Göm menyn

Labb 1: Intro till Java utan objekt

Syfte: Java, utvecklingsmiljö

Den första labben har två syften:

  1. Att ni ska börja utforska Java så tidigt som möjligt. Vi börjar med enkla uppgifter i Java utan objektorientering, för att ge en stabil grund i det som skiljer sig från t.ex. Python. Detta är önskemål från tidigare studenter.

  2. Att introducera utvecklingsmiljön. För att hjälpa er att hitta funktionalitet som tidigare studenter har haft mycket nytta av, "styr" vi er ganska detaljerat i vissa delar.

Inledningsvis är labbarna i "tutorial"-form, med detaljerade instruktioner. Detta ska ge er en möjlighet att snabbt komma igång och skriva era första program och att praktiskt använda alla de nya begrepp som vi inför på föreläsningarna. Många lär sig detta bättre genom att skriva än genom att enbart lyssna/se.

Info: Deadlines och krav

Labben examineras via demonstration utan kodinlämning senast vid deadline.

Utvecklingsmiljö: IntelliJ IDEA

Syfte: Få hjälp med tråkiga rutinuppgifter!

Programmering kan innehålla många rutinmässiga steg som vi helst vill undvika. Därför är det ofta extremt smidigt att använda en integrerad utvecklingsmiljö (IDE). Moderna miljöer gör ju långt mer än att "hålla reda på filerna": De analyserar och indexerar automatiskt koden allteftersom den skrivs, visar omedelbart syntaxfel och andra fel, indikerar möjliga problem i koden, ger möjlighet till avancerad navigering och kodanalys (vem anropar den här metoden?), och tar hand om många tråkiga uppgifter när du vill omstrukturera din kod. Kodvarningar är ofta en bra hjälp till att lära sig programmera bättre!

Syfte: Erfarenhet av flera miljöer!

Precis som ni behöver lära er flera programmeringsspråk behöver ni också erfarenhet av flera utvecklingsmiljöer. Detta är en anledning till att vi i den här kursen inte fortsätter med Eclipse, delvis just för att många av er säkert har använt Eclipse förut. Istället använder vi åtminstone i de tre första labbarna alltid IntelliJ IDEA, som finns både i kommersiell variant (Ultimate Edition) och som gratis open source-version (Community Edition) som kan användas hemma.

Från labb 4 får man själv välja miljö – men tidigare år har många Eclipse-vana studenter sett fördelar i IDEA och fortsatt med detta under hela kursen.

Använd gärna referenskortet till hjälp.

Bakgrund: Konfigurera och starta IDEA

IDEA är redan installerat på labbdatorerna, men ni behöver ändå installera vissa konfigurationsfiler på det egna kontot.

Att göra: Installera och starta IDEA

Installera konfigurationsfiler med följande kommando:

   ~TDDD78/bin/installidea.sh

IDEA startas sedan med följande kommando:

   /sw/intelliJ-14/bin/idea.sh

Info: Vad händer?

Det är möjligt att IDEA genererar varningar i terminalfönstret medan det startas. Ni kan oftast ignorera dessa.

Efter en stund kommer IDEAs startup-skärm att visas. Den ser ungefär ut så här (lite beroende på operativsystem och version):

Att göra: Skapa IDEA-projekt

Nu skall vi skapa ett första IDEA-projekt som ska innehålla filerna för labb 1.

  1. Välj "Create New Project" som öppnar följande dialog:

  2. Se till att "Java" är valt i listan till vänster. IDEA har stöd för många andra projekttyper, men nu ska vi programmera i ren Java.

  3. IDEA behöver hitta en SDK, Software Development Kit, som innehåller utvecklingsverktyg för det språk vi har valt. I nuläget finns ingen Java SDK konfigurerad, så välj "New..." och sedan "JDK", alltså Java Development Kit.

    Som standard kan det hända att IDEA tittar i mappen /usr/lib/jvm. Där ligger visserligen några Java-versioner, men inte den vi ska använda, som är nyare. Därför behöver du navigera till mappen /sw/jdk1.8.0_xx för att slutligen lägga till SDKn, där xx är den senaste (högsta) versionen du ser:

    Tryck sedan på OK följt av Next.

