729G81 Tillämpad kognitionsvetenskap
Kursinformation
Kursens syfte
Kursen avser att integrera och sammanfatta det kognitionsvetenskapliga basblocket samt att ge baskunskaper i vetenskapsteori och kognitionsvetenskaplig forskningsmetodik.
Upplägg
Kursen består av tre delar:
- Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Detta avsnitt presenterar grundläggande vetenskapsteori och diskuterar olika vetenskapliga metoder med anknytning till kognitionsvetenskap.
- Projektmetodik. Detta avsnitt presenterar metoder för planering, strukturering och utvärdering av tillämpade forsknings- och utvecklingsprojekt inom kognitionsvetenskap. Vidare ingår jämföra olika projektmodeller och projektmetoder inom forskning och utveckling.
- Projektarbete. Studenter skall i grupper om ungefär sex studenter utföra ett mindre projektarbete. Arbetet kan utföras vid institution på universitetet, offentlig förvaltning eller företag. Arbetet skall dock huvudsakligen utföras vid universitet. Avnämarna hjälper, i förekommande fall, huvudsakligen till att formulera problemet. Projektet skall ha ämnesmässig bredd och djup inom minst två av kognitionsvetenskapens delområden. Studenterna kommer att delas in i projektgrupper med två projektgruppshandledare från två olika ämnen. Projektgruppshandledare avgörs efter det att studenterna valt projekt.
Lärare
- Projektet:
- Kursledare, samordnare och examinator; Arne Jönsson, 28 1717; arne.jonsson@liu.se
- Lärare från IBL, IKK, Tema och IDA. Varje projektgrupp har tillgång till två handledare från två olika institutioner, beroende på vald projektuppgift, detta gäller också om uppgiften utförs utanför universitetet.
- Projektmetodik:
- Lärare i projektmetodik: Stefan Holmlid och Ana Kustrak Korper
- Vetenskapsteori:
- Examinator och kursledare för vetenskapsteori: Harald Wiltsche
Kurslitteratur och referenssidor
Hittas lättast via Bibliotekets sidor.
Sidansvarig: Arne Jönsson
Senast uppdaterad: 2020-10-02