Göm menyn

TDDD60 Interaktiva System

Uppgift 2 Del X : Valfri Individuell Reflektion för högre betyg


Valfri, individuell del, som genomförs för högre betyg på Uppgift 2.

För att få högre betyg på Uppgift 2 ska du skriva två reflektioner och lämna in. Båda reflektionerna ska vara skrivna i ett och samma dokument som lämnas in som PDF. Sätt namn, grupp och ditt liuID högst upp i dokumentet. Döp filen till `Upg2X_gruppnummer_LiUid.pdf` och lämna in på Lisam under Upg2 X. För deadline se Deadlines. Betyg 3/4/5.

Reflektion 1

Kunskapsmålen i kursen fokuserar på metoder. Därför är kravet för godkänt (betyg 3) att kunna genomföra dessa metoder, vilket ni gör i del A-D av uppgiften. För att få högre betyg krävs generellt sett att man visar att man besitter djupare kunskaper inom ämnet. Djupare kunskap om metoder innebär att man förstått vad som är ett bra repektive dåligt genomförande av metoden och vilka effekter ett bra eller dåligt genomförande får på resultatet. Därför består den första reflektionsuppgiften av att reflektera kring och värdera det genomförda arbetet. Riktlinje för omfånget för denna del är cirka 800 ord.

  1. Beskriv kort (max 200 ord) det arbete gruppen genomförde under uppgift 2. Om det är svårt att komma under ordgränsen, tänk på att läsaren känner väl till vad ni borde ha gjort och i huvudsak vad ni gjorde. Fokusera på avvikelser från och tolkningar av vad som beskrivs i kurslitteraturen. Referera till kurslitteraturen (ange sidnummer i referenser).
  2. Värdera gruppens arbete. Vad gjordes bra/dåligt? Varför är det bra/dåligt att göra så? På vilket sätt blev resultatet bättre/sämre än det kunde blivit? Referera till kurslitteraturen.
  3. Analysera varför det blev som det blev och hur du ska göra för att det ska bli bättre nästa gång. Referera vid behov till kurslitteratur.
Betyget på denna del beror på hur väl du visar att du förstår metoder och tekniker som använts under Uppgift 2 och hur de utförs på ett bra sätt.

Reflektion 2

Kunskapsmålen för alla våra program innehåller krav på att kunna ta hänsyn till ekonomisk, social och ekologisk hållbaret (lite olika formulerade för olika program, men essensen finns i alla). Det betyder att man kan ska kunna sätta de system man utformar i ett större perspektiv och värdera dess påverkan på det omgivande samhället både ekonomiskt, socialt och ekologiskt. Exenpelvis finns denna formulering för IP: "Utbildningen ger perspektiv på teknikens betydelse och på den egna, yrkesmässiga rollen i samhället. Den lär studenterna att beakta ekonomiskt och samhälleligt hållbar programutveckling med användaren i fokus."

Den andra delen för högre betyg i på Uppgift 2 är en individuell reflektion om er prototyps påverkan på hållbarhet. Riktlinje för omfånget är cirka 800 ord.

  1. Läs om FNs 17 globala hållbarhetsmål eller Sveriges regerings översättning. En mer interaktiv, men svårnavigerad illustration av målen finns här. Dessa är mål som alla FNs länder accepterat att arbeta mot fram till 2030.
  2. Relatera gruppens prototyp till minst två, max tre av målen. Förklara hur den bidrar eller motverkar målet. Argumentera för din slutsats.
Betyget på denna del beror på hur du visar att du förstår hur mjukvarudesign och mjukvarusystem relaterar till hållbarhet både ekonomiskt, socialt och ekologiskt. För högsta betyg ska du motivera dina resonemang väl och svara på frågan ”Varför?” flera gånger.

Betyget på Uppgift 2 del X ges av medelbetyget för reflektion 1 och reflektion 2, avrundat uppåt.


Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
Senast uppdaterad: 2023-11-07