  4. Vi ska inte välja "Create project from template", så tryck Next.

  5. Ge projektet ett namn vid Project name, t.ex. "TDDD78-lab1".

  6. Tala om för IDEA var projektfilerna skall lagras vid Project location (alla kodfiler kommer att hamna här). Den plats som IDEA föreslår är en katalog som heter "IdeaProjects" i hemkatalogen vilket kanske inte är optimalt om du redan har en katalog för TDDD78.

  7. Expandera "More Settings" och ändra Project format till ".ipr (file based)".

  8. Ett IDEA-projekt består av en eller flera moduler, där varje modul kan användas av flera projekt. Vi kommer enbart att ha en modul per projekt. Ändra Module name till "lab1". Behåll resten av inställningarna som de är.

  9. Tryck på "Finish".

Info: Vad händer?

Nu har ett IDEA-projekt skapats. Det tar en stund för IDEA att starta upp eftersom den första gången behöver indexera alla JDK-filer, det vill säga alla de klasser och funktioner som finns tillgängliga för er som standard i Java. Indexeringen kan ta runt en minut och sker i bakgrunden. Under tiden kan man börja arbeta med de flesta av IDEAs funktioner.

IDEA varnar för att "external file changes sync may be slow". Detta beror på att er egen källkod ligger på en nätverksdisk och betyder helt enkelt att om ni gör ändringar i filerna utanför IDEA kan det ta något längre tid innan IDEA inser detta och läser om filen. Rutan kan stängas (peka på den så ser ni ett kryss att klicka på).

Projektvyn kan vara dold när IDEA startas. Då öppnas den med Alt+1, genom att trycka på 1: Project uppe till vänster, eller genom att välja View | Tool Windows | Project. Du kan expandera vyn över ditt projekt för att se alla relevanta mappar och filer inklusive externa bibliotek, för närvarande bara JDK.

Övning 1: Ett första program

Syfte: Komma igång!

Syftet med denna övning är att så snabbt som möjligt skriva och köra ett första Java-program. Vi börjar därför med en enkel "Hello World".

Bakgrund: Skapa paket och klass

Hela labb 1 kommer att fokusera på procedurell programmering, där vi inte skapar egna objekt. Eftersom Java är objektorienterat måste man dock alltid "kapsla in" sin kod i en klass. Vi vill därför börja med att skapa klassen Exercise1.

Men var ska klassen skapas? Java använder hierarkiska paket, på engelska packages, för att organisera klasser i större enheter och för att undvika namnkollisioner. Alla klasser i den här labben ska läggas i paketet se.liu.ida.dinadress.tddd78.lab1, där dinadress är din e-postadress (noone123).

En katalogstruktur matchande paketnamnet kommer att skapas, där varje punkt i namnet anger en ny katalognivå. IDEA kan dock visa paket ihoptryckta så att "tomma mellannivåer" göms i projektvyn. Detta och andra inställningar sköts via kugghjulet överst i vyn.

Att göra: Skapa paket och klass

Skapa ett paket genom att högerklicka på src som ligger under modulen lab1 i projektbrowserns hierarki. Att src är blå indikerar att den är en källkodsmapp. Välj därefter New | Package och skapa paketet se.liu.ida.dinadress.tddd78.lab1.

Skapa sedan klassen Exercise1 genom att högerklicka på paketet (lab1) och välja New | Java Class för att skapa klassen. Du skriver bara in Exercise1, men det fulla namnet för klassen inklusive paket blir se.liu.ida.dinadress.tddd78.lab1.Exercise1. Klassen skapas med attributet public vilket betyder att kod i alla klasser kan komma åt den. Mer info om åtkomsträttigheter kommer under föreläsningarna.

Info: Varför så konstiga färger?

Nu har "skelettet" till en klass skapats, men en del färger kan se lite underliga ut. Klassnamnet "Exercise1" är till exempel grönt på svart bakgrund. Varför då?

Pekar du på färgläggningen får du svaret: IDEA har upptäckt att du har en klass som aldrig används, och att den dessutom är tom. Detta är två av hundratals olika varningar som IDEA kan ge. Ibland, som nu, kommer en varning helt enkelt för att vi inte har hunnit skriva mer än. Ibland kan det hända att vi har använt en klass tidigare men slutat med det, och då är varningen bra att ha. Ibland upptäcks allvarligare fel där varningarna kan vara livräddare. Och ibland är varningarna helt enkelt fel, eftersom ett program som IDEA aldrig kan ha full förståelse av hur koden är tänkt att användas. "I genomsnitt" brukar varningarna i alla fall kunna ge väldigt mycket hjälp med vissa typer av problem.

