TDP013 Webbprogrammering och interaktivitet
Etikuppgift
Organisationer som försöker forma en fungerande företagsetik brukar kallas för "värdedrivna". Verksamheten utgår då från en fastställd värdegrund. Företag och andra organisationer som arbetar med etik och värderingar är i regel mer framgångsrika än de som inte gör det (Collins och Porras, 1994). En värdegrund kan beskrivas som företagets eller organisationens "inre kompass" och den hänger ofta samman med det som kallas för CR eller CSR (corporate responsibility/corporate social responsibility).
Omvärlden ställer upp all högre förväntningar och krav på företag och organisationer vad gäller verksamhetens påverkan på samhälle och individer. Värdegrunden är företagets eller organisationens svar på hur de aktivt arbetar mot och förhåller sig till dessa krav i form av etiska principer eller en etisk kod (ofta omnämnd som "uppförandekod" eller "code of conduct").
Det är naturligtvis inte tillräckligt att fastställa en uppsättning grundläggande värderingarna. Företaget eller organisationen måste även möjliggöra för anställda och företagsledningen att i vardagen tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken måste den implementeras i den organisationskultur som vägleder alla anställda. Men ofta finns en konflikt mellan företagets fastsatta grundläggande värderingar, företagets övriga mål och gällande regler och lagar.
Förberedelser
Eikuppgiften görs enskilt. Inför skrivuppgiften ska du övergripande ta del av delar av följande litteratur:
- Introduktion till etik (~10 min)
- ACM Code of Ethics and Professional Conduct (~3500 ord)
- Computer and Information Ethics in Stanford Encyclopedia of Philosophy (~8000 ord)
- The code I'm still ashamed of (~1100 ord)
- "Uncle" Bob Martin - "The Future of Programming" (sista 10 minuterna)
- Protecting Privacy and Society (~4 min)
- On designing a More Ethical Internet (~6 min)
Skrivuppgift
Leta reda på ett så kallat värdedrivet företags etiska kod eller etiska policy. V�lj ett f�retag inom mjukvaru- eller h�rdvaruteckling med en global anknytning. Dessa brukar återfinnas på företagens egna hemsidor. Identifiera de etiska mål och värden som du finner i den och reflektera utifrån Gibbs reflektionsmodell. Gibbs reflektionsmodell utgörs vanligtvis av sex steg som man systematiskt ska gÃ¥ igenom steg för steg. Här har modellen anpassats något för uppgiften och vi använder oss enbart av de tre första stegen:
1. Beskrivning |
|
2. Reaktioner |
Reaktioner här kopplar till situationen som tas upp i steg 1. Utan att analysera närmare besvara följande:
|
3. Värdering |
Värdera och motivera dina svar. |
Skriv ett reflektionsdokument där du besvarar frågorna ovan i Gibbs reflektionsmodell. Dokumentet kommer att användas som stöd under seminarietillfället och bör vara runt 1 sidor långt (ca 500 ord) exklusive referenser och eventuell etisk kod eller policy. Rapporten ska referera till minst 2 av resurserna listade under litteratur ovan. Rapporten läggs upp som PDF på gitlab.liu.se innan seminariet.
Inlämning
- Lägg upp rapporten i ert tilldelade repo på gitlab.liu.se.
Muntlig redovisning vid seminarium
Under seminariet ska ni kort beskriva det företags etiska kod eller etiska policy som ni skrivit om i ert reflektionsdokument. Använd gärna Gibbs reflektionsmodell och er rapport som stöd för när ni diskuterar. Verkar alla företag lista samma etiska mål och värden? På vilket sätt liknar de varandra och på vilka sätt skiljer de sig åt?
Ni kommer inför seminariet att tilldelas varsin grupp. Seminariet kommer att ta ca 1 timme per grupp. Meddela vilket företag ni valt en vecka innan seminariet till anders.froberg@liu.se.
Komplettering vid missat seminarium
Vid missat seminarium ska en 13-15 minuters screencast föreberedas där ditt du presenterar ditt företags etiska kod enligt ovan. Eftersom det inte finns möjlighet att ställa frågor ska du även titta på ytterligare ett företags etiska kod, presentera denna kort och jämföra den med det valda företagets. Planera vad du ska säga innan du gör inspelningen för att kunna använda tiden effektivt. Blir videon för lång ska den klippas ner till högst 15 minuter innan inlämning. Dela videon som nedladdningsbar länk till anders.froberg@liu.se.
Deadline: 27:e september 2024 (gäller val av företag)
Deadline: 2:e oktober 2024 - 23:59 CEST (gäller inlämning av rapport)
Sidansvarig: Anders Fröberg
Senast uppdaterad: 2024-09-23