TDDD98 Ingenjörsprofessionalism, del 6
Social kompetens - VT1
Förberedelse
Ta del av följande material:
- "Konsten att kommunicera" (finns i Lisam under kursdokument)
- Johari-fönster av Nordmark utveckling
- 7 bästa metoderna för feedback av Sara Hammarkrantz och Fredrik Hillvesson
- How to Quit Asking Bad Questions and Start Asking Great Questions av Jeff Haden
- Ta kontrollen över det jobbiga samtalet av Elisabeth Vene i Ingenjörskarriär
- Sluta berömma och börja uppskatta
- 7 tips för rakare kommunikation
- Want to Be a Great Listener? Do This 1 Thing
- Se videon om Inoculation
- Se videon Att ta kritik av Annika R Malmberg
- Se videon om Feedbackstrappan av Pamela von Sabljar
Vill du lära dig mer om kommunikation? ta del av följnade:
- How to practise clear leadership av Gervase R. Bushe
- The magical science of storytelling av David JP Phillips | TEDxStockholm | TEDx Talk
- Tydlig kommunikation med NLP av Mentorcoach Jenny: YouTube
- Så hanterar du tystlåtna och pratkvarnar av Retorikexperten Elaine Eksvärd: YouTube
- Så säger du jobbiga saker på ett snyggt sätt av Retorikexperten Elaine Eksvärd: YouTube
- Svåra samtal av Mentorcoach Jenny: Del 1, Del 2, Del 3
- How to Quit Asking Bad Questions and Start Asking Great Questions av Jeff Haden
- The power of listening | William Ury | TEDxSanDiego
Uppgift
- Ge muntlig feedback till totalt 4 personer utanför din seminariegrupp: utvecklande feedback till 2 personer och positiv feedback till 2 andra personer. Använd upplevelsekuben (the experience cube) och feedbacktrappan (finns i "Konsten att kommunicera" (finns i Lisam under kursdokument) när du kommunicerar med mottagaren av feedbacken. Mottagaren kan t.ex. vara en labbkompis, syskon, korridorskompis, medlem i fotbollslaget, etc. Var ärlig i din feedback och ta upp verkliga aspekter.
- Under två veckor använd några språktrix som finns i "Konsten att kommunicera" (finns i Lisam under kursdokument) när du kommuniceras med andra.
Skrivuppgift
När du har gjort förberedelserna ovan skriv en reflekterande text om Social kompetens - konsten att kommunicera. Texten ska vara på 500-1000 ord. Det ska framgå tydligt i texten att uppgiften är gjord. Texten ska vara skriven på svenska!
Använd Gibbs reflektionsmodell nedan när du analyserar dina erfarenheter gällande kommunikation. Gibbs reflektionsmodell utgörs av sex steg där det är tänkt att man systematiskt ska gå igenom steg för steg. Utgå också ifrån"Om reflektionstexten till dialogseminariet" med tips om att skriva en bra reflektionstext. Steg 1-3 får vara maximalt hälften av den totala texten för högre betyg.
Steg | Beskrivning |
1. Beskrivning | Hur gick det att ge utvecklande respektive positiv feedback och använda några språktrix? Beskriv en av situationerna i detalj. Välj dessutom minst ett av följande och beskriv en verklig situation som du har varit med om:
|
2. Känslor, tankar och reaktioner |
Svara på följande frågor:
Återigen utan att analysera dessa än. |
3. Värdering | Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner ovan genom att svara på:
|
4. Analys | Analysera det du beskriver i steg 1, 2 och 3 genom att identifiera olika perspektiv. Vad kan du lära dig av detta? |
5. Generella slutsatser | Vilka slutsatser finns det i bredare perspektiv? Utgå ifrån någon eller flera av följande frågor:
Här ska du utveckla dina lärdomar och vara konkret. |
6. Personliga handlingsplaner | Vad kan du ta med sig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Svara genom att utgå ifrån någon eller flera av följande frågor:
|
- Skriv ditt namn överst i dokumentet!
- Vi använder Lisam för inlämning av skrivuppgiften under Inlämningar. Där under kommentarer ska du också ange vilket betyg du siktar på med en motivering genom att ange var i skrivuppgiften de olika stegen i Gibbs reflektionsmodell finns. Information om betyg och bedömningskriterier finns under Bedömningskriterier för konsten att kommunicera.
- Dokumentet ska vara sparat i PDF och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-Skrivuppgift-kommunikation.pdf där ni ersätter:
- Dxy/Uxy med era egna grupper D eller U och xy med ert tvåsiffriga gruppnummer t.ex. D02 eller U08
- LiUID med egna LiUID
- Deadline för inlämning: Se schema i TimeEdite
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2025-02-20