Göm menyn

729G40 Kandidatuppsats

Anvisningar


[OBS: Uppdaterad kursinformation för 2024 finns numera i LISAM-kursrummet. Dessa webbsidor är inte längre aktuella.]

Anvisningar för utförande och handledning av kandidatuppsatser inom det kognitionsvetenskapliga programmet

För att kunna ta ut en kandidaterexamen i kognitionsvetenskap fordras en uppsats. Uppsatsarbetet kan utföras inom ett valfritt område inom kognitionsvetenskap, till exempel inom ett forskningsprojekt på universitet eller forskningsinstitut, eller på ett företag.

Du rekommenderas också att aktivt följa seminarieverksamheten vid såväl den institution där du gör ditt uppsatsarbete som andra institutioner.

Start av uppsatsarbetet

Kandidatuppsatsen görs normalt sett under vårterminen årskurs tre men kan efter godkännande av kursexaminator få påbörjas tidigare.

Studenten terminsregistrerar sig samt registrerar sig på kursen den termin uppsatsen påbörjas.

Arbetets gång

Själva arbetet och utformandet av rapporten följer de krav som gäller inom den forskningstradition eller forskningsom­råde där arbetet utförs. Det kan finnas anvisningar, antingen specifika för kogvetstudenter eller allmänna anvisningar som kan gälla andra studentgrupper, för hur arbetet skall bedrivas och hur rapporten skall utformas. Detta kan innefatta kompletterande krav på t.ex. redovisning som då är utöver de som angavs ovan. Rådgör med examinator.

Arbetet skall normalt utföras enskilt, men det går också att i undantagsfall arbeta i par om kursansvarig god­känner detta. (Mer om detta senare i detta dokument.)

Nedan följer en kortfattad beskrivning av den arbetsgång som gäller för kandidatuppsatsarbetet. Inom parentes anges vem som har ansvar för de olika momenten.

  1. Introduktionsföreläsning

    Kursen startar med en introduktionsföreläsning då kursexaminator presenterar kursens mål och ger praktisk information.Dessutom presenteras några uppsatsämnen.

  2. Val av uppsatsämne

    Uppsatsarbeten kan vara initierade av ett företag, en forskningsgrupp el dyl på universitetet, eller annan typ av organisation som önskar få en problemställning behandlad. Sådana förslag annonseras ofta på företags, organisationers eller forskningsgruppernas hemsidor.

    Om du har ett eget uppslag till uppsatsämne kontaktar du själv forskare eller lärare du tror kan vara lämpliga handledare, eller vänder dig till kursexaminator för tips.

    Förbered ett PM inför diskussionen som skall leda till godkännande av valt ämne. Ungefär en A4-sida är lagom. För att examensarbetet skall godkännas krävs det att:

    • syftet är tydligt formulerat.
    • arbetet är väl avgränsat och lagom omfångsrikt
    • arbetet har tillräcklig akademisk nivå
    • examensarbetet har en tydlig förankring inom det kognitionsvetenskapliga området
    • arbetet inte kommer att hemligstämplas

    Ett kort UppsatsPM som ligger till grund för indelning i uppsatsgrupp skall skickas som pdf-fil till kursansvarig några dagar efter introduktionsföreläsningen.UppsatsPM presenteras en dryg vecka efter introduktionsföreläsningen. och skall laddas upp som pdf på Lisam. Se Viktiga datum för exakt datum.

  3. UppsatsPMseminarium

    Alla uppsatstudenter kommer att delas in i grupper om 6-7 studenter. Under första veckan kommer alla studenter i en uppsatsgrupp att träffas för att presentera och ventilera det uppsatsPM som togs fram under 2. Varje uppsats diskuteras i ungefär 20 minuter.

    Syftet med gruppdiskussionen är att ge perspektiv på det egna uppsatsarbetet och ökad förståelse av uppsatsarbetets förutsättningar. Diskussionen ligger till grund för handledarval.

    Till seminariet skall varje student, utöver den egna presentationen, förbereda två konstruktiva kommentarer till varje presentation.

  4. Möte med handledare (student)

    I samband med detta möte skall studenten och handledaren diskutera och klargöra vilka förväntningar man har på varandra och på ytterligare deltagande parter. Det rekommenderas att man utformar ett handledningskontrakt.

    Som ett riktmärke gäller att handledaren förväntas lägga totalt 22 timmar på handledning, genomläsning av uppsatsmanus samt framläggning och andra seminarier. Studenten förväntas lägga ungefär 480 timmar på kandidatuppsatsarbetet.

    Studenten skriver ett PM efter mötet. Det är viktigt att såväl studentens som handledarens insatser beaktas.

  5. Möte med examinator, handledare och eventuell extern handledare (student)

    Av företagets/organisationens kontaktperson krävs att denne har en tillräckligt hög befattning, så att denne kan bana väg i organisationen. Kontaktpersonen skall också ha tillräcklig kompetens inom tillämpningsområdet. Den kognitionsvetenskapliga kompetensen skall dock handledaren stå för. Det är examinatorns uppgift att försäkra sig om att alla parter (student, handle­dar och examinator) har samma uppfattning om vilket arbete som skall göras.

