Göm menyn

729A10 Introduktion till kognitionsvetenskap

Seminarier


Grupperna skapas av kursledningen i samband med kursstart och du hittar dem i kursrummet i LISAM.

Seminarium 1: KOGNITIONSVETNSKAPLIG FORSKNING OCH METOD

Det första seminariet kommer att innebära att ni får prova på att delta i två olika typer av kognitionsvetenskapliga forskningsstudier, som visar en bredd av metoder, bland annat, ögonrörelsestudier för att undersöka hur människor förstår robotar samt metoder för design/utformning och utvärdering av konverserande agenter.

Seminariet och deltagandet i studierna är främst ett undervisningstillfälle. Men det genomförs som om det vore en riktig studie. Det innebär att ni får ge ert informerade samtycke till att delta. Dvs ni få veta vad studien innebär, att ni kan avbryta om ni känner er obekväma, och ge ert medgivande. Eftersom det är undervisning finns det dock möjligheten för er att delta men välja att vi ska slänger den data som vi samlar in. Detta val får ni göra för varje studie. Alla data som samlas in är helt anonym, så vi lagrar ingen typ av personuppgifter.

Förberedelser

Seminarium 2: KINESISKA RUMMET OCH TURINGTESTET

Seminariet kommer att handla om vad tänkande är utifrån Searles Kinesiska rum och Turings test. Det är ett litteraturseminarium vilket innebär att man läser en text innan som man sedan diskuterar tillsammans.

Förberedelser

Läs:
  • Turing, A. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 59 (236), 433-460. PDF
    Hayles, K. (1999). How we became posthuman: Virtual bodies in cybernetics, literature, and informatics. Chicago, Ill: University of Chicago Press. PDF (Kommentar till Turings artikel)
  • Searle, J. R. (1980). Minds, brains, and programs. Behavioral and Brain Sciences 3 (3), 417-457. PDF
Fundera för de två artiklarna (Turing och Searle) på följande frågor:
  • Vad huvudämnet?
  • Vad driver författaren för tes(er)/diskussion(er)?
  • Vilka är de viktigaste termerna och begreppen? Hur väl förklaras dessa?
  • Vilka argument för författaren fram som stöd för sin tes?
  • Tar författaren upp motargument? Hur bemöter hen dem i så fall?
  • Håller du med författaren om hens tes? Varför eller varför inte?
  • Vad kan du ta med dig till skrivandet av din egen essä (inlämningsuppgift)?
Det är dessa frågor som kommer att diskuteras under seminariet.

Seminarium 3: HÅLLBAR UTVECKLING

Detta obligatoriska seminarium innebär att i grupp diskutera olika dilemman från brädspelet Dilemma. Om du ej kan delta får du göra en skriftlig ersättningsuppgift. Kontakta examinator om så är fallet.

Förberedelser

  • Titta på videoföreläsningen om Hållbarhet som finns på LISAM innan seminariet.

Upplägg

  • 13.15-14:30 Dilemma-debatter i mindre grupper
  • 14:30-14.45 15 min paus
  • 14.45-15.15 30 min diskussion:
    • Läs igenom alla dilemman i materialet.
    • Välj några (2-4) dilemman som ni fann speciellt intressanta att diskutera i hela gruppen hur ni ser på dessa
    • Diskutera också vad ni tror ni kan ställas inför för dilemman i framtiden, både personligen och professionellt
  • 15.15-16.00 Avslutande diskussion i helklass

Dilemma debatter: instruktioner

  • Turas på något systematiskt sätt om att vara moderator och de som debatterar, gå bordet runt
  • Moderatorn väljer slumpmässigt ett av 24 dilemman ur materialet
  • Moderatorn läser upp dilemmat och positionerna
  • Personen till vänster får position #1 och personen till höger får position #2
  • Diskussionen varar max 5 min (moderator håller koll på tid)
  • Moderator och övriga deltagare avgör vem som vann debatten
    • Analys: Hur väl har debattören förstått problemet och dilemmat? Är slutsatser och förslag korrekta?
    • Övertygande: Hur övertygande är argumenten? Tror du att debattören kan övertyga andra?
    • Rationellt: Är argumenten logiskt strukturerade och bemöter debattören motståndarens argument? Håller argumentationen ihop på ett rationellt sätt, eller finns det luckor i logiken?
  • Ny moderator utses (t ex näste person till vänster)

Seminarier om situerad och distribuerad kognition

Inför delen om situerad och distribuerad kognition bör ni förbereda er genom att läsa:

  • Norman, Donald A. (1993) Things that make us smart : defending human attributes in the age of the machine Reading:Addison-Wesley. 1993. Kap 1,2,4,5,6.
För den som vill fördjupa sig ytterligare rekommenderar vi:
  • Forsblad, Mattias (2016) Distributed cognition in home environments : The prospective memory and cognitive practices of older adults. Dissertation Department od Compuer and Information Science, Linköping University. Kap 3. PDF
  • Hollan, J., Hutchins, E. & Kirsh, D (2000). Distributed Cognition: Toward a New Foundation for Human-Computer Interaction Research. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 7, No 2, 174 - 196. PDF
  • Roth, W.-M. & Jornet, A. (2013) Situated cognition. WIREs Cognitive Science, 4(5), pp. 463-478. PDF
  • Hutchins, E. (1995a). Chapter 9: Cultural Cognition. In E. Hutchins (Ed.), Cognition in the Wild. Cambridge, Mass.: The MIT Press. PDF

Seminarium 4: Situerad och distribuerad kognition 1

Förberedelser

Läs:
  • Kirsh, D. (1995). The Intelligent Use of Space. Artificial Intelligence, 73, 31-68.PDF
  • Robbins, P., & Aydede, M.(2009) A short primer on situated cognition. In Robbins, P., & Aydede, M. (Eds.) (2009). The Cambridge handbook of situated cognition. New York, NY, US: Cambridge University Press.PDF
På seminariet kommer bland annat följande att diskuteras:
  • Hur stämmer detta med det ni läst tidigare?
  • Hur stämmer detta med era egna erfarenheter av kognition i vardagen?

Seminarium 5: Situerad och distribuerad kognition 2

Förberedelser

Läs:
  • Clark, A., & Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis, 58(1), 7-19. PDF
  • Adams, F., & Aizawa, K. (2001). The bounds of cognition. Philosophical psychology, 14(1), 43-64. PDF
På seminariet kommer bland annat följande att diskuteras:
  • Hur stämmer detta med det ni läst tidigare?
  • Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan Clark & Chalmers och Adams & Aizawas syn på kognition?
  • Vilken ståndpunkt tycker du är den rimligaste och varför tycker du så?

Seminarium 6: Situerad och distribuerad kognition 3

Förberedelser

Läs:
  • Rowlands, Mark (2009) Extended cognition and the mark of the cognitive, Philosophical Psychology, 22:1, 1-19 PDF

På detta seminarium diskuterar vi allt som tagits upp i detta moment, och sätter det i relation till andra moment på utbildningen och andra synsätt på kognition.

Hemtentan för detta moment delas ut och presenteras.

Fördjupning inom Situerad och distribuerad kognition

För den som vill läsa mer finns det en litteraturlista på https://www.ida.liu.se/~729G12/info/litt.sv.shtml

Sidansvarig: Annika Silvervarg
Senast uppdaterad: 2021-08-23