Bakgrund: Skapa huvudmetod

I ett enkelt "Hello World"-program behöver vi inga objekt, men vi behöver veta vilken kod som körs när ett visst program startas. Python kör all kod som är på "toppnivå" i den Python-fil man anger. I Java anger man istället en klass, och en speciell main-metod (funktion) i den klassen startas. Metoden måste ha en specifik signatur (parametrar, returvärden, ...).

Att göra: Skapa huvudmetod

Skriv in koden för ett litet Hello World-exempel enligt bilden nedan.

Man kan med fördel använda IDEAs Live Template-funktion genom att ställa markören i klassen (inom måsvingarna), välja Code | Insert Live Template: Ctrl-J , och sedan välja main() method declaration. Ett ännu snabbare alternativ är att skriva psvm och trycka Ctrl-J. Det samma gäller System.out.println(); som kan fås via sout och Ctrl-J.

Som synes fick "Exercise1" nu en annan färg, eftersom vissa varningar försvann (klassen är inte tom och den kan användas genom att main() anropas) medan andra tillkom. I labb 1 kan ni ignorera de flesta varningarna eftersom de gäller sådant vi ännu inte har diskuterat.

Bakgrund: Köra programmet

Vi ska nu köra programmet. Till skillnad från Python har Java först ett separat kompileringssteg där de .java-filer som innehåller källkoden ska översättas till ett internt bytekod-format, som då sparas i form av .class-filer. Hade vi arbetat från kommandoraden hade vi behövt använda verktyget javac för att kompilera filen och sedan köra "java se.liu.ida.dinadress.tddd78.lab1.Exercise1". Inifrån IDEA är det enklare, dels för att kompilering sker automatiskt, dels för att man slipper ange paketnamn manuellt.

Att göra: Köra programmet

Högerklicka någonstans i den öppna filen och välj Run Exercise1.main(). Detta kompilerar automatiskt alla okompilerade filer, verifierar att inga kompileringsfel uppstod, och startar det program vi högerklickade. Du bör se utskriften i IDEAs körfönster:

Info: Konfigurera program i IDEA

Ibland vill man konfigurera körningen noggrannare än ovan, och då krävs att man sätter upp en körkonfiguration. En ny sådan skapas genom Run | Edit Configurations. Det ger följande dialog:

I dialogfönstret trycker man sedan "+" och väljer "application". Därefter väljer man ett namn på konfigurationen och anger vilken klass den skall starta. Trycker du "..." får du välja bland alla klasser som har en main()-metod.

  • "VM options" behöver oftast inte ändras. Dessa är parametrar till Javas virtuella maskin. Här kan man specificera sådana saker som t.ex. den minnesmängd som ett Java program får använda.

  • "Program arguments" anger kommandoradsparametrar. Dessa skickas in i args-parametern i main() så att ditt program kan använda dem.

  • "Working directory" är katalogen där programmet startar. Detta är bara viktigt om programmet öppnar filer relativt nuvarande sökväg, vilket oftast inte ska göras.

  • Övriga inställningar behöver inte ändras.

Avsluta med att trycka  OK .

Sammanfattning

Vi har nu sett hur man skapar nya paket, skapar nya klasser, skriver ett enkelt program, och startar det. Du behöver inte demonstrera förrän hela labb 1 är klar, men prata gärna med handledaren om du har frågor eller funderingar.

Övning 2: Kontrollstrukturer

Syfte: Bli bekant med kontrollstrukturer

Java har flera olika kontrollstrukturer för iteration (upprepning). Syftet med denna övning är att bli bekant med samtliga, för att kunna välja rätt variant vid rätt tillfälle.

Bakgrund: Skapa ny klass

I labb 1 skapar vi oftast en ny klass för varje uppgift.

Att göra: Skapa ny klass

Skapa klassen Exercise2 i det paket ni skapade. Klassen kan skapas (a) på samma sätt som förut genom att högerklicka på paketet (lab1) och välja New | Java Class, eller (b) genom att ställa markören på klassnamnet Exercise1, trycka F5 (clone) och svara på frågorna.

I det senare fallet behöver man också ta bort onödig kod i den nya klassen – eller kommentera bort den, om man tror att den snart ska användas igen. IDEA underlättar att kommentera bort kodavsnitt genom att man markerar dem och trycker CTRL-/.

