TDDI83 Ingenjörsprofessionalism
3. Ingenjörskap & teamwork
Att vara ingenjör är väldigt spännande och varierande. Genom att reflektera över ingenjörens yrkesrollen och fundera över egna intressen kan du öka din medvetenhet kring din framtida yrkesroll - ingenjör.
För en ingenjör är förmågan att arbeta i grupp och team tillsammans med andra nödvändigt. Det finns skillnader mellan arbetsgrupper och team. För att ett team ska kunna bli effektivt krävs det att bland annat medlemmarna lära sig tillräckligt mycket om hur grupper fungerar.
Under momentet ingenjörskap och teamwork kommer fokus att ligga på dels vad det innebär att vara ingenjör och dels på grupper och grupputveckling.
Följande obligatoriska moment ska göras:
3.1. Förberedelser Ingenjörskap
Ta del av materialet nedan för att lära dig mer om vad det innebär att vara ingenjör.
- What is Engineering?: Crash Course Engineering #1 (YouTube)
- Varför ska du bli ingenjör? (YouTube)
- Day in the Life: Roboticist (YouTube)
- Vad gör en ingenjör? (YouTube)
- Det var inte självklart för mig att bli ingenjör (YouTube)
- Pinterest's Head of Engineering | InsideJobs (YouTube)
- Personlighet i topp när it-företag rekryterar
- Day in the Life: Software Engineer (YouTube)
- Elektronikingenjör - Du behövs! (YouTube)
- Varför är elektroingenjörer så heta? (YouTube)
- Axis söker erfarna elektronikingenjörer! (YouTube)
- The Biggest Problems We're Facing Today & The Future of Engineering: Crash Course Engineering (YouTube)
- Inspiring the next generation of female engineers | Debbie Sterling | TEDxPSU (YouTube)
- How should you structure your engineering team? (YouTube)
- A Day in the Life of a Vision Critical Software Engineer (YouTube)
- Structuring your Engineering team (YouTube)
- How 4 Top Startups are Reinventing Organizational Structure (YouTube)
- Engineering Course av Dr. Shini Somara med inspelade videos om ingenjörsyrket (YouTube)
Mer material för de som vill fördjupa sig mer
- How I Learned to Stop Worrying and RTFM | Constantine Perepelitsa ’06 | TEDxYorkSchool (TEDx)
- The Difference Between a Developer & a Programmer: Computers & Tech Tips (YouTube)
- A Day in the Life of a Vision Critical Software Engineer (YouTube)
- Engineering Course av Dr. Shini Somara med inspelade videos om ingenjörsyrket (YouTube)
- How should you structure your engineering team? (YouTube)
- Structuring your Engineering team (YouTube)
3.2. Uppgift Intervjuundersökning
Genomförande - Uppgift Intervjuundersökning
Intervjua 1 yrkesverksam civilingenjör eller ingenjör om hur det är att jobba som ingenjör utifrån de roller intervjupersonen har och har haft. Intervjupersonen kan vara ingenjör eller civilingenjör inom andra områden än Datateknik och Elektronik. Intervjun ska genomföras muntligt och intervjupersonen får inte vara en vän, släkting eller mentor. Fokusera gärna på det faktiska arbetet som intervjupersonen gör. Notera att du INTE ska sammanfatta intervjun utan det är en del av förberedelsen till både skrivuppgiften.
Följande information om intervjupersonen kommer du att behöva ange i skrivuppgiften: ålder, företag, roll och kön.
Börja intervjun med att presentera dig själv och syftet med intervjun. Exempel på frågor som du kan ställa till intervjupersonen:
Avsluta intervjun med att tacka intervjupersonen för att hen ställde upp.
|
Nedan kommer några tips på hur man kan komma i kontakt med yrkesverksamma ingenjörer:
- ställ en fråga i ditt privata nätverk t.ex. på LinkedIn, Facebook eller liknande
- hitta och ta kontakt med andra ingenjörer genom sociala kanaler så som på Facebook (Dataföreningen i Sverige, Sveriges Ingenjörer, QI - Kvinnliga ingenjörer) och i LinkedIn (Game Developer, Sveriges Ingenjörer, Ingenjörer utan gränser, Framtidens Karriär - It & Data / Ingenjör)
- ta del av D-sektionens alumni verksamhet genom att bland annat delta i event som ordnas av sektionen eller ta kontakt med alumner via sektionens Alumni-bloggen.
- förbundet Sveriges ingenjörer har kontakter om man är medlem och Distriktet Östergötland har egna lokala aktiviteter.
