TDDD60 Interaktiva System
Uppgift 1
Grupparbetet i denna uppgift består i att påbörja designen av ett interaktivt system med hjälp av metoden Design med människan i centrum. Ni kommer att genomföra en förenklad konceptfas och en bearbetningsfas som sträcker sig in i Uppgift 2. En del av konceptfasen, i form av Användarstudier och identifiering av krav är redan genomförd och finns dokumenterad i designuppdrag (uppdaterad för 2025). Ni tar vid och börjar med att generera flera olika lösningsförslag, utvärerar dessa och går sedan vidare i bearbetningsfasen där ni skapar flera olika möjliga utformningar som ni återigen utvärderar. Uppgiften redovisas genom inlämningar enligt del D.
Uppgiftens bidrag till kursens lärandemål:
Här lär du dig att:
- Definiera, prioritera och kommunicera användarnära designmål för interaktiva system (del A).
- Värdera och argumentera för en viss designlösning bland alternativa lösningar (del A, B).
- Göra en designspecifikation för ett användargränssnitt (del C).
Deluppgifter
- A: Konceptfas: skapa koncept (Konceptgenerering). Observera att deluppgiften innehåller ett lektionstillfälle med obligatorisk närvaro, se Schema.
- B: Konceptfas: värdera koncept.
- C: Bearbetningsfas: skapa designspecifikation.
- D: Redovisning av arbetsmaterial, i grupp och individuellt.
Examination
För att bli godkänd på UPG1 (uppgift 1) krävs att man medverkat aktivt under utförandet av del A-D, har godkänd närvaro på de obligatoriska undervisningstillfällena (se schemat) samt att inlämningarna under D är godkända. Betyget sätts av den individuella inlämningen enligt D.
Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
Senast uppdaterad: 2025-01-17