Göm menyn

729A10 Introduktion till kognitionsvetenskap

Lektioner


OBS! Kommer att uppdateras inför HT21

Lektionerna bygger på "flipped classroom". Det innebär att studenter sätter sig in i material i förväg genom att t ex läsa, se videos, göra övningar. I denna kurs ingår också att studenterna besvarar tre frågor om materialet för att fånga upp frågor och saker som läraren kan förtydliga och fördjupa. Dessa frågor är:

  • Beskriv en av de viktigaste punkterna som togs upp i förberedelsematerialet enligt dig
  • Vad var för dig "muddiest point" i förberedelsematerialet? (dvs oklart/otydligt)
  • Vad vill du veta mer om?
Lektionerna inleds med att läraren ger återkoppling på dessa. Om det ingår att göra en övning gås denna igenom och diskuteras på lektionen. Ibland är det diskussion i mindre grupper. Förslag på diskussionsfrågor att fundera på i förväg ges då nedan.

OBS! För att det ska bli givande behöver alla ha förberett sig enligt instruktionerna nedan.
Formuläret fylls i senast kl 12.00 vardagen innan lektionen.

Lektion 1: Historia, Genombrott, Utmaningar

Den första lektionen syftar till att belysa ämnets centrala frågeställningar ut både ett historiskt och mer aktuellt perspektiv, samt ge exempel på vetenskapliga metoder inom olika delområden.

Förberedelser

  • Se videos: 01-Intro, 02-Rötter, 03-Historia, 04-TidigaGenombrott-Metoder, 05-SenareGenombrott-Utmaningar
  • Chatta med ELIZA och Kuki
  • Fyll i: Formuläret
För den som vill fördjupa sig kan man läsa följande ur kurslitteraturen:
  • Filosofi för nybörjare.
  • Bermudez: The prehistory of cognitive science, The discipline matures: three milestones 2.1 och 2.2.
  • Janlert: Kognitionsvetenskapens tillkomst, Kognition, Historia, Tvärvetenskaplig korseld.
  • (Janlert: Datavetenskapens upprinnelse)

Lektion 2: Tänkande som beräkning, Algoritmer, Turingmaskiner

Den andra lektionen syftar till att belysa hur tänkande kan ses som en beräkning och hur sådana beräkningar kan beskrivas och utföras av maskiner (datorer).

Förberedelser

För den som vill fördjupa sig kan man läsa följande ur kurslitteraturen:
  • Janlert. Tänkande och beräkning, Beräkning, Beräkningars begränsinger - Komplexitet.

Lektion 4: Tvärvetenskap och metodologisk mångfald

Den fjärde lektionen syftar till att belysa olika sätt på vilket man försökt integrera olika delämnen och metoder inom kognitionsvetenskap.

Förberedelser

  • Se videos: 14-Metoder, 15-Tvärvetenskap, 16-Integrationsutmaning, 17-Marrs3nivå, 18-MentalaArikitekturer
  • Fundera på följande frågor (kommer att diskuteras):
  • Fyll i: Formuläret
För den som vill fördjupa sig kan man läsa följande ur kurslitteraturen:
  • Janlert: Tvärvetenskaplig korseld, sid 39-40
  • Bermudez: The discipline matures: three milestones 2.1 och 2.2
  • Bermudez: The integration challenge, Organisation of the mind - modulatiry
  • (Allwood & Jensen: Kap 1.3 Studiet av mänsklig kognition)

Sidansvarig: Annika Silvervarg
Senast uppdaterad: 2021-09-06