Göm menyn

TDDD39 Perspektiv på informationsteknologi

Kursinformation


Kursens mål

Kursen baseras på den officiella kursplanen, men här förtydligar vi hur mål och innehåll hänger ihop, både när det gäller övergripande syfte och rent administrativa uppgifter. Alla studenter förutsätts vara bekanta med den information som finns här.

Målet är att studenterna efter avslutad kurs ska kunna

  1. tillämpa kunskaper och färdigheter från andra kurser på programmet i utveckling och analys av ett befintligt tekniskt system
  2. utforma en plan för eget arbete inom ramen för ett projekt
  3. reflektera över eget kompetensbehov på kort och lång sikt
  4. självständigt utforma en teknisk projektrapport enligt principer för vetenskapliga texter
  5. muntligt presentera ett enklare tekniskt projektarbete
  6. reflektera över egen studieteknik och studieförmåga
  7. självständigt och i grupp kunna identifiera inlärningsbehov i relation till givna problem relaterade till terminens kurser
  8. samarbeta med kollegor både i lärande och i problemlösning, samt leda tekniska problemlösningssituationer kopplade till terminens områden
  9. bidra till diskussion och resultat i en basgrupp
Mål nummer 1, 2, 3, 8 och 9 hör till projektarbetet, mål nummer 6 och 7 till momentet om problembaserat lärande och mål 4 och 5 till kommunikationsmomentet.

Kursens innehåll

Kursen består av tre delar: en introduktion till problembaserat lärande, projektarbeten och ett moment om skriftlig och muntlig kommunikation. Nedan kan du läsa mer om de tre delarna.

1. Introduktion till PBL

En viktig del av att introduceras till Informationsteknologi och civilingenjörsprogrammet för Informationsteknologi, är att introduceras till den speciella undervisningsform som programmet bedrivs med, Problembaserat Lärande, PBL. Denna del av kursens hemsidor beskriver den del av kursen Perspektiv på IT som behandlar PBL.

Det informationstekniska området utvecklas fortfarande mycket snabbt, vilket gör att du som praktiserande civilingenjör hela tiden måste lära dig den nya kunskap som genereras för att kunna dra nytta av den i ditt arbete. Då är det viktigt att du har förståelse för ditt eget lärande och kan styra det. En annan poäng är att i yrkeslivet arbetar man ofta i grupper för att lösa problem, vilket kräver förmåga till samarbete och problemlösning. Därför har man valt att använda Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk form för IT-programmet. Att lära sig att lära är en stor del av vad PBL innebär och du kommer också att lära dig arbeta i grupper på ett effektivt sätt och få omfattande övning i att formulera och lösa problem under utbildningen. I denna kurs introduceras de teoretiska grunderna för PBL och viktiga förmågor för att lära enligt PBL övas.

Denna del av kursen ger 1hp (högskolepoäng), vilket betyder att man ska lägga c:a 55 timmar på att arbeta med den.

delmål för PBL-delen

Efter kursen ska du ha förstått hur PBL är tänkt att fungera och vilka resurser som finns som stöd för ditt lärande och du ska kunna lära enligt den grundläggande metoden. Du ska ha tillräcklig förståelse för hur ditt och andras lärande fungerar för att kunna experimentera med olika varianter av metoden. För att kunna hitta bra varianter behöver du också kunna utvärdera ditt och gruppens arbete.

Mer specifikt innebär detta att du efter kursen ska kunna diskutera kring följande begrepp och fenomen:

  • Inlärningsteori: studentcentrerad syn på lärande, teorier om lärande
  • PBL: betydelsen av problem och grupp för inlärningen, arbetsgång i PBL
  • Gruppdynamik: hur grupper utvecklas över tid och vilka vanliga roller en person kan ta i en grupp
Du ska också
  • känna till ett antal modeller för problemlösning.
  • Känna till ett antal modeller för gruppers utveckling och rollfördelning i grupper.
  • ha grundläggande färdigheter i att observera egen och andras problemlösning och interaktion i grupp, samt ditt eget lärande.
  • kunna ge återkoppling på andras beteende (utvärdera) utan att såra eller förolämpa.

2. Projektarbete

Temat för projektarbeten hösten 2020 blir att analysera tekniska system som används i en organisation och ställa frågor om tekniken, användningen och kompetenserna som krävs. Syftet är att studenter ska få perspektiv på utvecklingen och användningen av IT-system genom att intervjua både användare och utvecklare av system.

