TDDE04 Introduktion till programmering och datalogiskt tänkande
Ht1-2
[Godot Showcase](https://godotengine.org/showcase/)
### Nyheter:
8/4 2025: Kursen håller på att ombearbetas
### Kursändring från 2024
* Godot 4.*/ (förra året 4.3)
* Färre Godot-specifika saker
* Samlad kod, mindre spridning (egentligen inte optimalt, men enklare som nybörjare)
* Reflektionsseminarer med avskrivning och bugglabbar
* Enklare labbar, uppgift och projekt foksuerat på det egna spelet.
# OBS! Parprogrammering gäller i kursen. **Jobba alltid 2 och 2**. En dator, 2 personer.
Det ger bättre inlärning. Ni diskuterar mer och jobbar tillsammans, och gör inte olika fel eller krånglar till det. Särskilt när man är ny är detta bra, men även när man är professionell. Om någon är ensam kan vi istället skapa tregrupper som undantag.
### Om kursen
Grunderna i programmering.
Lös designproblem med kod genom experiment i simuleringsmjukvara (spelmotor är en fysikalisk simulering fokusera rpå realtidsprestanda)
* sätta upp experiment,
* analysera resultat och räkna fram optimum
Kursen består av en labbserie, en uppgift och ett Mästarprojekt. **Allt görs i par (i undantagsfall 3 eller ensam).** Parprogrammering, på en maksion, diskutera fram hur ni gör. I redovising ska samtliga studenter aktivt uppvisa sin förståelse för lärmomenten.
Vi bygger ett enklet spel, som är en representant för ett fysiksystem där olika egenskaper i t.ex spelaren och fiende eller skott och hastigehter måste balanceraas för att bli bra. Kursen innefattar därför även grundläggande kunskap om hur spelmotorer fungerar, t.ex. gällande kollisioner, anropsstrukture, komponenter osv.. Senare i utbildningen kommer ni använda Unreal som har ett liknanden upplägg.
* Programmeringsspråk - GDScript: På grundläggande nivå mycket likt Python (ett av världens största språk) och på vår nivå likt samliga breda allmänna språk. Vi lär oss de komponenter som finns i nästa alla språk.
* Spelmotor - Godot, världens nu absolut största öppna spelmotor för 2D och 3D.
### AI och lånad kod.
I denna kurs är det inte tillåtet att använda AI-bottar för att skapa kod och lämna in som egen. Däremot är det naturligtvis tillåtet att lära sig från webben t.ex. genom att söka information på webben och att föra dialog med en chatBot. Man får använda grafik som man skapar med AI i kursen, men är ansvarig för copyright-aspekter om man skulle t.ex. publicera ett spela efter krusen.
### Tidigare Evaliuate Kursutvurdering
* 2024 2.89
* 2023 3.17
* 2022 3.44
* 2021 3.15 (covid-year)
* 2020 2.97 (covid-year)
* 2019 3.67
## Deadlines:
1. Redovising och inlämning av labbar:
1. labb 1: - TBA - 2024 var det 20/9
1. labb 2: - TBA - 2024 var det 4/10
1. labb 3: - TBA - 2024 var det 18/10
1. Uppgift: - TBA - 2024 var det 22/11
1. Presentation av Mästarprojekt: 10, 11 / 12. Tid och plats för varje par bestäms med kod och slump från era webreggrupper.
1. Extra presentationstillfälle : TBA (typ 9, 10 Januari)
1. Hård deadline för samtliga labbar, uppgift och mästarprojekt HT2. (17 Januari)
1. Omredovisningstillfälle annordnas i Omtenta-P i April. Maila examinatorn.
> TBA - To Be Announced
> Hård deadline - Inlämningar som rättas under kursens gång
> Vid komplettering ges ny deadline
## Tider för slutpresentation:
Sidansvarig: infomaster
Senast uppdaterad: 2025-04-23