Göm menyn

TDDD79 Ingenjörsprofessionalism, del 2

Ingenjörens yrkesroll - VT2

Skrivuppgift - Ingenjörskap

Skrivuppgiften innefattar att genomföra en uppgift och skriva en reflektionstext med fokus på ingenjörskap. Börja med att göra uppgiften nedan och sedan skriva en reflektionstext utifrån det.

Uppgift:

  1. Förbered uppgiften genom att ta del av något eller flera resurser nedan:
    1. The design of just sustainability av Christoph Becker.
    2. Interview with professor Joseph Tainter at the University of California about "Global Disruption and Information Technology": Part 1 and Part 2
    3. The Karlskrona Manifesto for Sustainability Design
  2. Intervjua en yrkesverksam civilingenjör eller ingenjör (från vilket program som helst) om hur det är att jobba som ingenjör utifrån de roller intervjupersonen har och har haft. Intervjun ska genomföras muntligt.
    • Genomför gärna intervjun på arbetsplatsen så du kan göra ett studiebesök på intervjupersonens arbetsplats.
    • Intervjupersonen får INTE vara en vän, släkting eller mentor. Har du en släkting/vän som är civilingenjör/ingenjör så kan du kolla med en annan student som också har en släkting/vän som är civilingenjör/ingenjör så kan ni byta med varandra.
    • Fokusera på det faktiska arbetet som intervjupersonen gör. Du ska sedan skriva en reflektionstext och använda intervjun som ingång till den. Notera att du INTE ska sammanfatta intervjun utan det är en del av förberedelsen till skrivuppgiften.
    • Ta reda på intervjupersonens roll och det företag hen jobbar på.
    • Använd intervjuguiden nedan

    Intervjuguide

    Börja intervjun med att presentera dig själv och syftet med intervjun detta.

    Använd frågorna nedan som utgångspunkt under intervjun:

    1. Vad är företagets vision?
    2. Bedömer du att företagsvisionen bidrar till omställningen till ett hållbart samhälle?
      • Om ja, hur?
      • Om nej, vad tycker du om det?
    3. Företaget du jobbar i, hur är det organiserat?
    4. Vad gör du på en vanlig arbetsdag?
    5. Vilka färdigheter/kompetenser har du mest användning för i din vardag?
    6. Är det viktigt för dig att lösa samhällsviktiga problem?
      • Om ja, i så fall ser du att du har de kompetenser du behöver för att kunna göra det?
      • Om du inte har kompetenser, är det något du/företaget har möjlighet att kompetensutveckla inom?
    7. Vilka utmaningar möter du under din vardag?
    8. Vad är viktigt för dig när du väljer jobb/projekt? Är det viktigt att jobbet/projektet är:
      • stimulerande?
      • välbetalt?
      • tryggt?
      • Kreativt?
      • utmanande?
      • enkelt?
      • spännande?
      • viktigt för samhället?
      • påverkar andra?
      • socialt givande?
        Motivera dina svar ovan
    9. Kan du beskriva hur en vardag ser ut för dig?
    10. Tycker du att företaget är bra på det företaget gör?
      • Om ja, vad gör företaget så att det är bra på vad företaget gör?
      • Om nej, vad utgör ett framgångsrikt företag?
    11. Vad tycker du ett välfungerande företag/arbetsplats som stimulerar gott ingenjörskap är?
    12. Vad kommer du att göra om 3 år tror du?
    13. Om du får chansen att göra om de senaste 5 åren, vad skulle du göra annorlunda? Motivera dina svar
    14. Vad tycker du att jag ska tänka på under mina studier? Motivera dina svar
    15. Vad tycker du att jag ska göra mer av under mina studier? Motivera dina svar

    Avsluta intervjun med att tacka intervjupersonen för att hen ställde upp.

     

    Nedan kommer några tips på hur man kan komma i kontakt med yrkesverksamma ingenjörer:

  3. Ta del av minst 4 av följande material för att göra en bra reflektion. Förberedelsen av skrivuppgiften sker "med pennan i handen" (dvs. anteckna kontinuerligt dina reflektioner under läsningen och när du tittar på videoklippen. Lyssna till dina inre tankar under läsningen och när du tittar! Skriv ner tankarna när dem dyker upp. Använd dessa tankar sedan när du ska skriva din reflektion.). Materialet du ska ta del av är:
    • What is Engineering?: Crash Course Engineering #1 (YouTube)
    • Vad gör en ingenjör? (YouTube)
    • Engineering Course av Dr. Shini Somara med inspelade videos om ingenjörsyrket (YouTube)
    • Varför ska du bli ingenjör? (YouTube)
    • Det var inte självklart för mig att bli ingenjör (YouTube)
    • The Difference Between a Developer & a Programmer : Computers & Tech Tips (YouTube)
    • Day in the Life: Software Engineer (YouTube)
    • Day in the Life: Roboticist (YouTube)
    • Day in the life of a Software Development Engineer in Test at Microsoft Ireland (YouTube)
    • Pinterest's Head of Engineering | InsideJobs (YouTube)
    • How I Learned to Stop Worrying and RTFM | Constantine Perepelitsa ’06 | TEDxYorkSchool (TEDx)
    • Personlighet i topp när it-företag rekryterar
    • Pinterest's Head of Engineering | InsideJobs (YouTube)
    • How I Learned to Stop Worrying and RTFM | Constantine Perepelitsa ’06 | TEDxYorkSchool (TEDx)
    • Personlighet i topp när it-företag rekryterar
    • A Day in the Life of a Vision Critical Software Engineer (YouTube)
    • The Biggest Problems We're Facing Today & The Future of Engineering: Crash Course Engineering (YouTube)
    • Inspiring the next generation of female engineers | Debbie Sterling | TEDxPSU (YouTube)

