Göm menyn

TDDD60 Interaktiva System

Uppgift 1 Del A: Konceptgenerering


I denna första deluppgift ska ni generera så många idéer till lösningar som möjligt på det designuppdrag ni väljer.

Observera att den schemalagda lektionen har obligatorisk närvaro. Om du missar detta tillfälle behöver du, för att bli godkänd på närvarokravet, utföra uppgiften under rubriken "Kompensation för frånvaro på seminariet" nederst på denna sida.

Förberedelser

  1. (Individuellt) Läs om de metoder och tekniker som ska användas: i kursboken speciellt kapitel 1 sid 9-33, kapitel 2 sid 45-49, 78-100,
  2. (I grupp) Gå igenom hur ni vill arbeta tillsammans genom att skapa ett gruppkontrakt för kursen. Notera att detta gruppkontrakt ska lämnas in till handledaren (se nedan) men kommer inte att bedömas.
  3. (I grupp) Välj ett designuppdrag (uppdaterad för 2025) som ni vill jobba med. Välj också den persona som är er primära persona, dvs. den ni i första hand designar systemet för. Diskutera kort det/de effektmål som designuppdraget innehåller (eller implicerar).
  4. (en representant för gruppen) Skicka ett ebrev till er handledare med gruppens gruppkontrakt, val av designuppdrag, persona och effektmål. Vem som är er handledare framgår av gruppindelningen (listor läggs upp på Lisam efter indelningen) och kontaktinformation finns under Personal. Max 2 grupper per handledare får välja samma designuppdrag, så först till kvarn gäller. Tid se Deadlines.

Instruktioner

  1. (I grupp) Producera ideer till designlösningar genom att gå på den obligatoriska lektionen för konceptgenerering (se Schema). Arbeta i gruppen med de övningar lektionsledaren ger.
  2. (I grupp) I slutet av konceptlektionen väljer varje gruppmedlem ut ett av de koncept (idéer till system) som genererats. Till det utvalda konceptet ska även två funktioner väljas ut. Max två gruppmedlemmar får välja samma koncept.
  3. (Individuellt) Använd funktionsdivergens för att skapa två versioner av det valda konceptet. Illustrera dem med skisser på huvudskärm/startskärm och två skärmar där de två funktionerna syns (om huvudfunktionen syns på startskärmen behöver den inte skissas igen). Totalt ska det bli 4-6 skisser. Notera att dessa skisser ska redovisas i del D.
    Rita för hand med papper och penna (ritplatta/padda och stylus är ok) och lägg inte mer än 2 minuter per skärmskiss. Dessa skisser ska vara illustrerande, inte vackra!
    Tips: skissa INTE på rutigt eller randigt papper med blyerts (det blir otydligt vid inskanning/fotografering), använd tusch eller vitt papper.
  4. (Individuellt) Ge de två varianterna av konceptet var sitt beskrivande namn och förklara kort det valda konceptet och hur varje variant implementerar tanken med det valda konceptet (max tre meningar). Notera att detta ska redovisas i del D.

Kompensation för frånvaro från lektionen

Om du inte kan närvara på lektionen om konceptgenerering ska du själv prova på två kreativitesmetoder och generera koncept och funktioner som du ska illustrera i skisser. Dessa skisser är utöver dem du gör i steg 3-4 ovan. Notera att dessa skisser ska läggas till gruppens arbete så snart som möjligt (se nedan).

  1. Använd metoden "Slumpmässig input" (kursboken sid 116) för att utifrån tre olika input generera minst 3 idéer per input (totalt minst 9) till koncept för gruppens projekt.
    Gör en skiss av den bästa idén för varje input (denna skiss ska max ta en minut att rita).
  2. Metoden "Brainfire" är en kreativitetsmetod som bygger på att man låter det undermedvetna arbeta, man "sover på saken". Använd den metoden så här: Ha ett litet block (eller vik ihop en A4) och en penna med dig hela dagarna 5 dagar i rad. Varje gång du får en idé relaterad till designuppdraget, anteckna den, skissa gärna. Minst en anteckning om dagen och minst tre skisser (max 1 minut per styck) behöver göras för godkänt.
Inlämning: I första hand ska dessa konceptidéer tas med i gruppens arbete: Om du vet redan före lektionen att du missar den, gör uppgiften i förväg och lämna dina koncept till gruppen innan lektionen. Om du får förhinder på kortare varsel, gör uppgiften och skissa i steg 3-4 utifrån något av dina egna koncept. Tag sedan med dessa koncept i gruppens arbete i del B.
Om du inte hinner göra uppgiften innan gruppen ska göra steg 3-4 ska uppgiften göras och lämnas in inom 15 arbetsdagar från lektionen. Redovisa arbetet genom att både presentera för gruppen och lämna in på Lisam (under "Kompensation för frånvaro"):
  • den slumpade input-en och resulterande konceptförslag samt skisser från Slumpad-input-övningen
  • antckningar och skisser från Brainfire-övningen
Namnge filen "LiuID_Konceptlektion.pdf" där du byter ut "LiuID" mot ditt eget LiuID.


Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
Senast uppdaterad: 2025-01-28