Bakgrund: Summera tal med for-loop

Här börjar vi med en vanlig for-loop. Den här typen av loop används när man i förväg vet hur många iterationer man vill utföra. Syntaxen är enligt följande:

for (initialization; condition; increment) {
      statements
} 
Initialization

Här deklareras och initialiseras den räknare som vi använder. Som alltid i Java måste man ange variabelns typ vid deklarationen. Exempelvis: int i = 1 om i är en tidigare okänd variabel som vi vill använda som räknare. Vi använder ofta just i,j,k som loopvariabel när vi har en kort loop och bara vill räkna antal gånger loopen körs eller t.ex. räkna positioner i en lista. Om variabeln betyder något mer, döper vi den så att den blir mer förståelig (x, pos, cardnum, ...).

Condition
Här beskrivs det villkor som måste vara uppfyllt för att iterera ett varv (till). Exempelvis: i < 10.
Increment
Här anges hur räknaren skall uppdateras. Exempelvis: i++.
Ett fullständigt exempel ser ut så här:
for (int i = 0; i < 10; i++) {
      a = a + 10;
      System.out.println("Nu har a värdet " + a);
} 
När koden exekveras kommer först initialiseringskoden att köras. Det betyder att det kommer att finnas en int-variabel med namn i och värde 0 i for-loopen. Innan varje iteration av koden i loopen kontrolleras condition-villkoret. Om det är uppfyllt exekveras koden i for-loopen en gång. I det här fallet kommer värdet i variabeln a att ökas med 10. När koden i for-loopen har exekverats anropas increment-koden som räknar upp räknaren. I det här fallet ökar värdet på i med 1. När exempelkoden körs är resultatet att a 10 gånger ökas med 10.

Att göra: Summera tal med for-loop

  1. Skriv en funktion sumFor(int min, int max) som beräknar summan av talen min,min+1,...,max med hjälp av en for-loop.

  2. Skapa en main()-funktion. Vi vill vänta lite till med att titta på hur man hämtar input från användaren. Vi börjar därför med att hårdkoda värden på min och max. Vi kommer senare att läsa in dessa från användaren. Definiera därför int min = 10; och sätt på liknande sätt max till 20. Därefter skall programmet anropa sumFor(min,max) och skriva ut resultatet med hjälp av anropet System.out.println();. Här lägger ni det som skall skrivas ut mellan parenteserna i funktionsanropet.

  3. Testkör!

Bakgrund: While, do-while

Vi går vidare med två andra loop-konstruktioner, while och do-while. De ser ut så här:

while (condition) {
     statements
}

do {
     statements
} while (condition); 

Skillnaden mellan konstruktionerna är att do-while alltid genomför loopen minst en gång, eftersom villkoret inte testas förrän efteråt.

Dessa loop-konstruktioner är i grunden enklare än for-loopen, och kan passa bra när man har andra typer av slutvillkor som inte direkt kopplas till en variabel som räknas upp i varje steg. Exempel:

while (!queue.isEmpty()) {
     // ... take element from queue ...
     // ... do something with it ...
}

Satserna kan även användas precis som en for-loop, men då får man deklarera och initialisera variablerna före loopen, och stoppa inkrementeringen inuti loopen. Dessa två varianter är alltså ekvivalenta:

for (initialization; condition; increment) {
      statements;
}

initialization;
while (condition) {
      statements;
      increment;
} 

Att göra:

  1. Skapa nu funktionen sumWhile(...), som har samma parametrar och returvärden som sumFor() men istället använder en while-loop för att beräkna samma summa.

  2. Testa tidigt och ofta: Ändra main() så den anropar sumWhile() istället, och testkör programmet. Får du samma summor som tidigare givet samma input?

  3. Skapa även funktionen sumDoWhile(...), som använder en do-while-loop.

  4. Testa tidigt och ofta: Ändra main() så den anropar sumDoWhile() istället, och testkör programmet. Får du samma summor som tidigare givet samma input?

Övning 3: Multiplikationstabell

Syfte: Återskapa!

Syftet med denna övning är arbeta vidare med kontrollstrukturer samt att återskapa något ni redan gjort i Python för att på det sättet tydligt se kontrasterna mellan språken. Den uppgift vi väljer är multiplikationstabellen (övning 102).

