TDDI17 Programmeringsprojekt
Kursinformation
Målsättning
Denna kurs är en projektkurs i agil systemutveckling. Målet är att en student efter genomgången kurs ska kunna:- utveckla programvara tillsammans med programmerare och beställare (kunder)
- utveckla programvara baserat på agila metodikens grundvärderingar
- förstå agil utvecklingsmetodik i förhållande till andra metodiker
Upplägg
Kursdeltagarna delas upp i mindre team bestående av ca 6-8 studenter och jobbar mot en extern beställare/kund per team. Totalt genomförs 5 sprints (iterationer) om ca två-tre veckor vardera. Olika tekniker från agil systemutveckling tillämpas.
Information om projekten samt hur intresseanmälan görs mailas ut vid kursstart.
Varje team ska välja en scrum-master. Ansvarsområden som hör till denna roll finns detaljerade här.
Vid varje sprint end ska scrum master sammanfatta den gångna sprinten genom att fylla i ett speciellt formulär som sedan lämnas till läraren. Detta formulär finns tillgängligt här.
I kursen ingår några introduktionsföreläsningar och övningar. Som en förberedelse till dessa ska videoföreläsningar ses, dessa finns på Lisam.
Litteratur
- Pieter Jongerius et al. Get Agile! Scrum for UX, design & development. BIS Publishers, 2013.
- Scrum and XP from the trenches
Sidansvarig: Annika Silvervarg
Senast uppdaterad: 2022-08-24