Göm menyn

TDDD60 Interaktiva System

Testmall


Mall för hur ett användartest kan gå till. Fyll i mallen för ert fall och använd vid tester med användare. Skriv ner de formuleringar ni ska använda er av vid testningen så att alla testpersoner bemöts på samma sätt och får samma information.

  • Hälsa testpersonen välkommen: "Hej, välkommen ... Tack för att du ställer upp och vill hjälp till med att förbättra designen på det här systemet."
  • Läs upp följande delar av samtyckesblanketten:
    • ... att ni gör detta som en del i en kurs vid universitetet
    • ... vad en testsession kommer att innehålla för försökspersonen (frågor, uppgifter osv.)
    • ... vilka data som kommer att samlas in utöver anteckningar (t.ex. om ni spelar in video, ljud, skärmbild osv) och, om det är persondata, hur ni hanterar GDPR.
    • Berätta att försökspersonen har rätt att avbryta när som helst och gå sin väg utan förklaring.
  • Lämna över samtyckesblanketten och få den påskriven.
  • Berätta att det är systemet som testas, inte försökspersonen. "Om något är svårt är det designen det är fel på och inte dig."
  • Ställ ev. förtestfrågor: (T.ex. om ni vill veta erfarenheter av liknande system eller om ni tror personliga egenskaper har betydelse). Ålder, sysselsättning osv som ni tycker verkar relevant. Det är ofta relevant att undersöka hur lik deltagaren är er persona.
  • Introduktion av designen (berätta kort vad ert koncept går ut på) - skriv ut precis vad som ska sägas så att alla får samma förklaring! Tänk att det är det man vet om man laddat ner appen eller sökt upp webbsidan som ska förmedlas här.
  • Berätta hur ett "tänka högt"-test sker, demonstrera tänka-högt.
  • Visa första skärmen. Be deltagaren beskriva det hen ser: "..."
  • För varje testuppgift:
    • Överlämna instruktionerna på papper till deltagaren: T.ex. "Du är *kontextbeskrivning*". "Du vill *målbeskrivning*".
    • Testledare och observatör antecknar. Testledaren påminner deltagaren att tänka högt om det behövs. Notera uppgiftsframgång om ni vill hålla reda på vad som går bra/dåligt.
  • Eftertestfrågor: (Här passar SUS om man vill använda den), fråga t.ex. om de tyckte någon del av systemet var problematisk, eller om de har något att tillägga.
  • Tacka för deltagandet.
  • Efter testet (innan man startar nästa) bör alla gå igenom sina anteckningar för att skriva klart sådant som lämnats halv-skrivet medan man minns vad det skulle stå. Spara eventuella inspelningar och ifyllda enkäter organiserat.


Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
Senast uppdaterad: 2022-02-10