Bakgrund: Välja multiplikationstabell

Vi vill vänta lite till med att titta på hur man hämtar input från användaren. Vi börjar därför med att skapa ett program som skriver ut multiplikationstabellen för ett "hårdkodat" (fixerat) tal, t.ex. 5.

Istället för att bara använda en konstant som 5 "rakt av" är det dock oftast bättre att ge den ett symboliskt namn, t.ex. genom att deklarera en konstant tabellnummer med värdet 5. Detta underlättar både kodförståelse ("tabellnummer" är lättare att förstå än "5") och senare ändringar (lättare att ändra den enda deklarationen än att ändra värdet "5" på massor av platser i koden).

Att göra: Välja multiplikationstabell

Börja med att skapa klassen Exercise3 för övningen.

Deklarera en konstant som anger vilken multiplikationstabell vi skall skriva ut. Denna skall vara synlig endast i klassen och bör deklareras som följer, på toppnivå i klassen:

   private final static int tabell = 5;

Förklaringar till "final" och "static" kommer under föreläsningarna.

Info: Kodkomplettering och analys

När ni skriver kod i IDEA kommer ni att märka flera saker.

IDEA kommer att föreslå fortsättning på ord, något ni kan använda för att snabbt fylla i långa namn. Man väljer det alternativ som passar, t.ex. genom att skriva tills man lätt kan markera rätt namn och sedan trycka på TAB.

IDEA kommer också att föreslå och markera fel eller andra otydligheter i koden. Genom sin indexering vet IDEA alltid vad ett namn står för. På så vis kan den välja olika färgmarkeringar (syntax highlighting) för att indikera vad som är en klass, en statisk funktion mm. vilket underlättar läsning av kod.

Bakgrund: Utskrift

Nu är det dags att programmera iterationen och utskriften. Vi vill visa 1*tabellnummer, 2*tabellnummer, osv. upp till 12*tabellnummer.

I Java sätts strängar för utskrift samman genom konkatenering via '+'-operatorn. När man försöker "addera" ett tal och en sträng förstår Java automatiskt att talen ska konverteras till strängar. Man kan därför göra en utskrift enligt följande exempel, där i är en loopvariabel:

   System.out.println(i + " * "+tabellnummer +  " = " +
                      i*tabellnummer); 

Att göra: Utskrift

Konstruera en loop som skriver ut 5:ans multiplikationstabell.

Testkör sedan programmet på samma sätt som i tidigare övning.

Övning 4: Inmatning

Syfte: Testa inmatning från användaren!

Syftet med denna övning är att testa inmatning av värden från en användare.

Bakgrund: Inmatning

Vi vill nu låta användaren ange vilken multiplikationstabell som ska visas. Vi gör detta genom en utökning i samma klass som tidigare.

Java är inte lika anpassat för enkla kommandoradsprogram som Python. Därför är det faktiskt enklare att läsa in ett värde från en grafisk dialogruta än att ta inmatning från standard input!

Att göra: Inmatning

Utöka programmet från förra övningen för att läsa in ett värde från användaren. Detta måste göras i mainmetoden, innan loopen. Exempel:

   String input = 
     JOptionPane.showInputDialog("Please input a value"); 

IDEA kommer att markera att den inte känner till klassen JOptionPane. Vi måste berätta var denna finns genom att antingen trycka Alt + Enter när IDEA föreslår detta, t.ex. då markören står framför raden, eller genom att trycka på den röda glödlampan som dyker upp efter en stund till vänster på raden och välja Import Class.

Värdet som läses in är en sträng, och måste konverteras till ett heltal (om möjligt). Exempel:

   int tabellnummer = Integer.parseInt(input); 

Den gamla konstanten tabellnummer används nu inte och kan kommenteras bort.

Provkör!

Testa gärna att mata in en icke-numerisk sträng och se vad som händer. Vi lämnar som överkurs att ta hand om felet (den exception som kastas) och låta användaren försöka på nytt.

Vi avslutar genom att lägga till inmatning även i övning 2 så att talen min och max som används i looparna läses in från användaren.

Övning 5: Felsökning med IDEAs hjälp

Syfte: Hitta syntaxfel

Denna övning syftar till att testa hur en programmeringsmiljö kan hjälpa till att hitta fel i koden.

Bakgrund: Syntaxfärgläggning

Det händer ofta när man skriver kod att något inte blir syntaktiskt korrekt. IDEA och många andra omgivningar hjälper till att lösa dessa problem innan man kompilerar genom syntaxfärgläggning. Vi demonstrerar detta med hjälp av fakultetsfunktionen.