Skrivuppgift

Reflektera över dina egna tankar och erfarenheter av ingenjörskap. Använd följande Gibbs reflektionsmodell när du skriver reflektionstexten. Texten ska vara på 1-2 A4 (500-1000 ord) sidor och steg 1-3 får vara maximalt hälften av den totala texten för högre betyg. Läs "Om reflektionstexten till dialogseminariet" med tips om att skriva en bra reflektionstext.

Steg

Beskrivning

1. Beskrivning

Beskriv:

  • Ingenjörsrollen enligt din egen uppfattning.
  • Ingenjören du intervjuade (ange vilket företag hen jobbar på och vilken roll hen har).
  • Relationen mellan hur intervjupersonen beskriver sitt arbete och det som tas upp i förberedelsematerialen (1.a, 1.b och 1.c ovan) för intervjun (ange vilket förberedelsematerial 1.a, 1.b och 1.c du har utgått ifrån).

2. Känslor, tankar och reaktioner

  • Vad är dina känslor, tankar och reaktioner om att bli civilingenjör?
  • Vad var dina känslor, tankar och reaktioner gällande ingenjören/civilingenjören du intervjuade?

återigen utan att analysera dessa än.

3. Värdering

Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner genom att svara på:

  • Hur tror du att dina studier förbereder dig för din framtida yrkesroll?
  • Hur väl passar ingenjören du intervjuade in i din bild av ingenjörsrollen?

Värdera dina svar.

4. Analys

För ÅK 1 och 2:

Analysera det du beskriver i steg 1-3 genom att ta in olika perspektiv och ställ dem mot varandra utgå ifrån nedan:

  • Vilka färdigheter behöver du utveckla anser du för din framtida yrkesroll? Motivera dina svar genom att utgå ifrån de nationella kraven för civilingenjörsexamen. Utveckla sedan motiveringen genom att göra jämförelse och/eller hitta motsättning. Varför är den jämförelsen och/eller motsättningen relevant?

För ÅK 3:

Analysera det du beskriver i steg 1-3 genom att ta in olika perspektiv och ställ dem mot varandra utgå ifrån nedan:

  • Vilka färdigheter behöver du utveckla anser du för din framtida yrkesroll? Motivera dina svar genom att utgå ifrån de nationella kraven för civilingenjörsexamen. Utveckla sedan motiveringen genom att göra jämförelse och/eller hitta motsättning. Varför är den jämförelsen och/eller motsättningen relevant?
  • Hur resonerade du när du valde profil och vad påverkade beslutet?

Här ska du ha ett konstruktivt kritiskt synsätt genom att vara konkret och exemplifiera samt att svara på frågan varför mer än en gång.

5. Generella slutsatser

  • Vad kan man ta med sig, i allmänhet, från dessa erfarenheter och den analys du gjort?
  • Vad ser du för relation mellan ingenjörens yrkesroll och din utbildning?

6. Personliga handlingsplaner

Vilket förhållningssätt vill du ha till ingenjörskap i framtiden utifrån förberedelsematerialen för intervjun? motivera och ange vilket förberedelsematerial (1.a, 1.b och 1.c ovan) du har utgått ifrån.

Här ska du vara konkret och exemplifiera

Modellen är hämtad från Gibbs G (1988) Learning by doing: a guide to teaching and learning methods. Cheltenham: The Geography Discipline Network.

Redovisning skrivuppgift och uppgift

  • Skriv ditt namn överst i dokumentet!
  • Skriv kurskoden TDDD79 överst i dokumentet!
  • Dokumentet ska vara sparat i PDF och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: Dxy/Uxy-LiUID-Skrivuppgift.pdf där ni ersätter:
    • Dxy/Uxy med era egna grupper D eller U och xy med ert tvåsiffriga gruppnummer t.ex. D02 eller U08
    • LiUID med egna LiU-ID
      Till exempel Sandra Strömbäck (LiU-ID=sanst881) som tillhör grupp U07 ska döpa sin fil till: U07-sanst881-Skrivuppgift.pdf
  • Lämna in skrivuppgiften i Lisam i TDDD79 kursrum under inlämningar. Observera att din text kan komma att användas för komplettering då den kan mailas av din mentor till de studenter i din dialogseminariegrupp som har missat dialogseminariet och behöver göra en komplettering.
  • Ange också i Lisam under kommentarsfältet vilket betyg du siktar på med en motivering genom att ange var i skrivuppgiften de olika stegen i Gibbs reflektionsmodell finns (detta ska dock inte synas i den text som du tar med dig till dialogseminariet). Information om betyg och bedömningskriterier finns under Bedömningskriterier för ingenjörskap.
  • Datum för inlämning finns i Deadlines-sidan.

 


Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2023-05-01