Göm menyn

TDDD60 Interaktiva System

Uppgift 2 Del D Redovisning


Kursen avslutas med en muntlig presentation och en skriftlig rapport. Rapporten ska omfatta bara själva användartestet men presentationen ska behandla hela projektet.

Observera att den schemalagda redovisningen har obligatorisk närvaro. Om du missar detta tillfälle behöver du, för att bli godkänd på närvarokravet, utföra uppgiften under rubriken "Kompensation för frånvaro från redovisning" nederst på denna sida.

Instruktioner

  1. (I grupp) Dokumentera användbarhetstestet i en rapport. Använd denna mall (byt ut bilden mot en mer passade bild för er produkt). Tänk på att testdeltagarna är helt anonyma, men ni måste redovisa viktig demografi om dem (ålder, sysselsättning osv.). Denna rapport lämnas in enligt nedan.
  2. (I grupp) Förbered den muntliga presentationen genom att skapa en inspelning/screencast av hur er prototyp ser ut när man genomför testuppgifterna. Inspelningen får vara max 5 minuter lång men se till att man hinner se vad som händer.
  3. (I grupp) Förbered presentationsmateral: Presentationen ska innehålla ert designuppdrag och primär persona, de koncept ni skapade formulär för (från del B), scenarier (från del C), inspelningen av prototypen och resultatet av användarutvärderingen. Presentationen ska ta max 15 minuter och alla gruppmedlemmar ska medverka.
  4. (I grupp) Framför er presentation på det schemalagda redovisningstillfället (se schema). Vid presentationen förväntas åhörarna ställa frågor till presentatörerna. Redovisningen avslutas med utdelning av pris för mest kreativa prototyp.

Gruppinlämning

Inlämning av rapporten i punkt 1 ovan görs i Lisam under "Upg2D (grupp)". Rapporten ska vara i pdf-format med bilder i tillräckligt bra upplösning för att urskilja nödvändiga detaljer men inte mer, namnge filen "GruppNr_Upg2.pdf" där ni byter GruppNr mot gruppens nummer (siffra plus bokstav). En gruppmedlem ansvarar för att gruppens rapport lämnas in och att alla som namnges under Gruppmedlemmar i inlämningen faktiskt medverkat i uppgiften. Inlämningstid se Deadlines.

Individuell inlämning

Här består den individuella delen av inlämning av arbetsmaterial samt två texter, en om uppgift 2 och en om hållbarhet.

Hållbarhet

Läs om FNs 17 globala hållbarhetsmål eller Sveriges regerings översättning av dem. En mer interaktiv, men svårnavigerad, illustration av målen finns här. Dessa är mål som alla FNs medlemsländer accepterat att arbeta mot fram till 2030.

Välj ett av målen. Skriv en text på max 500 ord där du besvarar följande frågor:

  1. Hur bidrar eller motverkar gruppens prototyp det målet?
  2. Varför blir det så?
  3. Argumentera för din slutsats. När du argumenterar, undvik formuleringen "enligt mig". Förklara istället om du menar "enligt min erfarenhet", "enligt min åsikt", eller "enligt något jag läste någonstans" (och i det sistnämnda fallet, hitta var du läste det och referera ordentligt).
Denna text ska ha rubriken "TDDD60 Hållbarhet" och ditt namn och LiuID.

Denna del kan ge betyg 3-5 och betyget beror på hur du visar att du resonerat kring och förstår hur mjukvarudesign och mjukvarusystem relaterar till hållbarhet ekonomiskt, socialt och/eller ekologiskt. För högsta betyg ska du motivera dina resonemang väl och svara på frågan ”Varför?” flera gånger.

Uppgift 2

Skriv också en text på max 500 ord där du besvarar minst fråga 1 och 2 nedan (fråga 1 + 2 får ta max 300 ord). För chans på högre betyg, besvara även fråga 3. Texten ska ha rubriken "TDDD60 uppgift 2", samt ditt namn och LiuID. I inlämningens kommentarsfält ska du ange vilka frågor du besvarat.

  1. Beskriv kort hur du eller gruppen utförde ett moment i uppgift 2 som du/ni gjorde exceptionellt bra eller kunde gjort bättre (inte hela uppgiften utan ett delsteg eller del av delsteg). Om texten blir för lång, fokusera på tolkningar och skillnader mot hur den använda metoden beskrivs/förklaras i kurslitteraturen och utgå från att läsaren känner till vad som ni skulle göra.
  2. Värdera resultatet av momentet som du beskrev i fråga 1 (är det ett bra eller dåligt resultat). Förklara varför det är ett bra/dåligt resultat.
  3. Analysera: Varför blev resultatet bättre/sämre än det kunde blivit (i momentet du beskrev i fråga 1-2)? Hur borde/kunde du/ni ha gjort istället och varför hade resultatet blivit bättre/sämre? Argumentera med hjälp av referenser till kursboken (fokusera alltså på kursens metoder och tekniker, inte gruppdynamik eller tidsbrist).
Denna uppgift kan ge betyg 3-5. Betyget sätts utifrån hur du visar att du förstått minst en av kursens metoder och för betyg högre än 3 krävs att du besvarar alla tre frågorna. Betyget på UPG2 blir medelbetyget av dessa två texter.

Inlämning

Lämna sedan in ett dokument på Lisam, under "Upg2D (individuell)", med följande tydligt uppdelade delar:

  • Dina egna anteckningar från granskningen i del A steg 2 (behöver inte renskrivas om de är läsbara). Se till att det är tydligt vilken del av gränssnittsflödet som avses för varje kommentar. Ange vilken grupps gränssnittsflöde du granskade överst.
  • Bilder på de delar av prototypen som du varit med och arbetat på (från del B steg 4).
  • Texten Hållbarhet enligt ovan.
  • Texten Uppgift 2 enligt ovan.
Döp filen till "GruppNr_LiuID_Upg2.pdf" där du byter ut Gruppnr mot gruppens nummer (se ovan) och "LiuID" mot ditt LiuID. Inlämningstid se Deadlines.

Kompensation för frånvaro vid redovisning

Ta del av andra gruppers prototyp och test genom att läsa två andra gruppers rapporter och diskutera likheter och skillnader dem emellan samt gentemot den egna gruppen. Kontakta kursledningen för rapporter och mer detaljerade instruktioner.


Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
Senast uppdaterad: 2024-03-02