TDDI82 Objektorienterad problemlösning
Etikmoment UPG1
Etikmoment inom TDDI82
Mål
Efter genomgången kurs ska du "kunna redogöra och analysera etiska aspekter relaterade till ämnesområdet." Momentet rymmer "seminarie-diskussion kring etiska aspekter relaterade till mjukvaruutveckling och mjukvaruprojekt".
Kontakt
Etikmomenten hålls av extern lärare. I år är detta Erik Gustavsson (erik.gustavsson@liu.se).
Litteraturlista
- Sven Ove Hansson, Kompendium Teknik och etik (Frivilligt komplement)
- Software Engineering Code of Ethics (Tas upp under seminarium I, behöver inte läsas innan)
- Grant Tavinor, Towards an Ethics of Video-Gaming (Seminarium II)
- Flanagan et al., A Method for Discovering Values in Digital Games (Seminarium II)
Seminarium I - Mjukvaruutveckling och teknikens etik
Kompletteringsuppgift: Om du missade första etikseminariet ska du genomföra följande kompletteringsuppgift
Material: De slides som användes under första seminariet hittar ni här.
Förberedelser: Före seminarium I ska ni individuellt identifiera och beskriva ett etiskt problem som är kopplat till någon typ av programmering/mjukvaruutveckling och dess tillämpning. Detta etiska problem kommer att vara ert "case". För inspiration kan ni titta på följande youtubeklipp, men ni kan förstås välja något annat än de etiska aspekter som tas upp här:
- Bryan Cantrill: Andreessen's Corollary: Ethical Dilemmas in Software Engineering - Craft Conf 2019
- The era of blind faith in big data must end | Cathy O'Neil
Försök att beskriva ert valda problem så noga som möjligt och fundera på vad man behöver förstå (om tekniken, men också sammanhanget) för att förstå problemet. Beskriv problemet på ett sätt så att även personer med få eller inga kunskaper om tekniken kan förstå det, vad det är som orsakar problemet och vad det är, enligt er, som gör problemet till ett etiskt problem.
Seminarium: Första timmen består av en introduktion av momentet.
Under andra timmen kommer ni att i grupp få presentera ert case och diskutera detta tillsammans.
Seminarium II - Datorspel och etik
Kompletteringsuppgift: Om du missade andra etikseminariet ska du genomföra följande kompletteringsuppgift
Förberedelser: Före seminarium II ska artiklarna Towards an Ethics of Video-Gaming samt A Method for Discovering Values in Digital Games ha lästs. Formulera också inför seminariet ett eget exempel som du är beredd att presentera i gruppformat. Du bör då försöka formulera ett exempel som tydligt relaterar till tekniketik med fokus på spelutveckling. För att diskussionerna ska bli fruktbara bör det inte vara uppenbart vilket sätt att hantera problemet på som är lämpligast etiskt sett. Det innebär att olika värden/värderingar/etiska teorier står emot varandra, och att skälen som dessa ger för olika handlingssätt behöver identifieras och vägas mot varandra.
Seminarium: Under seminariet kommer ni att tillsammans i mindre grupper få diskutera dessa etiska aspekter av spelutveckling utifrån litteraturen ovan, och slutligen presentera dessa i helgrupp.
Sidansvarig: Christoffer Holm
Senast uppdaterad: 2025-04-15