Ni kommer att självständigt få göra upp en plan för informationsinhämtning om systemet, vilket inkluderar att boka intervjuer, läsa dokumentation och tekniska beskrivningar, samt det förarbete som krävs för att förstå de datakällor man tänker använda (intervjuteknik, bakgrundsinformation om terminologi som används i manual eller teknisk dokumentation).

Vi kommer i projektarbetet att erbjuda handledning i att förstå vilken information och vilka metoder som kan vara användbara för att kunna förklara det tekniska systemet och de olika perspektiven på det.

I rapporten kommer ni behöva skriva om tekniken som används i systemet, hur den används, vilka roller personerna har, vilken syn de har på kompetensbehov och prioriteringar och göra en egen analys. Innan och efter intervjuerna behöver ni läsa på om både tekniken, användningen av systemet, kompetenser som krävs och huruvida användare och utvecklare har samma bild av systemet. Ni ska också i möjligaste mån skaffa sig insyn i arbetssituationen för en IT-utvecklare med ansvar kopplat till systemet de studerar i sitt arbete (utveckling, drift, säkerhet, support, ...).

Under projektet ska ni i sina grupper göra intervjuer med personer som har olika perspektiv på IT-system. Var och en ska göra förberedelser inför intervjuer genom att läsa användarmanualer eller teknisk dokumentation, förbereda intervjufrågor, delta vid minst en intervju och bidra till att redovisa resultaten av dem i er gemensamma rapport.

  • Basgrupp 1 Handledare: Truls Löfstedt. Tekniskt system: friskvårdssystemet Epassi.
  • Basgrupp 2 Handledare: Aseel Berglund. Tekniskt system: Skolplattformen Unikum.
  • Basgrupp 3 Handledare: Hannah Pelikan. Tekniskt system: NyA-webben för antagning av fristående studenter.
  • Basgrupp 4 Handledare: Lena Buffoni. Tekniskt system: Tyra-appen för förskolor.
  • Basgrupp 5 Handledare: Ola Leifler. Tekniskt system: IVU/Rapid2 som tågplaneringssystem, alternativt affärssystem för hantering av tidsplanering för hantverkare.

3. Kommunikation

Ni kommer att få öva på skriftlig och muntlig framställning och få återkoppling för att era rapporter och presentationer ska bli så bra som möjligt. Detta sker både individuellt och i grupp.

Mer information om momentet finns i beskrivningen av kursens moment vecka för vecka nedan.

Det finns också en del litteratur för er att använda om att skriva rapporter och analysera resultaten av intervjuer på litteratursidan.

Kursadministration

Kursen använder WebReg för resultathantering. Ni är uppskrivna i era basgrupper i WebReg för samtliga examinationsmoment i kursen.

Kursmoment

Under kursen kommer ni arbeta varvat med både projekten, övningar i muntlig och skriftlig kommunikation och om problembaserat lärande. Under första två veckorna har vi störst fokus på problembaserat lärande, men sedan varvar vi moment från de tre delarna av kursen kontinuerligt.

Vecka 33

  1. Formande av grupper, information om kursboken.
  2. Föreläsning och seminarium om problembaserat lärande.

Vecka 34

  1. Arbete i basgrupper med de första vinjetterna i kursen

Vecka 35

  1. Projektuppstart måndag kl 15-17, tillsammans med projekthandledare 16-17.
  2. Göra upp en plan för projektarbetet för projekthandledare att godkänna

Vecka 36

  • Arbete i projektgrupper enligt planering
  • Digital lunchföreläsning om studieteknik med Björn Liljeqvist
Med Birgitte/Ulrika:
  • Introduktion till kommunikationsmomentet. Vi kommer använda oss av både inspelat material och övningar i grupp i syfte att förstå tekniker för intervjuer, debatter och att skriva rapporter om teknik baserat på de projekt ni ska göra.
  • Här träffar ni för första gången kommunikationsmomentets lärare Ulrika och Birgitte. Vi går igenom de olika delarna av kommunikationsmomentet och ni får ta del av en föreläsning om presentationsteknik.
  • Under kommunikationsmomentet kommer vi att använda oss av både inspelat material, litteratur och övningar i grupp i syfte att förstå tekniker för intervjuer, debatter och att skriva rapporter om teknik.
  • För att förbereda dig inför kommande presentationer ska ni efter vår första träff titta på materialet under Litteratur och resurser - Presentationsteknik. Titta till exempel på hur personerna i filmerna/klippen använder sig av olika typer av hjälpmedel för att förstärka sina budskap. Lägg märke till hur talen är disponerade - inledning, huvuddel, avslutning - och hur talarna använder röst och kroppsspråk.

