729A10 Introduktion till kognitionsvetenskap
Seminarier
Grupperna skapas av kursledningen i samband med kursstart och du hittar dem i kursrummet i LISAM.
Seminarium 1: KOGNITIONSVETNSKAPLIG FORSKNING OCH METOD
Det första seminariet kommer att innebära att ni får prova på att delta i två olika typer av kognitionsvetenskapliga forskningsstudier, som visar en bredd av metoder, bland annat, ögonrörelsestudier för att undersöka hur människor förstår robotar samt metoder för design/utformning och utvärdering av konverserande agenter.
Seminariet och deltagandet i studierna är främst ett undervisningstillfälle. Men det genomförs som om det vore en riktig studie. Det innebär att ni får ge ert informerade samtycke till att delta. Dvs ni få veta vad studien innebär, att ni kan avbryta om ni känner er obekväma, och ge ert medgivande. Eftersom det är undervisning finns det dock möjligheten för er att delta men välja att vi ska slänger den data som vi samlar in. Detta val får ni göra för varje studie. Alla data som samlas in är helt anonym, så vi lagrar ingen typ av personuppgifter.
Förberedelser
- Läs gärna VRs Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning, speciellt sidorna 7-11
- Här är ett exempel på en medgivandeblankett.
Seminarium 2: KINESISKA RUMMET OCH TURINGTESTET
Seminariet kommer att handla om vad tänkande är utifrån Searles Kinesiska rum och Turings test. Det är ett litteraturseminarium vilket innebär att man läser en text innan som man sedan diskuterar tillsammans.
Förberedelser
Läs:- Turing, A. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 59 (236), 433-460. PDF
Hayles, K. (1999). How we became posthuman: Virtual bodies in cybernetics, literature, and informatics. Chicago, Ill: University of Chicago Press. PDF (Kommentar till Turings artikel) - Searle, J. R. (1980). Minds, brains, and programs. Behavioral and Brain Sciences 3 (3), 417-457. PDF
- Vad huvudämnet?
- Vad driver författaren för tes(er)/diskussion(er)?
- Vilka är de viktigaste termerna och begreppen? Hur väl förklaras dessa?
- Vilka argument för författaren fram som stöd för sin tes?
- Tar författaren upp motargument? Hur bemöter hen dem i så fall?
- Håller du med författaren om hens tes? Varför eller varför inte?
- Vad kan du ta med dig till skrivandet av din egen essä (inlämningsuppgift)?
Seminarium 3: HÅLLBAR UTVECKLING
Detta obligatoriska seminarium innebär att i grupp diskutera olika dilemman från brädspelet Dilemma. Om du ej kan delta får du göra en skriftlig ersättningsuppgift. Kontakta examinator om så är fallet.
Förberedelser
- Titta på videoföreläsningen om Hållbarhet som finns på LISAM innan seminariet.
Upplägg
- 13.15-14:30 Dilemma-debatter i mindre grupper
- 14:30-14.45 15 min paus
- 14.45-15.15 30 min diskussion:
- Läs igenom alla dilemman i materialet.
- Välj några (2-4) dilemman som ni fann speciellt intressanta att diskutera i hela gruppen hur ni ser på dessa
- Diskutera också vad ni tror ni kan ställas inför för dilemman i framtiden, både personligen och professionellt
- 15.15-16.00 Avslutande diskussion i helklass
Dilemma debatter: instruktioner
- Turas på något systematiskt sätt om att vara moderator och de som debatterar, gå bordet runt
- Moderatorn väljer slumpmässigt ett av 24 dilemman ur materialet
- Moderatorn läser upp dilemmat och positionerna
- Personen till vänster får position #1 och personen till höger får position #2
- Diskussionen varar max 5 min (moderator håller koll på tid)
- Moderator och övriga deltagare avgör vem som vann debatten
- Analys: Hur väl har debattören förstått problemet och dilemmat? Är slutsatser och förslag korrekta?
- Övertygande: Hur övertygande är argumenten? Tror du att debattören kan övertyga andra?
- Rationellt: Är argumenten logiskt strukturerade och bemöter debattören motståndarens argument? Håller argumentationen ihop på ett rationellt sätt, eller finns det luckor i logiken?
- Ny moderator utses (t ex näste person till vänster)
Seminarier om situerad och distribuerad kognition
Inför delen om situerad och distribuerad kognition bör ni förbereda er genom att läsa:
- Norman, Donald A. (1993) Things that make us smart : defending human attributes in the age of the machine Reading:Addison-Wesley. 1993. Kap 1,2,4,5,6.
- Forsblad, Mattias (2016) Distributed cognition in home environments : The prospective memory and cognitive practices of older adults. Dissertation Department od Compuer and Information Science, Linköping University. Kap 3. PDF
- Hollan, J., Hutchins, E. & Kirsh, D (2000). Distributed Cognition: Toward a New Foundation for Human-Computer Interaction Research. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 7, No 2, 174 - 196. PDF
- Roth, W.-M. & Jornet, A. (2013) Situated cognition. WIREs Cognitive Science, 4(5), pp. 463-478. PDF
- Hutchins, E. (1995a). Chapter 9: Cultural Cognition. In E. Hutchins (Ed.), Cognition in the Wild. Cambridge, Mass.: The MIT Press. PDF
Seminarium 4: Situerad och distribuerad kognition 1
Förberedelser
Läs:- Kirsh, D. (1995). The Intelligent Use of Space. Artificial Intelligence, 73, 31-68.PDF
- Robbins, P., & Aydede, M.(2009) A short primer on situated cognition. In Robbins, P., & Aydede, M. (Eds.) (2009). The Cambridge handbook of situated cognition. New York, NY, US: Cambridge University Press.PDF
- Hur stämmer detta med det ni läst tidigare?
- Hur stämmer detta med era egna erfarenheter av kognition i vardagen?
Seminarium 5: Situerad och distribuerad kognition 2
Förberedelser
Läs:- Clark, A., & Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis, 58(1), 7-19. PDF
- Adams, F., & Aizawa, K. (2001). The bounds of cognition. Philosophical psychology, 14(1), 43-64. PDF
- Hur stämmer detta med det ni läst tidigare?
- Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan Clark & Chalmers och Adams & Aizawas syn på kognition?
- Vilken ståndpunkt tycker du är den rimligaste och varför tycker du så?
Seminarium 6: Situerad och distribuerad kognition 3
Förberedelser
Läs:- Rowlands, Mark (2009) Extended cognition and the mark of the cognitive, Philosophical Psychology, 22:1, 1-19 PDF
På detta seminarium diskuterar vi allt som tagits upp i detta moment, och sätter det i relation till andra moment på utbildningen och andra synsätt på kognition.
Hemtentan för detta moment delas ut och presenteras.
Fördjupning inom Situerad och distribuerad kognition
För den som vill läsa mer finns det en litteraturlista på https://www.ida.liu.se/~729G12/info/litt.sv.shtml
Sidansvarig: Annika Silvervarg
Senast uppdaterad: 2021-08-23