    Studenten bör tillsammans med kontaktpersonen redan innan examensarbetet börjar lösa frågor om eventuell ersättning, bostad, lån av arbetsrum och dator och resor. Det skall också innan examensarbetets start göras klart för företaget/organisationen att examensarbeten i allmänhet ej är konfidentiella.

  6. Handledarträffar (student)

    Det är viktig att du håller regelbunden kontakt med handledaren och examinatorn under arbetet. Handledaren skall informeras om arbetets fortskridande. I sin roll som rådgivare och examinator är det nödvändigt att examinatorn kontaktas kontinuerligt och inte först när problem har uppstått. Särskilt täta bör kontakterna vara i inledningen av arbetet. Det är studenten som måste ta initiativ till handledar- och examinatorsträffar. Försök att boka handledningstillfällen i god tid.

    Vid först träffen efter uppsatsseminariet är det viktigt att handledare och student komer överens om hur det fortsatta arbetet skall planeras och genomföras. Diskutera igenom vilka ambitioner studenten har (G, VG) samt hur handledarresurserna bäst används. Det är vanligt att handledningen är mest aktiv i början och slutet av uppsatsarbetet.

    Det rekommenderas att studenten skriver ett PM efter varje möte.

  7. Uppsatsseminarier

    Två gånger under terminen utöver UppsatsPMseminariet och slutseminariet träffas studentgrupperna, tillsammans med de handledare och examinatorer som har studenter i gruppen, vid seminarier. Vid dessa seminarier skall varje uppsatsarbete presenteras och diskuteras. Varje uppsats diskuteras i ungefär 20 minuter.

    Syftet med seminarierna är att ventilera arbetet först utifrån problemformulering och metodval och senare inför slutskrivandet. Till seminarierna skall utkast till uppsats skrivas där så mycket som möjligt av syfte, bakgrund, metod och resultat presenteras. I de fall arbetet blivit försenat av något skäl skall så utförliga uppsatsutkast som möjligt skrivas. Ju bättre och fylligare uppsatsutkast desto bättre kommentarer kan ges. Syfet är att du som student skall få så mycket hjälp från resten av handledargruppen som möjligt.

    Till seminarierna skall varje student, utöver den egna presentationen, förbereda två konstruktiva kommentarer till varje presentation. Uppsatsutkast skall distribueras som pdf via Lisam minst tre arbetsdagar innan respektive seminarium.

  8. Utkast till slutrapport (student)

    Två veckor innan slutseminariet bör utkastet vara klart. Examensarbetet kan författas på svenska eller engelska.

  9. Granskning av utkast till slutrapport samt korrigering (handledare och student)

    Manuset skickas till handledaren för granskning. Kommentarerna skickas tillbaka för korrigering, varefter manuset eventuellt lämnas till ny granskning. Om manuset lämnas in för upprepad granskning skall också den tidigare versionen med handledarens kommentarer lämnas in, för att underlätta handledarens arbete. Antalet granskningar beror mycket på arbetets kvalitet. Tänk på att det här kan bli en ganska långdragen process, där handledaren beroende på övriga arbetsuppgifter kan behöva upp till en vecka på sig vid varje granskningstillfälle. Efter varje granskning skrivs rapporten om efter handledarens kommentarer.

    Uppsatsernas form och struktur kommer att variera beroende på vilket vetenskapsområde de skrivs inom. Det går därför ej att ge några generella riktlinjer för utformningen av dessa. Diskutera detta med din handledare och examinator.

  10. Godkännande för framläggning (examinator)

    Då studenten och handledaren är nöjda med manuset skickas det till examinator som godkänner för framläggning och utser opponent. Skicka den version som skall godkännas för opponering till Urkund genom att gå in i LISAM och välj "Inlämningar". Sen skickar handledarna in till urkund.

    Detta måste vara klart minst en vecka innan slutseminariet och uppsatsen distribueras ut till opponenten och samtliga i uppsatsgruppen som pdf via LISAM.

  11. Slutseminarium(opponent, handledare och examinator)

    Presentation och opposition är en del av examinationen av examensarbetet. Båda momenten är viktiga och därför är kraven högt ställda. Varje uppsats har en timme till sitt förfogande disponerat enligt följande:

    1. Presentation av examensarbetet (opponenten). 10 minuter.
    2. Klargöranden (studenten).
    3. Opposition (opponenten). 20 minuter.
    4. Fri diskussion (samtliga, inklusive handledarkommentarer). 15 minuter.

    Till seminariet skall alla som inte opponerar förbereda två konstruktiva kommentarer till varje presentation.

    Examinatorn godkänner presentationen och oppositionen för opponenten. Om momentet blir underkänt kan det resultera i en komplettering eller att det får göras om.