Att göra: Syntaxfärgläggning

Börja med att precis som ovan skapa klassen Exercise4. I den, inuti klassdefinitionen (mellan måsvingarna), klistrar du in följande felaktiga kod:

 public static void main(String[] args) {
    for (int i = 0; i < 10; i+1) {
       system.out.println(i + "-fakultet: " + facrotial(i));
    }
 }
    
 /**
  * Calculates f! given f.
  * @param f
  * @return f!
  */
 private factorial(int f) {
    if (f = 0) 
       return 1;
    }
    
    int result = 1
    for (int i = 1; i <= f; i+1) {
       result *= i;
    }
    
    return result
 }		

IDEA kommer helt utan att kompilera koden att känna av och markera en hel del fel. Det finns ett 10-tal fel varav ett är att "static"-kod i detta fall endast kan anropa annan "static"-kod. Din uppgift är att se till att den blir körbar och skriver ut en lista innehållande 0! till och med 10!.

Övning 6: Felsökning med debugger

Syfte: Börja testa debuggern

En debugger (avlusare) kan vara ett extremt användbart verktyg vid programmering. Syftet med denna övning är att introducera debuggern så tidigt som möjligt, för att förhoppningsvis spara mycket tid i senare skeden. Målet här är egentligen inte är att få ett fungerande program, utan att se hur man lagar ett trasigt program – därför får vi ta en del "omvägar"!

Bakgrund: Primtalsletare

För att även få lite mer programmeringsvana i Java skriver vi ett nytt program att avlusa. Detta program kommer att testa om ett tal är ett primtal.

När vi ska införa en väl avgränsad funktionalitet, som att testa primtal, bör den separeras ut för att förbättra modularitet och läsbarhet. Primtalstestet implementeras därför i en separat metod.

Att göra: Primtalsletare

Skapa en ny klass Exercise5 precis som tidigare.

Skapa en egen metod, public static boolean isPrime(int number), vars ansvar är att testa om number är ett primtal.

I metoden lägger vi en for-loop som går igenom alla tal 2,3,..., inparameter-1 och ser om någon delar talet. I så fall returneras false, annars true. Här behövs alltså en if-sats inuti for-loopen.

För att avgöra om ett tal delar inparametern använder vi följande felaktiga kod:

    int rest = tal / i;
    if (rest == 0)
    ... 

Bakgrund: Testkörning

Vi måste så klart testa för att se om det blir fel...

Att göra: Testkörning

Vi testkör nu funktionen. Låt main() skriva ut resultatet av isPrime(5). Starta klassen som vanligt. Svaret bör bli true om du har gjort rätt.

Modifiera programmet så att main() istället skriver ut isPrime(4). Det blir också true vilket ju är fel. Vi har alltså upptäckt ett fel i programmet.

Bakgrund: Påbörja avlusning

Vi kunde nu lägga till utskrifter för att ta reda på vad som egentligen händer i programmet, men det finns ett mer flexibelt sätt: Vi använder debuggern och ser till att programmet automatiskt stannar för inspektion vid en specifik brytpunkt (breakpoint).

Att göra: Påbörja avlusning

Sätt en brytpunkt på raden if (rest == 0) genom att vänsterklicka i listen till vänster om koden eller genom att stå på raden och trycka CTRL-F8. En brytpunkt indikeras genom en röd cirkel i listen samt att raden blir rödmarkerad.

Starta programmet i debuggern genom att högerklicka och välja Debug Exercise5.main() (inte "Run"!). Det ger följande fönster:

Info: Vad har hänt?

Programmet har nu startats, men har automatiskt pausats då brytpunken nåtts. Detta visas genom att raden med brytpunkten får blå färg.

Notera att debug-fönstret visas under kodfönstret. I debug-fönstret finns som standard tre mindre fönster. Det vänstra visar vilken anropskedja som ledde oss till funktionen vi befinner oss i körs – i det här fallet anropades den från main(). Det mittersta visar intressanta variabler och deras värden. Det högra visar Watches som är variabler vi valt att hålla extra koll på (för närvarande inga).

Bakgrund: Fortsätt avlusning

Nu är det dags att se vad som har hänt.

Att göra:

I debuggern ser vi att vi att tal=4 och i=2. Vi ser i koden att vi försökte hitta resten vid division med i, och i debuggern att resten faktiskt blev 2, vilket inte är vad vi förväntat oss. 4 är ju jämnt delbart med 2!

