Göm menyn

TDDI83 Ingenjörsprofessionalism

Ingenjörskap & Teamwork

 

 

3. Skrivuppgift - Ingenjörskap & Teamwork

  • När du har gjort uppgift 1 i företagsgruppen och uppgift 2 som görs individuellt ska du skriva en reflekterande text på ca 2 A4 sidor (1000 ord) om ingenjörskap & teamarbete. Skrivuppgiften ska göras individuellt.
  • Reflektionen ska utgå ifrån dina egna och personliga upplevelser från att arbeta i grupp och intervjua ingenjören enligt uppgifterna. Reflektera också utifrån videoklippen du har sett och texterna du har läst i uppgifterna.
  • Använd följande Gibbs reflektionsmodell när du analyserar dina erfarenheter. Steg 1-3 får utgöra max halva texten. 
  • Läs "Om reflektionstexten till dialogseminariet" som tar upp tips om att skriva en bra reflektionstext.

Steg

Beskrivning

1. Beskrivning

  • Beskriv väldigt kort företaget som skapades i uppgift 1.
  • Beskriv ingenjörsrollen enligt din egen uppfattning.
  • Beskriv också kort ingenjören du intervjuade.
  • Beskriv väldigt kort företagsgruppen, det som utmärkte gruppen och vilka roller fanns i gruppen. Ange också i vilket stadium gruppen befann sig i enligt Susan A Wheelans IMGD-modell (Länk).

2. Känslor, tankar och reaktioner

  • Vad är dina känslor, tankar och reaktioner om att bli ingenjör?
  • Vad är/var dina känslor, tankar och reaktioner om företagsgruppen?
  • Vad är dina känslor, tankar och reaktioner om grupparbete generellt?

återigen utan att analysera dessa än.

3. Värdering

Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner genom att svara på:

  • Vad fungerade bra och vad fungerade mindre bra med företagsgruppen?
  • Hur väl passar ingenjören du intervjuade in i din bild av ingenjörsrollen?

4. Analys

Analysera det du beskriver i steg 1-3 genom att ta in olika perspektiv och ställ dem mot varandra. Du ska utgå ifrån minst 2 olika perspektiv. Följande är exempel på perspektiv som du kan utgå ifrån:

  • Vilka färdigheter behöver du utveckla anser du för din framtida yrkesroll? Motivera dina svar genom att ange varför. Utveckla sedan motiveringen genom att göra jämförelse och/eller hitta motsättning. Varför är den jämförelsen och/eller motsättningen relevant?

  • Kunskap om grupputveckling, tillit och förtroende, kommunikation, gruppsammansättningen, spelregler är exempel på några faktorer som påverkar gruppen. Vilka faktorer ledde till gruppernas framgång/misslyckanden anser du? Motivera dina svar genom att ange varför. Utveckla sedan motiveringen genom att göra jämförelse och/eller hitta motsättning. Varför är den jämförelsen och/eller motsättningen relevant?

  • Konflikter: Vilken roll spelade konflikter i gruppen och hur skulle konflikter hanteras i gruppen? Motivera dina svar genom att ange varför? Utveckla motiveringen genom att ange orsaken till det? Varför är den orsaken relevant?

  • Arbetsform och gruppsammansättning: Om du får välja arbetsformen och vilka du jobbar med, hur vill du göra? Varför gör du så? Vad tror du att det kommer att leda till och varför tror du det? Motivera dina svar genom att ange varför.

  • Hur bidrog du till att företagsgruppen fungerade bra/mindre bra? Motivera dina svar genom att ange varför? Utveckla motiveringen genom att ange orsaken till det? Vad kan du/hade du kunnat göra för att förbättra arbetet i arbetsgruppen? Motivera dina svar genom att ange varför? Utveckla motiveringen genom att ange orsaken till det?

Här ska du ha ett konstruktivt kritiskt synsätt genom att vara konkret och exemplifiera samt att svara på frågan varför mer än en gång.

5. Generella slutsatser

Vad kan man ta med sig, i allmänhet, från dessa erfarenheter och den analys du gjort?
  • Vad ser du för relation mellan ingenjörens yrkesroll och din utbildning?
  • Vad ska en grupp tänka på när de jobbar tillsammans utifrån dessa erfarenheter och den analys du gjort?

6. Personliga handlingsplaner

Vad kan Du ta med dig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Utgå ifrån följande två frågor:

  • Hur kan du använda det du har lärt dig?

  • Vilka eventuella åtgärder kommer du att vidta på grund av vad du har lärt dig?

Här ska du vara konkret och exemplifiera


Redovisning skrivuppgift

  • Skriv ditt namn överst i dokumentet
  • Filen ska sparas i pdf-format och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: dialogseminariegrupp-LiUID-Skrivuppgift.pdf där ni ersätter:
    • dialogseminariegrupp med era egna grupper (e.g. A, B, C). Info om dialogseminariegrupperna finns under Studentgrupper-sidan.
    • LiUID med egna LiU-ID
    Till exempel Sandra Strömbäck (LiU-ID=sanst881) som tillhör grupp A ska döpa sin fil till: A-sanst881-Skrivuppgift.pdf
  • Lämna in uppgiften i Lisam i TDDI83 kursrum under inlämningar tillsammans med uppgiften.
  • Ange i Lisam under kommentarsfältet var de olika stegen i Gibbsmodellen finns i texten.
  • Deadline för inlämningen finns på kursens schema i TimeEdite

 

 

 

 


Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2020-04-22