Göm menyn

769A04 Interaktionsdesign, studiokurs

Examination


Kursen examineras skriftligen och muntligen genom tre designuppdrag i en digital portfolio DIP1, samt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier (OBL1).

De tre designuppdragen bildar tillsammans helhet:

  1. Det första uppdraget (2 veckor) är att individuellt i skisser med papper och penna komma på minst 50 olika sätt använda de självkörande bussarna på campus med fokus på socialt samspel mellan folk och analysera designrymden.
  2. Det andra uppdraget (6 veckor) är att, i par eller grupper om tre, utforska interaktiva system som inkluderar sensorer och aktuatorer. Det görs genom fysiska prototyper/mock-ups i kartong och Raspberry Pi. Designuppdraget är fortfarande att utforska olika sätt att använda de självkörande bussarna på campus med fokus på socialt samspel mellan folk. Syftet med uppdraget är att utforska olika aspekter av konstruktion och användning fysiska prototyper/mock-ups, särskillt för- och nackdelar med olika material/tekniker för prototypning av olika fysiska aspekter, och hur olika sensorer och aktuatorer används och vad deras användning kan bidra med till prototypningsarbetet. I slutet av det andra designuppdraget ska ni ha skapat en prototyp som tydligt förklarar ert koncept för en tänkt tredje part och konkretiserar de viktigaste aspekterna av ert koncept, dvs gör det möjligt för den tänkta tredje parten att uppleva/ta del av dessa aspekter på något sätt.
  3. Det tredje uppdraget (3 veckor) är att individuellt i Figma utforska animationer i interaktiva system för att använda de självkörande bussarna på campus med fokus på socialt samspel mellan folk. Använd samma sorts experimenterande ansats som i den andra designuppdraget.

Under designarbetet ska ni dokumentera er process. Dvs.vad ni utforskar och varför det är av intresse för utvecklingen av ert koncept, och vilka slutsatser/designbeslut/behov av ytterligare utforskning ni kommer fram till genom utforskningen.

Uppgifterna redovisas muntligen vid seminarier innan nästa uppgift lämnas ut. De redovisas sedan skriftligen i en portfolio med deadline 2022-01-13 (ladda upp en länk i Teams). Portfolion görs i Sway, som du hittar bland Office 365-appar via Lisam. Använd gärna mallen "Gör det själv-projekt", men utforska också andra mallar som kan vara lämpliga. Se det som början på din professionella portfolio att dela med dig av till framtida arbetsgivare. The Glass Wall kan ses som en förebild för portfolion. Omexamination kan göras antingen 2022-03-17 eller 2022-06-11. Därefter gäller uppgifterna för nästa års kurs som dock får en ny kurskod pga större ändringar i kursplanen. Tala med examinatorn om det blir aktuellt.

Under designprocessens gång och vid seminarier ges återkoppling muntligen, och på portfolion ges återkoppling skriftligen.

Kursbetyg baseras på den digitala portfolion, men även seminarierna måste ha godkänt betyg för att kursbetyg ska ges.

DIP1, 5 hp, betygsskala: U, G, VG. Digital portfolio för inlämningsuppgifterna är en digital avrapportering av designprocessen för de tre uppdragen, med tillhörande reflektion. Designarbetet bedöms som sammanvägning av estetisk kvalitet, praktisk kvalitet och teknisk kvalitet. Denna bedömning utgör grunden för skillnaden på G och VG.

  • För Godkänt ska portfolion:
    • Kronologiskt redogöra för planering och genomförande av de tre uppdragen genom att visa utdrag ur skissning och prototypningsarbete.
    • Demonstrera utforskning av designrymden utifrån användarnas perspektiv.
    • Redovisa en passande designlösning (praktiskt, estetiskt och tekniskt) i förhållande till probleminramningen.
  • För Godkänt ska den tillhörande reflektionen besvara följande frågor:
    1. Var i designprocessen fattade du designbeslut med begränsad information? Ge ett par exempel.
    2. Vilka skissnings- och prototypningsmetoder har du använt i designarbetet? Motivera varför. Relatera ditt svar till Vallgårda & Sokoler (2010), Löwgren (2016), och Chevalier m.fl. (2016).
    3. Vilken roll spelade dina olika skisser och prototyper i utforskningen av designrymden? Relatera ditt svar till Botero m.fl. (2010), Dove m.fl (2016), och Westerlund (2005).
    4. Vilken roll spelade de olika skisserna och prototyperna i utforskningen av olika bruks-/upplevelsekvaliteter? Relatera ditt svar till Arvola & Holmlid (2015).
    5. Hur vidmakthåller eller ifrågasätter ditt designarbete samhälleliga normer?
    6. Var i designarbetet var din egen kompetens och kunskap en begränsande faktor, och hur skulle du framgent kunna utveckla din kompetens och kunskap i de områdena?
  • För Väl godkänt ska portfolion dessutom visa på god (a) praktisk kvalitet, (b) estetisk kvalitet, och (c) teknisk kvalitet.

OBL1, 1 hp, betygsskala: U, G. Två obligatoriska seminarier för designpresentation (uppdrag 2 och 3). Du ska på seminarierna visa att du kan:

  • Argumentera för egna designförslag.
  • Ge konstruktiv kritik på andras designarbete.

Examinator kan ge en annan uppgift i händelse av befogad frånvaro från enstaka obligatoriska seminarier.

Regler för examinering av uppgifter vid IDA

Uppgifter och datorlaborationer görs i grupp eller individuellt, enligt de instruktioner som ges för en kurs. Examinationen är dock alltid individuell.

Det är inte tillåtet att lämna in lösningar som har kopierats från andra studenter, eller från annat håll, även om modifieringar har gjorts. Om otillåten kopiering eller annan form av fusk misstänks, är läraren skyldig att göra en anmälan till universitetets disciplinnämnd.

Du ska kunna redogöra för detaljer i design och kod. Det kan också tänkas att du får förklara varför du har valt en viss lösning. Detta gäller alla i en grupp.

Om du förutser att du inte hinner redovisa i tid, ska du kontakta din lärare. Då kan du få stöd och hjälp och eventuellt kan tidpunkten för redovisningen senareläggas. Det är alltid bättre att diskutera problem än att, t.ex., fuska.

Om du inte följer universitetets och en kurs examinationsregler, utan försöker fuska, t.ex. plagiera eller använda otillåtna hjälpmedel, kan detta resultera i en anmälan till universitetets disciplinnämnd. Konsekvenserna av ett beslut om fusk kan bli varning eller avstängning från studierna.

Policy för redovisning av uppgifter vid IDA

För alla IDA-kurser gäller generellt att det finns en bestämd sista tidpunkt, deadline, för inlämning. Denna deadline kan vara under kursens gång eller vid dess slut. Om redovisning inte sker i tid måste, den eventuellt nya, uppgiften göras om nästa gång kursen ges.


Sidansvarig: Mattias Arvola
Senast uppdaterad: 2022-10-21