoppling:
- När presentationen är färdig får gruppen feedback enligt modellen Value Creation Forum som är framtagen av SRI
- Feedbacken ges av andra grupper enligt tabellen nedan.
- Varje individ lämnar feedback via Forms till de andra grupperna under seminarier.
- Ingen skriver under presentationen
- Efter presentationen ska alla ge feedback under 2 minuter till gruppen som presenterade.
- Grupperna närvarar under seminariet och ger feedback enligt nedan:
Tid | G01 | G03 | G05 | G07 | G09 | |
kl 13:15-15:00 | 1 | Presenterar | Röd keps | Grön keps | Glasögon | Gul keps |
2 | Gul keps | Presenterar | Röd keps | Grön keps | Glasögon | |
3 | Glasögon | Gul keps | Presenterar | Röd keps | Grön keps | |
4 | Grön keps | Glasögon | Gul keps | Presenterar | Röd keps | |
5 | Röd keps | Grön keps | Glasögon | Gul keps | Presenterar |
Tid | G02 | G04 | G06 | G08 | G10 | |
kl 15:15-17:00 | 1 | Presenterar | Röd keps | Grön keps | Glasögon | Gul keps |
2 | Gul keps | Presenterar | Röd keps | Grön keps | Glasögon | |
3 | Glasögon | Gul keps | Presenterar | Röd keps | Grön keps | |
4 | Grön keps | Glasögon | Gul keps | Presenterar | Röd keps | |
5 | Röd keps | Grön keps | Glasögon | Gul keps | Presenterar |
Genomförande under seminariet:
- Gruppen som pitchar förbereder sig
- Alla andra grupper går till Forms (länk finns i tabellen ovan)
- Välj grupp du ger feedback till enligt tabellen ovan
- Ange glasögon eller färg på din keps
- Lyssna på pitchen (då får man inte skriva, vi är tysta för att alla inte är simultana och det är svårt att lyssna och skriva samtidigt)
- Skriv feedback i 2 minuter - Ge feedback på idén och inte på själva pitchen
4. Projektredovisning
Projektet bedömms utifrån bedömningskriterierna som finns under examination-sida. Varje projektgrupp ska redovisa följande i slutet av projektet:
- Individuell muntlig redovisning av projektet på 15 minuter som innefattar:
- en pitch (alla gruppmedlemmar kan ha samma pitch) på 20-30 sekunder. Tiden måste hållas!
- en life demonstration av produktidéen genom att visa MVP:en på 1-2 minuter. Visa INTE filmen utan demonstrera MVP:n. Tiden måste hållas!
- svara på ett antal frågor av examinatorn kring projeketet med avseende på kursmålen.
- Varje student närvarar endast på sin egen redovisning.
- Anmälan till redovisningen görs via WebReg (se Kursinformation-sidan under Kursadministration) där det finns tre tillfällen att välja på. Det är först till kvarn som gäller och man får den tidsslott enligt ordningen i WebReg så man räknar ut vilken tidsslott man har genom att utgå ifrån att varje redovisning tar 15 minuter. Till exempel om ett redovisningstillfälle har följande tider kl 08:15-12:00 så finns det följande tidsslott:
- 08:15
- 08:30
- 08:45
09:00 - Paus - 09:15
- 09:30
- 09:45
10:00 - Paus - 10:15
- 10:30
- 10:45
11:00 - Paus - 11:15
- 11:30
- 11:45
- Gruppen lämnar in i Lisam (se kursinformation-sidan under Kursadministration) en slutrapport som är sparad i pdf.
- Rapporten kommer att bedömmas utifrån bedömningskriterierna på Examination-sidan.
- Individuella reflektioner (krävs för betyg 4 och 5) redovisas i slutrapporten.
- I rapporten ange under bilaga vilket betyg gruppen ämnar med en motivering.
- Gruppen lämnar in en screencast på max 1 minut som en marknadsföringsmaterial för produkten. Screencast kan lämnas in i Lisam eller valfri plats och i så fall ska länken till screencast anges i slutrapporten.
- Gruppen lämnar in en inspelad pitch av affärsidéen på max 3 minuter (tiden måste hållas!). Pitchen ska vara för potentiella investerare och innehåller:
- En inledning som fångar publiken (t.ex. en fråga, en story)
- NABC
- Teamet
- Avsluta med call to action - vad ni vill att höraren ska göra eller ge er
Pitchen kan lämnas in i Lisam eller valfri plats och i så fall ska länken anges i slutrapporten.
Deadline för WebReg-registrering samt slutrapport och screencast inlämningen finns på Kursupplägg, deadline & schema-sidan.
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2022-11-24