Göm menyn

TDDD86 Datastrukturer, algoritmer och programmeringsparadigm

OpenDSA


OpenDSA

Bakgrund

Traditionellt har genomgången av det teoretiska grundstoffet i datastruktur och algoritmkurser baserats på föreläsningar följt av lektioner där studenter har tränat sin förståelse på traditionella räkneuppgifter. I dessa kurser ingår dock flera koncept och konstruktioner som med fördel kan visualiseras med dator. Detta är något man länge forskat kring; de första försöken gjordes redan på 1960-talet.

Under åren har en mängd verktyg och aktiviteter utvecklats för kurser i datastrukturer och algoritmer, samtdigit som didaktisk forskning kring hur de kan användas i undervisningen blivit allt mer vanlig. Länge saknades ett givet sätt att integrera dessa verktyg i kursinnehållet. Nu finns ett öppet initiativ, OpenDSA, med målet att ta fram ett e-läromedel som kombinerar lärobokens text med animationer, interaktiva simuleringar samt färdighetsövningar.

OpenDSA i kursen och momentet UPG1

Istället för traditionell kurslitteratur i kursens del om datastrukturer och algoritmer kommer vi att använda en version av OpenDSA specifik för TDDD86. Läsanvisningar kommer att finnas på föreläsningssidan.

Momentet UPG1 i kursen består i att bli godkänd på de uppgifter som är anvisade i kursens version av OpenDSA. Varje studerande ska logga in med hens LiU-ID och lösa alla 314 pt i de 14 kapitlen. Det är resultaten för respektive konto som kommer att ligga till grund för resultatrapporteringen.

Deadline för UPG1 är 08 Januari 2024.

Observera att resultaten kommer att samlas den 09 Januari 2024. Det är viktigt att du har alla 314pt i OpenDSA ! Ändringar kan göra att du har mindre än 314 pt när resultaten kollas upp den 09:e Januari.


Sidansvarig: Ahmed Rezine
Senast uppdaterad: 2023-08-21