Vecka 37

Uppstart vinjett om studieplanering

Med Birgitte och Ulrika: Självskattning av presentationsförmåga. Den 13/9 ska du hålla en kortare enskild muntlig presentation där du gör en skattning av dina egna kommunikativa förmågor i förhållande till muntliga presentationer och att skriva rapporter. Presentationen ska vara 4-5 minuter lång, och återkoppling på presentationen ges av både lärare och medstudenter.

Använd nedanstående frågor när du förbereder dig, och väv in svaren i din presentation:

  • Vad har du haft för erfarenheter sedan tidigare? Vad ser du som styrkor/svagheter inom området? Vad anser du dig ha för styrkor och svagheter?
  • Hur skulle du vilja vara i framtiden när det gäller att presentera, genomföra intervjuer och skriva rapporter?

Vecka 38

  • Arbete i projektgrupper enligt planering
  • Panelsamtal med Jonas Söderström

Vecka 39

Med projekthandledare:
  • Arbete i projektgrupper enligt planering
  • Med Ola och Ulrika: Debatt om IT-projekts konsekvenser.

    Ni kommer göra förberedelser i basgrupp om att diskutera kring de 9 scenarion som handlar om effekter av IT-system. De här effekterna kan vara relaterade till det som ni tagit del av under sina intervjuer, men debatterna ska föras baserat på information ni läst eller tagit till sig på annat sätt under kursen om olika perspektiv på IT-system och som de ämnar skriva om i sina rapporter.

    Innan seminariet ska ni ha förberett er genom att i basgrupperna läst in er på en uppsättning av de valda ämnena. Varje person förutsätts ha argument att argumentera för respektive ståndpunkt för minst två av ämnena, och gruppen ska välja minst fyra ämnen totalt.

    Om ni väljer ämnena A, B, C & D ur vinjetten så behöver minst två personer förbereda vart och ett av ämnena. Se här hur man kan skapa ett tidsschema för seminariet. Vid seminariet kommer vi slumpa debatter mellan er.

    Salsfördelning:

    • Basgrupp 1 är i sal KG31 tillsammans med Ola
    • Basgrupp 2 är i sal KG32 tillsammans med Ola
    • Basgrupp 3 är i sal KG33 tillsammans med Ola
    • Basgrupp 4 och 5 är i sal KY31 tillsammans med Ulrika

    När ni debatterar är det två personer som för en debatt om ett ämne och övriga har att bedöma de debatterandes prestation enligt följande tre kriterier:

    • Analytisk: verkar de förstått den grundläggande frågeställningen eller debatterar de något annat än vad ämnet ska handla om?
    • Rationell debatt: bemöter de varandras argument eller ägnar de sig åt parallellmonologer?
    • Övertygande argument: använder de argument ni själva skulle vilja använda er av?
    • Vem använder bäst etos, logos & patos och retoriska knep i debatten?

    En av de som inte debatterar får se till att fördela ordet vid behov och se till att debatterna pågår i fem minuter. Övriga tar anteckningar för att kunna bedöma debatten efteråt.

    Mot bakgrund av ovanstående kriterier ska övriga bestämma vem av de två som vann debatten. Efter att ni diskuterat vem som vann en debatt slumpas ett nytt par ut att debattera. Ni får själv bestämma hur ni väljer att fördela ämnen och ståndpunkter.

    De sista 15 minuterna av seminariet har vi gemensam genomgång av debatterna i KY31.

Vecka 40

Avslut vinjett om studieplanering.

  • Arbete i projektgrupper enligt planering

Vecka 41

Tentaperiod vecka 42-43

Revidering av rapport baserat på återkoppling från projekthandledare.

Vecka 44

Med projekthandledare:
  • Återkoppling på version 0.1 av rapporten
  • Arbete i projektgrupper enligt planering
Inlämning av version 1 av projektrapporten.

Vecka 45

Uppstart vinjett om lärande i grupp

Inlämning av version 2 av projektrapporten.

Textseminarium med Birgitte/Ulrika

Vecka 47

Inlämning av version 3 av projektrapporten.

Med Birgitte/Ulrika: "Genrep" av slutpresentation

Vecka 50

Slutkonferens och presentation för alla kursdeltagare, projekthandledare, Birgitte, Ulrika och eventuellt inbjudna intervjupersoner.

Under slutkonferensen har varje grupp särskilt ansvar för att ställa innehållsrelevanta frågor relaterade till en annan grupps presentation


Sidansvarig: Ola Leifler
Senast uppdaterad: 2022-09-06