    Det är alltid intressant att få höra synpunkter från kontaktpersonen i samband med framläggningen. Försök skapa möjligheter till diskussion med kontaktpersonen om förbättringsmöjligheter. Därför bör kontaktpersonen informeras om möjligheten att närvara vid framläggningen. För mer detaljer se avsnittet "Framläggning och opposition".

  12. Korrigering (student)

    Innan examensarbetet kan publiceras i Linköping University Electronic Press skall de brister som upptäckts vid oppositionen korrigeras.

  13. Betygsättning och godkännande för tryckning (examinator + handledare)

    Efter sista korrigeringen lämnas examensarbetet en sista gång till handledaren och examinatorn för godkännande och betygssättning.

  14. Uppsatsnummer (student)

    När uppsatsen är helt godkänd skickas följande information till kursadministratören:

    • Titel: sv/eng (behövs vid uttag av examen)
    • Författare:
    • Kurskod:
    • Opponent:
    • Examinator:
    • Handledare:
    • Ev. extern uppdragsgivare
    • Sammanfattning:
    Därefter erhålls ett ISRN-nummer. Numret läggs in på första sidan av uppsatsen. Därefter skickas godkänd uppsats i PDF-format till kursadministratören

  15. Publicering i Linköping University Electronic Press (student)

    Alla uppsatser publiceras elektroniskt på universitetets elektroniska förlag Linköping University Electronic Press (www.ep.liu.se).

    För att publicera ditt examensarbete/uppsats går du in på denna sida http://www.ida.liu.se/edu/ugrad/thesis/publicering/index.sv.shtml. Här finns instruktioner hur det går till och du loggar in genom att klicka på länken längre ned på sidan och använda ditt studentmailkonto

    Glöm inte att fylla i Copyrightavtalet. När det gäller ämneskategori så finns Människa-datorinterktion under Naturvetenskap, som passar flera av uppsatserna. Under SVEP ämneskategori, inte obligatoriskt fält, hittar ni också Kognitionsvetenskap.

    Om du använder bilder, diagram, tabeller etc. från andra skrifter i ditt examensarbete/uppsats måste du ha upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Du kan således inte kopiera material hur som helst och sedan publicera det som ditt eget. Var därför noga med att du alltid äger upphovsrätten till det material du publicerar. Mer information om upphovsrätt finns på webbsidorna.

    När uppsatsen är publicerad på LiU E-Press och finns tillgänglig via Internet går det inte att i efterhand ändra i pdf-filen. Om du hittar något allvarligt fel efteråt kan en erratalista publiceras. Se även policydokumentet för LiU E-Press http://www.ep.liu.se/authorinf/contracts/pubscondgeneralsv.pdf

  16. Registrering i Ladok

    När uppsatsen publicerats på e-press, skriv ut blanketten "Överenskommelse om elektronisk publicering av uppsats/examensarbete" och lämna eller skicka till kursadministratören. Därefter kan betyget läggas in i Ladok efter att betygsunderlag inkommit från respektive examinator. Observera att du behåller upphovsrätten till ditt arbete även efter att du publicerat det på LiU E-Press!

  17. Feedbackseminarium (handledare + student + examinator).

    Inför feedbackseminariet skall studenten ha funderat kring, och gärna skrivit några rader om följande:

    1. Har du nu en klarare och rikare uppfattning om hur man bör formulera och utreda en kognitionsvetenskaplig fråga än vad du hade innan momentet började? I sådana fall, på vilka punkter har din uppfattning förbättrats?
    2. Har du en klarare och rikare uppfattning om hur man söker information som är relevant för ett kognitionsvetenskapligt forskningsarbete? I sådana fall, på vilka punkter har din uppfattning förbättrats?
    3. Har du en klarare och rikare uppfattning om hur man bör skriva en akademisk uppsats? I sådana fall, på vilka punkter har din uppfattning förbättrats?
    4. Har du en klarare och rikare uppfattning om vad det innebär att opponera på respektive försvara en akademisk uppsats? I sådana fall, på vilka punkter har din uppfattning förbättrats?
    5. Har du arbetat fler eller färre timmar per vecka med uppsatsmomentet än vad du normalt arbetar under kurser?
    6. Har det varit perioder då du inte vetat hur du skall gå vidare med arbetet eller tyckt att det varit svårt att motivera sig att skriva eller läsa? Beskriv gärna närmare!
    7. Tre råd från din handledare som varit till särskild hjälp (skrivande, planering, struktur, arbetsdisciplin, etc.).
    8. Tre saker som du skulle göra annorlunda om du skulle läsa momentet med vad du vet nu.
    9. Tre saker som vi kunde gjort som fått dig att arbeta effektivare, eller som skulle gjort uppsatsmomentet mer lärorikt eller givande.
    10. Ett par saker som var särskilt givande eller problematiska med:
      1. Introduktionsmötet
      2. PM-ventilationen
      3. Utkastventilationerna
      4. Slutventilationen
      5. Handledningen
      6. Information och tydlighet från handledarkollegiets sida
      7. Informationssökningstillfällena från biblioteket


Sidansvarig: Tom Ziemke