Göm menyn

TDDD60 Interaktiva System

Uppgift 1 Del B Konceptfas


I denna deluppgift ska ni generera så många idéer till lösningar som möjligt på det designuppdrag ni väljer. Därefter ska ni på ett strukturerat sätt jämföra dem med varandra och tillsammans i gruppen välja ut ett av koncepten. Om någon metod eller något begrepp i texten nedan är oklart, läs på i kursboken eller fundera på vad som sagts på föreläsningar.

Observera att den schemalagda lektionen har obligatorisk närvaro oavsett om den ges på plats eller på distans. Om du missar detta tillfälle behöver du, för att bli godkänd på närvarokravet, utföra uppgiften under rubriken "Kompensation för frånvaro på seminariet" nederst på denna sida.

Instruktioner

  1. (I grupp) Välj ett designuppdrag (2024) som ni vill jobba med i kursen. Välj gemensamt den persona som är er primära persona dvs. den ni i första hand designar systemet för. Skicka ett ebrev till er handledare med gruppens val av designuppdrag. Max 2 grupper per handledare får välja samma designuppdrag, så först till kvarn gäller. Tid se Deadlines.
  2. (I grupp) Producera ideer till designlösningar genom att gå på den obligatoriska lektionen för konceptgenerering (se Schema). Arbeta i gruppen med de övningar lektionsledaren ger.
  3. (Indivduellt) Efter konceptlektionen väljer varje gruppmedlem ut en av de metaforer eller koncept (idéer till system) som genererats. Till den utvalda metaforen/konceptet ska även två funktioner väljas ut. Två gruppmedlemmar får välja samma metafor/koncept men inte fler.
  4. (Individuellt) Gör på egen hand två helt olika skisser av huvudskärmen/startskärmen för ett system baserat på metaforen/konceptet och två skisser för varje funktion i det systemet. Rita för hand med papper och penna och lägg inte mer än 2 minuter per skiss. Ge varje skiss ett beskrivande namn och förklara kort vad den går ut på. Totalt ska det bli 4-6 skisser (om en av funktionerna finns på huvudskärmen behöver den alltså inte skissas igen). OBS: skissa INTE på rutigt eller randigt papper med blyerts (det blir otydligt vid inskanning/fotografering), använd tusch eller vitt papper. Notera att dessa skisser ska redovisas i del D.
  5. (I grupp) Utgå från alla gruppmedlemmarnas skisser samt eventuella överblivna idéer som skapades på lektionen och välj 3-5 olika koncept som ni ska arbeta vidare på. Dessa koncept har rimligen samma funktionalitet men ska skilja så mycket som möjligt i övrigt. Beskriv dessa koncept kort, ge dem namn och illustrera dem med hjälp av storyboard. Följ mallen som hittas här. Notera att dessa konceptformulär ska redovisas i del D.
  6. (I grupp) Utvärdera era utvalda koncept med hjälp av en värderingsmatris (Pugh chart). Bestäm rimliga kriterier utifrån personans mål och designuppdraget, använd 5-6 stycken kriterier. Om värderingsmatrisen ej är korrekt genomförd kan det resultera i en komplettering. Värderingsmatrisen visar vilket koncept ni ska arbeta vidare med. Om två koncept får samma värdering måste ni motivera varför ni valde ett koncept över ett annat. Notera att värderingsmatris och kriterier (med motivering) ska redovisas i del D.
  7. Kompensation för frånvaro från lektionen

    Om du inte kan närvara på lektionen om konceptgenerering ska du själv prova på två kreativitesmetoder och generera koncept (eller metaforer) och funktioner. Dessa skisser är utöver dem du gör i steg 4 ovan.

    1. Läs om "Slumpmässig input" i kursboken sid 116. Använd den metoden för att utifrån tre olika input generera minst 3 idéer per input (totalt minst 9) till metaforer och funktioner för gruppens projekt.
      Gör en skiss av den bästa idén för varje input (denna skiss ska max ta en minut att rita).
    2. Metoden "Brainfire" är en kreativitetsmetod som bygger på att man låter det undermedvetna arbeta, man "sover på saken". Ha ett litet block eller en vikt A4 och en penna med dig hela dagarna 5 dagar i rad. Varje gång du får en idé relaterad till designuppdraget, anteckna den, skissa gärna. Minst en anteckning om dagen behöver göras för godkänt.
    Inlämning: I första hand ska dessa skisser och idéer tas med i gruppens arbete i steg 5 och behöver vara gjorda till gruppmötet i steg 5. Om detta inte är möjligt ska de göras inom 15 arbetsdagar från lektionen. Redovisa arbetet genom att skicka beskrivning av: den slumpade input-en och resulterande metafor/funktionsförslag samt skisser från Slumpad-input-övningen, plus skisser/anteckningar från Brainfire-övningen till gruppen och lämna in på Lisam under "Kompensation för frånvaro". Namnge filen "LiuID_Konceptlektion.pdf" där du byter ut "LiuID" mot ditt eget LiuID.


    Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
    Senast uppdaterad: 2024-01-19