TDDD79 Ingenjörsprofessionalism, del 2
Social kompetens VT1
Skrivuppgift - Teamarbete för Åk 1 & 2
Skrivuppgiften innefattar att skriva en reflektionstext med fokus på teamarbete. Innan du skriver reflektionstexten ska du göra förberedelserna nedan
1. Förberedelser
Ta del av följande material för att göra en bra reflektion. Förberedelsen av skrivuppgiften sker "med pennan i handen" (dvs. anteckna kontinuerligt dina reflektioner under läsningen och när du tittar på videoklippen. Lyssna till dina inre tankar under läsningen och när du tittar! Skriv ner tankarna när dem dyker upp. Använd dessa tankar sedan när du ska skriva din reflektion.). Materialet du ska ta del av är:
- Grupper och gruppforskning, fog samlingsvolym 1, 1998, sidor 30-71. ISSN 1403-6339.
- IMGD-modell av Susan A Wheelan (Länk) som beskrivs i kapitel 3: från grupper till team - stadier i grupputveckling i boken Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar av Susan A Wheelan. Studentlitteratur. ISBN: 9789144088181. (Följande YouTube video är en kort sammanfattning av kapitlet).
- Läs Att jobba i team (logga in med ditt liu-id)
- Se "Att leda, bygga och ingå i effektiva team" (YouTube)
- Konflikt, konflikthantering och konfliktlösning: en förståelse av HRbloggen.se
Mer material vid intresse:
- Se "How Google thinks about team effectiveness" av Julia Rozovsky (YouTube)
- What is groupthink?
- Grupptryck och The Asch Experiment
- Social loafing
- Ringelmanneffekten
- Part II - People Skills: Chapter 4 - Team work, sidor 133-148 i boken New Programmer's Survival Manual: Navigate Your Workplace, Cube Farm, or Startup av Josh Carter. Pragmatic Programmers, LLC. Dallas, Texas.
2. Uppgift
Reflektera över dina egna erfarenheter av att jobba tillsammans med andra. Utgå ifrån dina egna och personliga upplevelser från arbetsgrupper då du jobbar eller har jobbat tillsammans med andra. Innan du reflekterar ska du:
- Identifierna två arbetsgrupper där den ena arbetsgruppen fungerade bra medan den andra arbetsgruppen fungerade mindre bra.
- Storleken på arbetsgrupperna varierar från 2 deltagare och uppåt. Utmaningar i mindre grupper är annorlunda än utmaningarna i större grupper. Identifiera gärna större arbetsgrupper där ni är flera än 2 personer om det går.
- Arbetsgrupperna kan ha varit under dina universitetsstudier, skoltid, arbetsliv eller fritidsengagemang.
- Bedöm vilket stadium grupperna befinner/befann sig i enligt Susan A Wheelans IMGD-modell genom att fylla i checklistan (logga in med ditt liu-id för att komma åt checklistan) ur boken Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar av Susan A Wheelan.
3. Skrivuppgift
När du har gjort förberedelserna och uppgiften enligt ovan skriv en reflekterande text på 1-2 A4 (500-1000 ord) sidor om Social kompetens - teamarbete. Utgå ifrån dina nedskriva reflektioner från förberedelserna och dina egna erfarenheter utifrån uppgiften. Lyft alltså fram egna konkreta exempel från din situation och reflektera över kopplingar till något du såg i videoklippen eller läst i texten. Texten ska vara skriven på svenska!
Använd följande Gibbs reflektionsmodell när du analyserar dina erfarenheter från teamarbete. Gibbs reflektionsmodell utgörs av sex steg där det är tänkt att man systematiskt ska gå igenom steg för steg. Steg 1-3 får vara maximalt hälften av den totala texten för högre betyg. I texten "Om reflektionstexten till dialogseminariet" finns det tips om att skriva en bra reflektionstext. Steg 1-3 får vara maximalt hälften av den totala texten för högre betyg.
Steg |
Beskrivning |
1. Beskrivning |
Beskriv väldigt kort både arbetsgrupperna och det som utmärker dessa grupper. Ange också i vilket stadium varje grupp befinner/befann sig i enligt Susan A Wheelans IMGD-modell. |
2. Känslor, tankar och reaktioner |
återigen utan att analysera dessa än. |
3. Värdering |
Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner genom att svara på: Vad fungerade bra och vad fungerade dåligt med dessa grupper? Värdera dina svar. |
4. Analys |
Analysera det du beskriver i steg 1-3 genom att ta in olika perspektiv och ställ dem mot varandra. Du ska utgå ifrån minst 2 olika perspektiv och hänvisa till källor. Följande är exempel på perspektiv som du kan utgå ifrån:
Här ska du ha ett konstruktivt kritiskt synsätt genom att vara konkret och exemplifiera samt att svara på frågan varför mer än en gång. Motiveringarna ska hänvisas till källor (från förberedelsematialen eller andra). |
5. Generella slutsatser |
Vad ska en grupp tänka på när de jobbar tillsammans utifrån dessa erfarenheter och den analys du gjort? Motivera och hänvisa till källor (från förberedelsematialen eller andra). |
6. Personliga handlingsplaner |
Vad kan Du ta med dig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Utgå ifrån följande två frågor:
Här ska du vara konkret och exemplifiera |
Modellen är hämtad från Gibbs G (1988) Learning by doing: a guide to teaching and learning methods. Cheltenham: The Geography Discipline Network. |
4. Redovisning skrivuppgift
- Skriv ditt namn överst i dokumentet!
- Skriv kurskoden TDDD79 överst i dokumentet!
- Dokumentet ska vara sparat i PDF och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-Skrivuppgift.pdf där ni ersätter:
- Dxy/Uxy med era egna grupper D eller U och xy med ert tvåsiffriga gruppnummer t.ex. D02 eller U08
- LiUID med egna LiU-ID
Till exempel Sandra Strömbäck (LiU-ID=sanst881) som tillhör grupp U07 ska döpa sin fil till: U07-sanst881-Skrivuppgift.pdf
- Lämna in skrivuppgiften i Lisam i TDDD79 kursrum under inlämningar.
- Ange också i Lisam under kommentarsfältet vilket betyg du siktar på med en motivering genom att ange var i skrivuppgiften de olika stegen i Gibbs reflektionsmodell finns (detta ska dock inte synas i den text som du tar med dig till dialogseminariet). Information om betyg och bedömningskriterier finns under Bedömningskriterier för teamarbete.
- Datum för inlämning finns i Deadlines-sidan.
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2023-01-23