Göm menyn

TDDD60 Interaktiva System

Uppgift 2 Del C Användartest


I denna deluppgift ska ni utvärdera ert gränssnitt med verkliga användare.

Observera att den schemalagda lektionen har obligatorisk närvaro oavsett om den ges på plats eller på distans. Om du missar detta tillfälle behöver du, för att bli godkänd på närvarokravet, utföra uppgiften under rubriken "Kompensation för frånvaro på pilottest" nederst på denna sida.

Förberedelser

  1. (Individuellt) Läs om användbarhetstest i boken sid 210-215 samt kapitel 6 s219-235, speciellt summativt test. Enda skillnaden mellan att testa en pappersprototyp och en datorprototyp är att man inte behöver någon som animerar pappersprototypen. Gå gärna på föreläsningen om användartest också.
  2. (Individuellt) Börja värva testdeltagare (två personer per gruppmedlem behövs, plus någon i reserv).

Instruktioner

  1. (I grupp) Utgå från ert effektmål. Hur kan ni mäta om ni (har chans) att uppnå det? Bestäm vilka data ni vill samla in för att mäta. Ni ska samla in data genom tänka-högt-protokoll plus minst en till metod (t.ex. SUS, förväntansmått, uppgiftsframgång eller liknande).
  2. (I grupp) Planera hur era användartester ska gå till. Använd denna testplan som utgångspunkt så testningen blir lika för alla deltagare. Notera att ett test inte bör ta längre tid än 30 minuter totalt. Notera också att planeringen måste vara klar innan steg 4 nedan.
  3. (I grupp) Skapa ett samtyckesformulär för att hantera informerat samtycke. Exempel finns här (kom ihåg att uppdatera headern).
  4. (I grupp) Gå på lektionen för Pilottest av användartest, se Schema. Under denna lektion kommer ni att genomföra pilottester och få återkoppling av handledaren.
  5. (I grupp) Sammanställ återkoppling, egna observationer och erfarenheter från pilottestet, revidera testplan, information till testdeltagaren, testuppgifter, prototyp osv. efter behov.
  6. (Parvis) Genomför användartester med personer som är så lika er målgrupp som möjligt. En gruppmedlem är testledare och en är observatör. Se till att byta roller så att alla får testa båda rollerna. Här ska två test per gruppmedlem utföras och alla ska ha varit testledare två gånger och observatör två gånger.
  7. (I grupp) Analysera tänka-högt-protokollen och insamlad data för att identifiera problem med er design (se rapportmallen i del D för mer information) och värdera om ni nått målet. Problem som kommer av begränsningar i prototypen eller prototypverktyget samlas som lärdomar till nästa gång ni prototypar men behöver inte analyseras mer.
  8. Föreslå ny design som åtgärdar minst de två viktigaste problemen ni hittat.
    Notera att om ni inte kan identifiera några problem alls har ni med största sannorlikhet inte gjort en bra design utan ett dåligt användartest.

Tips: Om ni vill (kan vara lättare att få tag i deltagare) kan ni utföra några av era tester på distans (max hälften), läs då följande: Moderated testing 101 och What is remote usability testing. Notera att användartest på distans ändå kräver dokumentation av informerat samtycke. Det kan lösas på flera sätt: Om man spelar in testet kan inspelningen inledas med att deltagaren läser upp samtyckesformuläret och muntligt ger sitt samtycke. Om man inte spelar in kan man skicka samtyckesformuläret elektroniskt och signera elektroniskt.

Kompensation för frånvaro från lektionen

Genomför ett pilottest innan du går ut och gör riktiga test för gruppens räkning, där du pröver på att vara både testledare och testdeltagare. Kontakta kursledningen snarast för att få kontakt med testperson och planera in ett tillfälle. Bifoga en lista på minst 4 tillfällen a 45 minuter då du kan göra detta.

Om ingen handledare var närvarande vid ditt pilottest behöver du dokumentera det och lämna in på Lisam: Beskriv vem som var testdeltagare för dig och vem du var testdeltagare åt och vilket/vilka system som testades. Beskriv vad som hände och vad du lärde dig av det på max 300 ord. Om du inte lärde dig något behöver du göra ett nytt användartest och vara mer uppmärksam.
Döp filen till "LiuID_AnvTest.pdf" där du byter ut "LiuID" mot ditt eget LiuID. Lämna in det i Lisam under Inlämningar, "Komplettering för frånvaro" inom 15 arbetsdagar från lektionstillfället. Notera att om du varit frånvarande vid något tidigare tillfälle kan du behöva be din handledare öppna inlämningen.


Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
Senast uppdaterad: 2025-02-24