TDDC76 Programmering och datastrukturer
Föreläsningar
Här hittar du information om kursens föreläsningar och det innehåll som presenteras på dem.
Slides och kompletterande material kommer läggas upp efter varje föreläsning.
FÖ1-2022: Kursintroduktion och grundläggande C++ (29/8)
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- hur program skapas, kompileras och körs i C++.
- hur vi arbetar med strömmar, och specifikt med std::cout och std::cin.
- variabler och datatyper, samt vad vi kan gör med dem och vad vi inte kan göra med dem.
- villkor (if, else if och else) och hur vi med dem kan påverka vilka satser som körs.
Förra årets material
FÖ2-2022: Grundläggande C++, forts. (30/8)
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- vad ett namespace gör.
- operatorer i C++.
- funktioner och parameteröverföring (const, & och const &).
- hur en vektor med data kan skapas och användas
- aggregat, skapa en grundläggande sammansatt datatyp
- de olika loopar som finns i C++ och när de ska användas.
- inkludering.
Förra årets material
FÖ3-2022: Klasser, filuppdelning och operatoröverlagring (5/9)
Material
- Slides: Klasser, filuppdelning, operatoröverlagring, mm
- Efter-föreläsning-quiz
- Examinatorns extra kluriga quiz
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- varför abstraktion är ett viktigt verktyg.
- varför vi använder klasser.
- hur klasser defineras.
- varför vi utför filuppdelning (.h- och .cc-filer).
- två alternativ för operator-överlagring
- funktionsöverlagring och default-argument
- strömparametrar och automatisk testning med strängström
- generera och detektera undantag
Förra årets material
FÖ4-2022: Pekare, dynamisk datastruktur (13/9)
Material
- Slides: Pekare, dynamisk datastruktur, speciella medlemsfunktioner, abstrakt datatyp, inre klass
- Tyvärr ingen quiz på denna föreläsning...
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- pekarvariabler och dynamisk minneshantering.
- dynamiska datastrukturer.
- abstrakta datatyper.
- inre klass.
- speciella medlemsfunktioner.
Förra årets material
FÖ5-2022: Forts från fö 4, speciella medlemsfunktioner, git, make (19/9)
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- klasser med pekare och dynamiskt minne.
- speciella medlemsfunktioner.
- git.
- make.
FÖ6-2022: Polymorfi, Arv, OOA (26/9)
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- vad arv innebär och varför det är användbart.
- synlighet i kontexten av klasshierarkier.
- statisk bindning.
- vad polymorfi är och varför det är användbart.
- dynamisk typomvandling.
- virtuella funktioner, abstrakta klasser och interface.
- objektorienterad analys.
- UML.
Förra årets material
FÖ7-2022: Projektintroduktion, make och standardbibliotek (14/10)
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en överblick av- arbetet med projektet i HT2.
- användbara verktyg som Makefile, Valgrind och GDB.
- standardbiblioteket.
Förra årets material
FÖ8-2022: Christoffer Holm: Spelutveckling och SFML (31/10)
Material
- Föreläsningsbilder: Spelutveckling med SFML (130 sidor)
- Föreläsningsbilder med extramaterial (för återblick efter fö, bör visas i fullskärm, 187 sidor)
- Kodexempel
Tidigare års material
Sidansvarig: Eric Ekström
Senast uppdaterad: 2022-10-28