Göm menyn

TDDD92 AI-projekt

Kursinformation


Kursinnehåll

I den här kursen genomför du ett fördjupat tekniskt projekt relaterat till artificiell intelligens. Kursen innehåller en individuell utredande del som följs av ett utvecklingsprojekt i grupp. Båda examineras främst genom skriftliga tekniska rapporter.

Under 2018 utvecklade vi nytt material för projektarbetet, baserat på StarCraft II Learning Environment. Samtliga projektgrupper kommer att arbeta med denna typ av projekt.

Varför?

Varför ska man då göra detta? Alla de olika delmomenten i kursen har sina specifika syften.

I utredningsdelen förbereds det arbete man ska göra i projektet... men samtidigt övar man på att läsa och ta till sig vetenskaplig litteratur, och att till viss del sammanfatta den, både för att få förståelse och för att visa förståelsen. Detta ska också ge en bra bas för att i framtiden kunna ta åt sig av existerande material, så att man inte återuppfinner hjulet – och kan ta reda på vilket existerande hjul som passar in. Detta är också en förberedelse inför ett självständigt examensarbete, och rapportens språk och struktur kommer att granskas som ytterligare hjälp inför detta.

I projektet, som utförs i grupper om 5-6 personer, utvecklar man en agent som självständigt kan spela StarCraft II. Utöver att det här är ett intressant ämnesområde i sig ger det också en bra grund för att öva på implementation av existerande algoritmer, som någon annan har utvecklat, och för att samarbeta inom mjukvaruprojekt där flera personers implementationer måste samverka.

Man kan identifiera ytterligare mål, men det är viktigt att veta att tanken bakom kursen inte är att utveckla egna AI-tekniker. Istället är detta en projektkurs där man väljer, anpassar, implementerar, integrerar och testar sådana tekniker.

Hur arbetar vi?

Ni är drivande, individuellt och i projektgrupp! Vi ger hjälp på många nivåer och inom många områden, men det är till stor del kursdeltagarna som ska driva arbetet framåt.

Vi föreläser om vissa saker, men inte allt. Ni kommer att kunna ta upp diskussioner på olika sätt, både via en ärendehanterare (issue tracker) och via seminarier i olika stora grupper. 2020 kommer detta nästan helt och hållet att ske på distans, och eftersom detta är nytt för oss kommer vi kommer att vara öppna för förändringar av arbetssätt under kursens gång.

Närvaro

Måste man delta i alla seminarier och övriga pass? Vad händer om man är sjuk?

Detta år blir det så klart svårt att se vilka som faktiskt deltar i olika pass, på grund av distansarbetet.

Samtidigt är det alltid ni som deltar i kursen som ska övertyga oss om att ni har uppnått en viss betygsnivå. Där är presentationstillfällen och diskussionstillfällen också en viktig chans att demonstrera för oss vad ni kan, inte bara genom ett slutresultat utan genom att ni kontinuerligt visar oss hur ni tänker och reflekterar. Om ni missar detta kan det vara som att missa att svara på en delfråga på en tenta: Kanske inte katastrofalt i sig, men ju mer man missar desto svårare blir det att övertyga. Det kan leda till att man behöver göra ytterligare arbete, även om man var sjuk – det handlar inte om att ha en giltig ursäkt, utan om att visa upp sina kunskaper.

Matcher och avslutande turnering

Under kursens gång kommer ni att testa era agenter mot varandra under ett antal tillfällen. På slutet har vi en turnering mellan lagen.

Hur det går i turneringen påverkar inte betyget. Hur bra en agent klarar sig mot en annan beror inte bara på arbetets kvalitet utan också på mer slumpmässiga faktorer, speciellt i en kurs med begränsad tid där valet av lösningar att implementera kan ha konsekvenser som är omöjliga att förutse i förväg.

Däremot kommer vi givetvis att hålla koll på de framsteg som sker under kursens gång.

Mer detaljer om tester och turnering kommer att publiceras på andra sidor.


Sidansvarig: Jonas Kvarnström
Senast uppdaterad: 2020-08-29