TDDI83 Ingenjörsprofessionalism
2. Kommunikation
Kommunikation mellan människor innebär ett utbyte av tankar och idéer för att uppnå en förståelse som består av både icke-verbal och verbal kommunikation. Den icke-verbala kommunikationen handlar om att sända och ta emot ordlösa meddelanden som överförs genom gester, kroppsspråk, ansiktsuttryck och ögonkontakt. Den verbala kommunikationen handlar om förmågan att uttrycka sig på ett tydligt sätt, lyssna aktivt samt ge och ta emot utvecklande feedback. Under det här momentet kommer du att lära dig olika verktyg för tydlig kommunikation. Verktygen handlar om att:
- Ge och ta emot utvecklande feedback.
- Kommunicera effektivt genom att dels aktivt lyssnande och bli tydlig i sitt budskap.
I momentet kommunikation ska följande göras:
2.1. Förberedelser Kommunikation
- Läs om kommunikation i Ingenjörsprofessionalism av Aseel Berglund (Logga in med ditt LiU-ID) Johari fönster
- Ta del av följande:
- Sluta berömma och börja uppskatta
- Så säger du jobbiga saker på ett snyggt sätt av Retorikexperten Elaine Eksvärd, YouTube
- Att ta kritik av Annika R Malmberg
- Learn One of the Most Powerful Interpersonal Skills - Inoculation
- Feedbackstrappan av Pamela von Sabljar
- Want to Be a Great Listener? Do This 1 Thing av Andy Molinsky
- Läs om språkliga verktyg om effektiv kommunikation:
- Tydlig kommunikation med NLP av Mentorcoach Jenny, YouTube
- Maktskolan del 1: vad god makt egentligen är för något
- Maktskolan del 2: vad ska du göra av dina händer när du pratar.
- Maktskolan del 3: hur mycket andras läppar berättar för dig - även när de inte säger något.
- Maktskolan del 4: hur du tar - eller ger bort - makt bara genom att lyssna
- Maktskolan del 5: varför presenter inte är lika effektiva som förut - men det finns en väg ut!
- Maktskolan del 6: vilka fel vi gör när vi försöker visa uppskattning - och vad som händer med makten när du kan göra det på rätt sätt.
- Maktskolan del 7: den ovärderliga kraften i två av de mest använda - men också mest missbrukade och osynliga - orden i det svenska språket.
- Maktskolan del 8: skillnaden på negativ och positiv motivation, och hur du kan skapa fantastiskt stor förändring bara genom att flytta på de ord du använder.
Fördjupningsmaterial för de som vill lära sig mer om kommunikation:
- How to practise clear leadership av Gervase R. Bushe, Youtube
- Så hanterar du tystlåtna och pratkvarnar av Retorikexperten Elaine Eksvärd, YouTube
- Ta kontrollen över det jobbiga samtalet av Elisabeth Vene i Ingenjörskarriär
- Så ger du feedback av Elisabeth Vene, NyTeknik
- Jag-budskap - ta ansvar för det som är ditt problem
- Svåra samtal av Mentorcoach Jenny: Del 1, Del 2, Del 3
- How to Quit Asking Bad Questions and Start Asking Great Questions av Jeff Haden
- The power of listening | William Ury | TEDxSanDiego
- Changing organizational culture through clear leadership av Gervase R. Bushe Ph.D. James O’Malley
2.2. Uppgift utvecklande feedback
Genomförande - Uppgift utvecklande feedback
I den här uppgiften ska du ge muntlig utvecklande feedback enligt nedan:
- Ge muntlig konstruktiv kritik till 2 personer utanför din seminariegrupp.
- Ha feedbacktrappan (pdf) i åtanke när mottagaren av feedback reagerar på den konstruktiva kritiken.
- När du lyssnar använd dig av bekräftande, spegling och matchning (pdf).
- Tips: När du ska ge utvecklande kritik så kan du börja med att säga t.ex."Jag vill gärna prata med dig om en sak". Se videon om Inoculation för mer tips.
- Ge muntlig positiv återkoppling till 2 andra personer utanför din seminariegrupp.
- Uppmärksamma hur personen tar emot återkopplingen.
- Personen du ger muntlig utvecklande feedback kan t.ex. vara en labbkompis, syskon, korridorskompis, medlem i fotbollslaget, etc.
- Om du får feedback (återkoppling och kritik) så kan inte personen som ger dig feedback vara samma person som du ger feedback.
- Använd upplevelsekuben (pdf) när du kommunicerar med mottagaren av feedbacken. Var ärlig i din feedback och ta upp verkliga aspekter.
