Göm menyn

TDDD92 AI-projekt


Att ställa frågor och få hjälp

I en kurs med en förbestämd och detaljstyrd labbserie är det jämförelsevis enkelt att ge hjälp. Eftersom man vet ungefär vilka frågor som kommer att uppstå, och under vilka förutsättningar det sker, kan man vara förberedd på det mesta. Men i utredningen och projektet ger vi dig istället en väldigt stor frihet att styra arbetet i olika riktningar, och att arbeta med mer avancerade AI-tekniker och applicera dem själv, utan att allt är 100% tillrättalagt.

Den friheten vill vi inte ge upp, men det gör att vi kan få väldigt många olika typer av mer eller mindre oförutsägbara frågor inom många olika områden och forskningsfält, frågor som dessutom varierar beroende på din egen personliga frågeställning och hur just du har valt att applicera en teknik. Då är det orimligt för 1 eller 2 personer att ha expertis inom alla de olika delområden som är aktuella. Samtidigt är det också orimligt att ständigt ha en större uppsättning experter tillgängliga under alla laborationer och frågestunder, för att kunna svara på enstaka frågor men i övrigt sitta och rulla tummarna.

Därför gör vi så här:

  • Under schemalagda labbtider i HT1 och HT2 får man gärna ställa frågor till labbhandledaren via Teams (video). Det går bra att fråga om både labbar, projekt, AI-tekniker, rapporter och andra delar av kursen, men var beredd på att handledaren inte är expert på alla delar av kursen och kan behöva hänvisa er till att t.ex. skapa en issue (se nedan).

  • Under HT1 finns ett antal frågeseminarier där man också gärna får ställa frågor. Fokus är främst på rapporten och AI-teknikerna, men det kan hända att vi även kan besvara frågor om labbar. Även där är det möjligt att vi inte kan svara omedelbart – ofta finns helt inga generella svar utan man behöver tid att sätta sig in i er specifika situation, t.ex. de omständigheter där ni tänker använda en viss teknik.

    Under HT2 delas detta upp i redovisningstillfällen, där man också kan ställa frågor till sin handledare, och rena frågeseminarier där vi kan diskutera sådant som inte kunde besvaras vid redovisningen.

  • Slutligen har vi en ärendehanterare, en issue tracker i Gitlab.

    En anledning till att vi har en ärendehanterare är att man då kan kan ställa frågor när som helst, utan att vänta till nästa schemalagda tillfälle.

    En annan är att det behöver vara ganska många personer inblandade för att kunna svara på alla frågor, eftersom det krävs expertis inom många olika delområden. Alla de personerna kan inte vara närvarande på alla labbar, seminarier och redovisningstillfällen, där de mest skulle få sitta och vänta för att se om det kom någon fråga inom deras område. Istället fördelar vi frågorna från ärendehanteraren.

Svaren på era frågor kan ibland dröja ett tag, upp till flera dagar. Vi vill så klart alltid kunna svara direkt, men handledningsresurserna är strikt begränsade av kursens budget och vi som svarar arbetar även med många andra projekt, kurser och ansvarsområden. Då går det tyvärr inte att garantera att det alltid finns tillräckligt med tid för att rätt person ska kunna svara på en fråga på kort varsel.


Sidansvarig: Jonas Kvarnström
Senast uppdaterad: 2021-08-27