Göm menyn

TDDI82 Objektorienterad problemlösning

Projekt


I denna kurs ska ni i grupper om fyra studenter utföra ett projekt. Projektet är till för att öva er problemlösning med ett objektorienterat angreppssätt. Vad ni gör är till stor del upp till er själva så länge projektet är nog stort. Fokus i denna kurs är på att programmera, vi kommer inte kräva stor dokumentation från er sida.

Gruppanmälan

I kursen ska projektgrupperna bestå av 4 personer. Det är upp till er att bilda grupper. Vi har några tips för att arbetet ska flyta så bra som möjligt:

  1. Välj ett projekt som ni tycker är roligt. Längre ned finns några förslag.
  2. Se till att alla i gruppen har samma ambition. Kom överens från början hur långt ni vill nå och vilka tekniker ni vill prova och se till att alla är sugna på detta. Det blir i regel inte så bra om någon vill göra ett 3D nätverksspel medan någon annan i gruppen vill göra ett enkelt turbaserat spel i ASCII-grafik (risk att bli osams om hur avancerat projektet ska vara).
  3. Se till att alla i gruppen är beredda att satsa ungeför lika mycket tid på projektet. Kom överens från början hur mycket tid ni vill lägga (utöver kursens krav). Det blir inte bra om någon vill lägga mycket tid på projektet medan någon annan vill fokusera på andra kurser (risk att den senare inte hinner bidra innan allt är gjort).

När ni bestämt projektgrupp om fyra (4) personer registrerar ni den i webreg via följande länk. Grupper som inte är fyra (4) personer riskerar bli splittrade av oss för att få ihop fler grupper om fyra (4) personer. Observera att det finns en separat grupp namngiven "Jag saknar grupp". De som anmäler sig där kommer bli tilldelade en grupp av oss med de nackdelar det innebär.

Anmäl er grupp via denna länk senast 29/4 kl 17:00

Krav på projektarbetet

Se sidan för projektkrav.

Möte med handledare

Se sidan för bokning av möten.

Projektförslag

  • Ett litet spel såsom Breakout, Super Mario, Yatzy, något kortspel eller annat roligt spel

Inspiration från liknande projektkurser

Projekt är ett vanligt inslag i många kurser och således finns en hel del förslag på projekt (och även andra tips) på respektive kurshemsida. Här följer några länkar till projekt i liknande omfattning som vårt.

OBS! Detta är bara länkar för att tipsa om ideer. Det är såklart kraven i kursen TDDI82 som gäller och oss i kursen TDDI82 ni ska vända er till vid frågor!

Programmeringsbibliotek

Det är inte krav att använda externa bibliotek, men det rekommenderas för att få en bättre upplevelse.
Några förslag:
  • SFML - Ett objektorienterat multimediabibliotek för exempelvis grafik och ljud. Se även följande Iterativa SFML-exempel samt Exempel spel.
  • Cairo - Ett enkelt bibliotek för grafik.
  • BOOST En samling bibliotek för att hantera det mesta. Används ofta som grund för nya delar i språket
SFML (version 2.4.2), BOOST (version 1.65.1) och Cairo (version 1.15.10) finns installerat på systemet i SU-salarna och på Thinlinc.

Sidansvarig: Eric Ekström
Senast uppdaterad: 2022-04-26