- LiU alumner kan man också komma i kontakt med via LiU Alumni.
- East Sweden Game är en community, kontorsarbetsyta och affärsinkubator för utvecklare av spel och digitala upplevelser.
- Dataföreningen Östra är ett nätverk för regionen som bland annat bidrar till att skapa kontakter mellan företag i regionen och studenter
- Datamuseet IT-ceum anordnar Nördcafé som är ett forum för utbyte av datorrelaterade kunskaper och erfarenheter.
Redovisning - Uppgift Intervjuundersökning
Uppgiften redovisas skriftligt enligt nedan:
- Skriv intervjupersonens svar på intervjufrågorna du ställde.
- Skriv ditt namn överst i dokumentet
- Spara filen i pdf-format enligt följande filnamnskonvention: Dialogseminariegrupp-LiUID-Intervjuundersökning.pdf där du ersätter:
- Dialogseminariegrupp med din egen grupp (e.g. G01, G02, G03, etc.)
- LiUID med egna LiU-ID
- Lämna in pdf-filen i Lisam i TDDI83 kursrum under INLÄMNINGAR. Deadline för inlämningen finns på kursens schema i TimeEdite
Bedömning - Uppgift Intervjuundersökning
Uppgiften:- är genomförd enigt instruktionerna ovan
- ska ha ditt namn överst
- är inlämnad i tid
- är inlämnad i Lisam
- är sparad i pdf-format och följer filnamnskonventionen
3.3. Förberedelse - Teamwork
Ta del av följande material:
- IMGD-modell av Susan A Wheelan (Länk) som beskrivs i kapitel 3: från grupper till team - stadier i grupputveckling i boken Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar av Susan A Wheelan. Studentlitteratur. ISBN: 9789144088181. (Följande video är en bra sammanfattning av kapitlet).
- Se "Att leda, bygga och ingå i effektiva team" (YouTube)
- Att jobba i team (logga in med ditt liu-id)
- Konflikt, konflikthantering och konfliktlösning: en förståelse av HRbloggen.se
Mer läsning vid intresse:
- What is groupthink?
- Avoiding groupthink
- Social loafing
- The Asch Experiment
- Grupper och gruppforskning, fog samlingsvolym 1, 1998, sidor 30-71. ISSN 1403-6339.
- Part II - People Skills: Chapter 4 - Team work, sidor 133-148 i boken New Programmer's Survival Manual: Navigate Your Workplace, Cube Farm, or Startup av Josh Carter. Pragmatic Programmers, LLC. Dallas, Texas.
- 10 egenskaper som utmärker en bra ledare
- Ledarskap för dig som inte är chef (YouTube)
- Ledarskap: Sluta chefa börja leda av Kenth Åkerman (YouTube)
- Se "Google’s five keys to a successful team" av Google Partners (YouTube)
3.4. Uppgift teamwork
Genomförande - Uuppgift teamwork
- Identifierna två arbetsgrupper som du jobbar eller har jobbat i och tillsammans med andra. Den ena arbetsgruppen fungerade bra medan den andra arbetsgruppen fungerade mindre bra.
- Storleken på arbetsgrupperna varierar från 2 deltagare och uppåt. Utmaningar i mindre grupper är annorlunda än utmaningarna i större grupper. Identifiera gärna större arbetsgrupper där ni är flera än 2 personer om det går.
- Arbetsgrupperna kan ha varit under dina universitetsstudier, skoltid, arbetsliv eller fritidsengagemang.
- Bedöm vilket stadium grupperna befinner/befann sig i enligt Susan A Wheelans IMGD-modell genom att fylla i checklistan (logga in med ditt liu-id för att komma åt checklistan) ur boken Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar av Susan A Wheelan.
- Identifiera vilka aktuella roller som representerades i grupperna av de olika gruppmedlemmarna. Rollerna finns beskrivna i Att jobba i team (logga in med ditt liu-id)
Redovisning - Uppgift teamwork
Uppgiften redovisas skriftligt enligt nedan:
- För varje grupp du identifierat:
- Beskriv arbetsgrupperna
- Ange vilket stadium varje grupp befinner/befann sig i enligt Susan A Wheelans IMGD-modell
- Ange aktuella roller som representerades i gruppen
- Skriv ditt namn överst i dokumentet
- Spara filen i pdf-format enligt följande filnamnskonvention: Dialogseminariegrupp-LiUID-Teamwork.pdf där du ersätter:
- Dialogseminariegrupp med din egen grupp (e.g. G01, G02, G03, etc.)
