TDDE04 Introduktion till programmering och datalogiskt tänkande
Ht1-2
[Godot Showcase](https://godotengine.org/showcase/)
### Nyheter:
8/4 2025: Kursen håller på att ombearbetas
### Kursändring från 2024
* Godot 4.*/ (förra året 4.3)
* Färre Godot-specifika saker
* Samlad kod, mindre spridning (egentligen inte optimalt, men enklare som nybörjare)
* Reflektionsseminarer med avskrivning och bugglabbar
* Enklare labbar, uppgift och projekt foksuerat på det egna spelet.
# OBS! Parprogrammering gäller i kursen. **Jobba alltid 2 och 2**. En dator, 2 personer.
Det ger bättre inlärning. Ni diskuterar mer och jobbar tillsammans, och gör inte olika fel eller krånglar till det. Särskilt när man är ny är detta bra, men även när man är professionell. Om någon är ensam kan vi istället skapa tregrupper som undantag.
### Om kursen
* Grunderna i programmering.
* Lös designproblem med kod genom att genomföra experiment, analysera resutlat och räkna fram optimum
* Skapa interaktiv designförslag
Kursen består av en labbserie, en uppgift och ett Mästarprojekt. **Allt görs i par (i undantagsfall 3 eller ensam).** Parprogrammering, på en maksion, diskutera fram hur ni gör. I redovising ska samtliga studenter aktivt uppvisa sin förståelse för lärmomenten.
Vi bygger ett enklet spel och optimerar någon designegenskap, t.ex spelaren eller en fiendes skottfrekvens eller maxhastighet i förhållande till andra egenskaper.
* Programmeringsspråk - GDScript: På grundläggande nivå mycket likt Python (ett av världens största språk) och på vår nivå likt samliga breda allmänna språk. Vi lär oss de komponenter som finns i nästa alla språk.
* Spelmotor - Godot, världens nu absolut största öppna spelmotor för 2D och 3D. En spelmotor är en interaktiv designverktyg med fysikalisk simulering fokuserad på realtid.
### AI och lånad kod.
I denna kurs är det inte tillåtet att använda AI-bottar för att skapa kod och lämna in som egen. Däremot är det naturligtvis tillåtet att lära sig från olika källor på webben t.ex. genom att söka information på webben och att föra dialog med en chatBot för att förstå hur man kodar, vad olika saker är, hur man gör för att lösa sina problem. Man får använda grafik som man skapar med AI i kursen, men är ansvarig för copyright-aspekter om man skulle t.ex. publicera ett spel.
### Tidigare Evaliuate Kursutvurdering
* 2024 2.89
* 2023 3.17
* 2022 3.44
* 2021 3.15 (covid-year)
* 2020 2.97 (covid-year)
* 2019 3.67
## Deadlines:
1. Redovising och inlämning av labbar:
1. labb 1: - TBA - 2024 var det 20/9
1. labb 2: - TBA - 2024 var det 4/10
1. labb 3: - TBA - 2024 var det 18/10
1. Uppgift: - TBA - 2024 var det 22/11
1. Presentation av Mästarprojekt: 10, 11 / 12. Tid och plats för varje par bestäms med kod och slump från era webreggrupper.
1. Extra presentationstillfälle : TBA (typ 9, 10 Januari)
1. Hård deadline för samtliga labbar, uppgift och mästarprojekt HT2. (17 Januari)
1. Omredovisningstillfälle annordnas i Omtenta-P i April. Maila examinatorn.
> TBA - To Be Announced
> Hård deadline - Inlämningar som rättas under kursens gång
> Vid komplettering ges ny deadline
## Tider för slutpresentation:
Sidansvarig: infomaster
Senast uppdaterad: 2025-05-14