Redovisning - Uppgift utvecklande feedback
Uppgiften redovisas skriftligt enligt nedan:
- För varje feedback ange:
- Vilken relation du har till personen (utan att ange namn)
- Hur du formulerade feedbacken
- Hur personen reagerade
- Hur det kändes för dig efter feedbacken
- Skriv ditt namn överst i dokumentet
- Spara filen i pdf-format enligt följande filnamnskonvention: Dialogseminariegrupp-LiUID-Feedback.pdf där du ersätter:
- Dialogseminariegrupp med din egen grupp (e.g. G01, G02, G03, etc.)
- LiUID med egna LiU-ID
- Lämna in pdf-filen i Lisam i TDDI83 kursrum under INLÄMNINGAR.
Deadline för inlämningen finns på kursens schema i TimeEdite
Bedömning - Uppgift utvecklande feedback
Uppfigten:- är genomförd enigt instruktionerna ovan
- ska ha ditt namn överst
- är inlämnad i tid
- är inlämnad i Lisam
- är sparad i pdf-format och följer filnamnskonventionen
2.3. Uppgift effektiv kommunikation
Genomförande - Uppgift effektiv kommunikation
När du kommunicerar med andra under perioden mellan föreläsningen om kommunikation fram till deadlinen för inlämningen av skrivuppgiften om kommunikation använd:
- aktivt lyssnande och nivån globalt lyssnande (avsnitt 2.4 i pdf)
- några språkliga verktyg för att kommunicera på ett effektivare sätt (avsnitt 2.3.4 i pdf)
Redovisning - Uppgift effektiv kommunikation
Uppgiften redovisas skriftligt enligt nedan:
- Skriv om följande:
- Ange vilka språkliga verktyg du har använt för att kommunicera på ett effektivare sätt
- Beskriv minst två situationer där du använde språkligt vektyg.
- Beskriv minst två situationer där du använde aktivt lyssnande.
- Skriv ditt namn överst i dokumentet
- Spara filen i pdf-format enligt följande filnamnskonvention: Dialogseminariegrupp-LiUID-effektivkommunikation.pdf där du ersätter:
- Dialogseminariegrupp med din egen grupp (e.g. G01, G02, G03, etc.)
- LiUID med egna LiU-ID
- Lämna in pdf-filen i Lisam i TDDI83 kursrum under INLÄMNINGAR. Deadline för inlämningen finns på kursens schema i TimeEdite
Bedömning - Uppgift utvecklande feedback
Uppgiften:- är genomförd enigt instruktionerna ovan
- ska ha ditt namn överst
- är inlämnad i tid
- är inlämnad i Lisam
- är sparad i pdf-format och följer filnamnskonventionen
2.4. Skrivuppgift kommunikation
- Skriv en reflekterande text på 1-2 A4 sidor (500 - 1000 ord) om kommunikation.
- Använd följande Gibbs reflektionsmodell när du analyserar dina erfarenheter gällande kommunikation. Gibbs reflektionsmodell utgörs av sex steg där det är tänkt att man systematiskt ska gå igenom steg för steg. Steg 1-3 får utgöra max halva texten.
- Tips om att skriva en bra reflektionstext finns i "Om reflektionstexten till dialogseminariet"
Steg |
Beskrivning |
1. Beskrivning |
|
2. Känslor, tankar och reaktioner |
Återigen utan att analysera dessa än. |
3. Värdering |
Tredje steget ger hjälp att förstå känslor, tankar och reaktioner ovan genom att svara på:
|
4. Analys |
Analysera det du beskriver i steg 1, 2 och 3 genom att identifiera olika perspektiv. Vad kan du lära dig av detta? |
5. Generella slutsatser |
Vilka slutsatser finns det i bredare perspektiv? Utgå ifrån någon eller flera av följande frågor:
Här ska du utveckla dina lärdomar och vara konkret. |
6. Personliga handlingsplaner |
Vad kan du ta med sig från dessa erfarenheter och den analys du gjort? Svara genom att utgå ifrån någon eller flera av följande frågor:
|
Redovisning skrivuppgift
- Skriv ditt namn överst i dokumentet
- Filen ska sparas i pdf-format och PDF-filen ska ha följande filnamnskonventioner: dialogseminariegrupp-LiUID-Skrivuppgift-Kommunikation.pdf där ni ersätter:
- dialogseminariegrupp med era egna grupper (e.g. G01, G05). Info om dialogseminariegrupperna finns under Studentgrupper-sidan.
- LiUID med egna LiU-ID
- Lämna in skrivuppgiften i Lisam i TDDI83 kursrum under INLÄMNINGAR
- Ange i Lisam under kommentarsfältet var de olika stegen i Gibbsmodellen finns i texten. Detta ska dock inte vara synligt i texten som visas under dialogseminariet.
- Deadline för inlämningen finns på kursens schema i TimeEdit
2.4. Dialogseminarium Kommunikation
Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2021-03-17