TDDI83 Ingenjörsprofessionalism
Ingenjörskap & Teamwork
2. Uppgift 2 - Teamwork
Granskning av roller i företagsgruppen
Uppgiften ska göras för Företagsgruppen som ni arbetade i tillsammans med HR studenter. Uppgiften ska göras individuellt.
Förberedelser: Uppgift 2 - Teamwork
Innan du gör uppgiften ska du göra förberedelserna nedan.Ta del av följande material för att göra en bra reflektion. Förberedelsen sker "med pennan i handen" (dvs. anteckna kontinuerligt dina reflektioner under läsningen och när du tittar på videoklippen. Lyssna till dina inre tankar under läsningen och när du tittar! Skriv ner tankarna när de dyker upp. Använd dessa tankar sedan när du ska göra uppgiften). Materialet du ska ta del av är:
- IMGD-modell av Susan A Wheelan (Länk) som beskrivs i kapitel 3: från grupper till team - stadier i grupputveckling i boken Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar av Susan A Wheelan. Studentlitteratur. ISBN: 9789144088181. (Följande video är en bra sammanfattning av kapitlet).
- Se "Att leda, bygga och ingå i effektiva team" (YouTube)
- Att jobba i team (logga in med ditt liu-id)
- Konflikt, konflikthantering och konfliktlösning: en förståelse av HRbloggen.se
- What is groupthink?
- Avoiding groupthink
- Social loafing
- The Asch Experiment
Mer läsning vid intresse:
- Grupper och gruppforskning, fog samlingsvolym 1, 1998, sidor 30-71. ISSN 1403-6339.
- Part II - People Skills: Chapter 4 - Team work, sidor 133-148 i boken New Programmer's Survival Manual: Navigate Your Workplace, Cube Farm, or Startup av Josh Carter. Pragmatic Programmers, LLC. Dallas, Texas.
- 10 egenskaper som utmärker en bra ledare
- Ledarskap för dig som inte är chef (YouTube)
- Ledarskap: Sluta chefa börja leda av Kenth Åkerman (YouTube)
- Se "Google’s five keys to a successful team" av Google Partners (YouTube)
Genomförande: Uppgift 2 - Teamwork
För varje arbetsgrupp gör följande:- Aktuella roller - Identifiera de roller som representerades i gruppen av de olika gruppmedlemmarna. Rollerna finns beskrivna i Att jobba i team (logga in med ditt liu-id)
- Roller utifrån gruppens stadium:
- Bestäm vilket stadium gruppen befann sig i enligt Susan A Wheelans IMGD-modell genom att fylla i checklistan (logga in med ditt liu-id för att komma åt checklistan) ur boken Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar av Susan A Wheelan.
- Bestäm vilka roller som är mest lämpliga och användbara för gruppens aktuella stadium. Till exempel när gruppen befinner sig i stadium 1 så behöver den procedurassistent så en bra struktur för arbetet skapas, en uppmuntrare för att hjälpa gruppmedlemmarna känna sig trygga i gruppen och en sammanfattare som kan säkerställa att alla i gruppen har samma uppfattning av vad gruppen ska leverera och hur det ska genomföras. Gruppmedlemmarna ska vara annonyma så ange inga namn eller kön.
- Identifiera gapet mellan vilka roller som krävs och vilka roller som fanns genom att ange vilka roller som behöver tillföras i gruppen.
- Roller utifrån gruppens uppgift:
- Vad var fokus för gruppens arbete. En grupp kan ha olika fokus och arbetar på olika sätt beroende på vilket fokus gruppen har. Till exempel, "gruppen jobbar med att identifiera ett problem som uppstått i systemet som gruppen håller på att utveckla." Fokus är i detta fall felsökning eller undersökning. Alternativt exempel är "just nu prioriterar gruppen sitt arbete för den närmsta kvartal". Fokus är här planering.
- Bestäm vilka roller som är mest lämpliga och användbara för gruppens aktuella funktion. Till exempel under utredningen behöver gruppen informationssökare som ser till att gruppen letar efter problemet, samordnare som ser till att gruppens aktiviteter överlappar och uppmuntrare som ger energi till gruppen så den orkar hålla fokus på uppgiften.
- Identifiera gapet mellan vilka roller som krävdes och vilka roller som fanns genom att ange vilka roller som hade behövts tillföras i gruppen.
- Dysfunktionella eller individualistiska - Om gruppen har dysfunktionella eller individualistiska roller så behöver de minimeras eller elimineras för ett effektivt grupparbete. Ta fram en plan för att eliminera detta beteende antingen genom ökad medvetenhet, coaching eller återkoppling. Till exempel genom att göra hela gruppen medveten om dessa beteenden kan individer övervaka beteendet och sätta ett namn på det när det inträffar. Detta skulle kunna minska mycket av det störande beteendet. Och genom att återkoppla när önskade beteende inträffar så leder det också till minskning av det störande beteendet.
Redovisning: Uppgift 2 - Teamwork
- Uppgiften ska redovisas skriftligt där steg 1-4 besvaras för gruppen.
- Skriv ditt namn överst i dokumentet
- Filen ska sparas i pdf-format och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: dialogseminariegrupp-LiUID-Uppgift.pdf där ni ersätter:
- dialogseminariegrupp med era egna grupper (e.g. A, B, C), mer info här
- LiUID med egna LiU-ID
- Lämna in uppgiften i Lisam i TDDI83 kursrum under inlämningar tillsammans med skrivuppgiften.
- Deadline för inlämningen finns på kursens schema i TimeEdite
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2020-04-15