TDDI82 Objektorienterad problemlösning
Laborationer
I denna kurs finns det två obligatoriska laborationer. Laborationerna ska redovisas innan den hårda deadlinen för att kunna fokusera på projektet i andra delen av kursen.
Bonus och deadlines
I kursen ges bonus på tentamen om du löser vardera laboration i god tid. Bonusen ger extra tid för högre betyg på tentamen. För att se vilka datum som gäller för olika mängd bonustid, se deadlines i vänstermenyn.Redovisning
Laborationerna genomförs i par och redovisas genom muntlig demonstration där båda studenterna ska vara insatta nog för kunna att genomföra hela redovisningen enskilt. Den muntliga redovisningen följs av kodinlämning via av assistent anvisat system. Eventuella brister som upptäcks vid bedömning av inlämnad kod ska vara åtgärdad senast 8 dagar efter det att bristen påtalats.Instruktioner och krav för labgenomförande
Textredigering
I denna laboration får du övning på standardbiblioteket genom att skapa ett program som redigerar text.Smartpekare
I denna laboration ska du använda mallar och minneshantering för att skapa en s.k. smartpekare.Självständigt arbete
Det är inte tillåtet att kopiera kod från andra. All kod skall vara skriven av den grupp om två studenter som demonstrerar koden. Misstanke om fusk anmäls till diciplinnämnd och kan leda till avstängning. Se vidare IDA's regler och policy.
Assistenten kommer jämföra elektroniska lösningar som ser otillbörligt lika ut, vilket kan leda till misstanke om fusk (se vidare IDA's regler och policy). Tänk på att inte visa er lösning för andra, då detta kan leda till problem.
Hjälp från andra studenter
Det är tillåtet att diskutera C++ gemensamt, men inte specifika laborationer (om inte samtliga studenter har godkänt redan). Har du problem och vill fråga en annan grupp, eller om du vill hjälpa en annan grupp, identifiera vad problemet är och diskutera hur det fungerar med hjälp av ett separat exempel (hämta t.ex. från boken). Visa aldrig er laborationslösning för studenter som inte är klara.
Om kompisar frågar hur ni gjorde, fråga tillbaka vad frågeställaren sitter fast på och ge tips på vilken strategi ni använde för att lösa det (pseudo-kod, figurer, diagram, debugutskrifter, debuggern) och hur olika relevanta syntax i språket fungerar. Ge tips om pusselbitar som behövs - visa eller berätta aldrig om slutmotivet.
Regler gällande generativ AI
Vi avråder generellt sett studenter från att använda generativ ai vid lösningen av laborationer. Det blir lätt ett hjälpmedel som hindrar inlärningsprocessen. I de fall där din grupp använder generativ AI skall fullständiga loggar föras över interaktionen och dessa ska skickas in i samband med laborationsfilerna. Det skall också framgå explicit i lösningen (förslagsvis med en kommentar i början av filen med lösningen) av laborationen att generativ AI har använts och att loggen finns tillgänglig. Användning på annat sätt är inte tillåten i kursen.