Alltså måste något vara fel på den tidigare raden och mycket riktigt, / borde ju vara %. Ändra detta och testkör för att se att 4 inte längre klassas som ett primtal.

Avsluta debuggningen genom att trcka på den röda stoppknappen till vänster eller genom att trycka Ctrl-F2. Notera att debug-fönstret under koden stannar kvar. Ni kan antingen stänga det eller växla tillbaka till run-fönstret.

Info: Vad har vi uppnått?

Just i detta fallet ser man kanske inte omedelbart poängen. Men för mer komplicerade fel är debuggern enormt användbar, och under kursen kommer ni sannolikt att bekanta er mer med den.

En stor fördel är att ni omedelbart kan se värden på alla variabler. Ni kan också inspektera egenskaper hos objekt och följa hierarkier och pekare, något ni kommer att se mer av när vi kommer in på objektorientering. Att debugga kod utan att ta hjälp av en debugger är möjligt, så kallad "print-debuggning". Det går till så att man lägger in utskrifter av önskade variabler eller programflöden på strategiska ställen. Sedan kompilerar man och flyttar utskrifterna allt eftersom man får mer information om var man skall söka efter buggarna. Med hjälp av debuggern kan man istället få ut all information direkt och behöver inte kompilera och köra om programmet många gånger för att lokalisera en bugg. Det är därför väldigt tidsbesparande och ger även en inblick i hur koden faktiskt exekverar vilket leder till ökad förståelse.

Info: Vad mer kan man göra?

Run-menyn visar tillgängliga operationer att göra i debugläget. De vanligaste är:

  • Step Over | F8 som exekverar en rad kod och går till nästa utan att gå in i funktionsanrop.
  • Step Into | F7 som exekverar en rad kod och om raden innehåller ett funktionsanrop så hoppar den in i funktionen.
  • Run to Cursor | Alt+F9 som exekverar tills den kommer till nuvarande markörposition. Detta är samma som att lägga till en brytpunkt, köra till den och sedan ta bort den igen, ett förfarande som ofta används.
  • Run | F9 kör vidare till nästa brytpunkt.

Det finns många avancerade sätt att underlätta debuggning, t.ex. att köra tills ett givet villkor är sant, eller tills en given rad exekverats ett bestämt antal gånger. Ni kan hitta mer information via IDEAs hjälpsida.

Bakgrund: Hitta fler primtal

Vi avslutar den här övningen genom att skriva ut alla primtal under 100.

Att göra:

Gör en for-loop i main() metoden. Iterera över talen från 2 till 100 och skriv ut alla som klassificeras som primtal.

Om ni inte upptäckt det ännu så finns det en fori-mall för att snabbt få till en for-loop. Använd den på samma sätt som psvm och sout.

Övning 7: Mer kontrollstrukturer

Syfte: Bli bekant med switch-konstruktionen

Vi ska nu titta på switch, som är ett alternativ till if i vissa fall.

Bakgrund: Switch

Vi ska nu testa en alternativ villkorssats: switch. Denna villkorssats testar inte godtyckliga villkor. Istället anger man ett uttryck, och vilken gren man utför beror enbart på detta uttrycks värde.

Switch på strängar fungerar enbart i Java 7 och senare. Vid problem, dubbelkolla språknivån i File / Project Structure / Projects / Project language level. Detta ska sättas till "8 - Lambdas, type annotations etc.".

Att göra: Switch

  1. Vi skall utöka koden i övning 2. Låt main() använda JOptionPane.showInputDialog för att läsa in en textsträng som skall vara "for", "while" eller "do".

    Låt switch-satsen anropa rätt summeringsfunktion beroende på denna input. Glöm inte break!

    Lägg även till en default-etikett i switch-satsen. Denna gren utförs om man inte skrev in något av de acceptabla valen och bör alltså skriva ut ett felmeddelande.

  2. Testa programmet!

Avslutning

Här slutar första laborationen. Visa slutresultatet för din handledare och passa på att fråga om det är något du undrar över. Det går också bra att redovisa ett senare tillfälle om handledaren är upptagen (dock senast enligt deadline).

Labb av Mikael Nilsson, Jonas Kvarnström 2014–2015.


Sidansvarig: Jonas Kvarnström
Senast uppdaterad: 2015-08-28