- LiUID med egna LiU-ID
- Lämna in pdf-filen i Lisam i TDDI83 kursrum under INLÄMNINGAR. Deadline för inlämningen finns på kursens schema i TimeEdite
Bedömning - Uppgift teamwork
Uppgiften:- är genomförd enigt instruktionerna ovan
- ska ha ditt namn överst
- är inlämnad i tid
- är inlämnad i Lisam
- är sparad i pdf-format och följer filnamnskonventionen
3.5. Skrivuppgift - Ingenjörskap & teamwork
- Skrivuppgiften är ditt inträde till det obligatoriska dialogseminariet om ingenjörskap & teamwork.
- För att kunna göra skrivuppgiften måste uppgifterna ovan göras
- 3.1. Förberedelser Ingenjörskap
- 3.2. Uppgift Intervjuundersökning
- 3.3. Förberedelse - Teamwork
- 3.4. Uppgift - Teamwork
Genomförande - Skrivuppgift
- Skriv en reflekterande text på ca 2 A4 sidor (1000 ord) om ingenjörskap & teamarbete. Reflektionen ska utgå ifrån dina egna och personliga upplevelser från att arbeta i grupp och intervjua ingenjören enligt uppgifterna ovan.
- Använd Gibbs reflektionsmodell nedan när du reflekterar. Steg 1-3 får utgöra max halva texten.
- Tips om att skriva en bra reflektionstext finns i "Om reflektionstexten till dialogseminariet"
Steg |
Beskrivning |
1. Beskrivning |
|
2. Känslor, tankar och reaktioner |
återigen utan att analysera dessa än. |
3. Värdering |
Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner genom att svara på:
|
4. Analys |
Analysera det du beskriver i steg 1-3 genom att ta in olika perspektiv och ställ dem mot varandra genom att svara på följande frågor:
Här ska du ha ett konstruktivt kritiskt synsätt genom att vara konkret och exemplifiera samt att svara på frågan varför mer än en gång. Hänvisa och referera gärna till material från förberedelse eller andra relevanta källor och använd ett lämpligt referenssystem (förslagsvis APA, Harvard, Oxford eller IEEE). |
5. Generella slutsatser |
|
6. Personliga handlingsplaner |
Vad kan Du ta med dig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Utgå ifrån följande två frågor:
Här ska du vara konkret och exemplifiera |
Tips:
- Skriv texten i god tid så du kan komma tillbaka till den efter någon dag, läsa och eventuellt ändra.
- Se till att läsa texten högt innan du lämnar in den så den är felfri, utan stavfel och konstiga formuleringar.
Redovisning skrivuppgift
- Skriv ditt namn överst i dokumentet
- Filen ska sparas i pdf-format och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: dialogseminariegrupp-LiUID-Skrivuppgift.pdf där ni ersätter:
- dialogseminariegrupp med era egna grupper (e.g. G01. G08, G11). Info om dialogseminariegrupperna finns under Studentgrupper-sidan.
- LiUID med egna LiU-ID
- Lämna in uppgiften i Lisam i TDDI83 kursrum under INLÄMNINGAR.
- Ange i Lisam under kommentarsfältet var de olika stegen i Gibbsmodellen finns i texten.
- Deadline för inlämningen finns på kursens schema i TimeEdite
Bedömning Skrivuppgift
- är genomförd enigt instruktionerna ovan:
- texten är på 2 A4 (1000 ord) sidor
- alla 6 stegen i Gibbs reflektionsmodellen inkluderade
- steg 1-3 får utgöra max halva texten.
- ska ha ditt namn överst
- är inlämnad i tid
- är inlämnad i Lisam
- är sparad i pdf-format och följer filnamnskonventionen
3.6. Dialogseminarium - Ingenjörskap & teamwork
Genomförande - Dialogseminarium
- Dialogseminariet är obligatoriskt och kräver aktivt deltagande
- Inför dialogseminariet ska Skrivuppgift - Ingenjörskap & teamwork genomföras och lämnas in i Lisam enligt instruktionen ovan. Notera att skrivuppgiften är inträdesbiljetten till dialogseminariet.
- Information om vad som händer på seminariet, vad du gör om du inte kan delta och vad som krävs för att ett seminarium ska vara givande finns under Kursinformation.
Bedömning - Dialogseminarium
- Närvaro på dialogseminariet
- Aktiv deltagande på dialogseminariet
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2021-05-03