Göm meny
Gäller för: HT23

Kursinformation

Kursen är indelad i sex teman som är strukturerade på samma sätt och med samma uppgiftsmoment.

De flesta uppgifter görs i par, men all examination är individuell. Efter tema 3 bildar ni nya pargrupper för att ni ska prova på att programmera med nya människor.

Varje tema kommer att innehålla följande moment:

Kursens moment syftar till att bidra till följande färdigheter och kunskaper:

  • Grundläggande programmeringsfärdigheter: För kognitionsvetare är programmering viktigt som verkyg, men även de begrepp som hör ihop med datalogi och programmering är viktiga att ha med sig.
  • Kunskap om grundläggande IT-teknik: Programmeringsfärdigheter behöver dock även kopplas ihop med den tekniska miljö som de används inom. I denna kurs går vi igenom tekniska begrepp som ni kan bygga vidare på i senare kurser.
  • Diskret matematik: Grundläggande förståelse av begrepp och notation som används inom diskret matematik.
  • Förstå datalogiska problem: innan man till lösa ett problem måste man i de allra flesta fall förstå det. Det gäller inte bara datalogi, utan även andra ämnesområden inom kognitionsvetenskap: statistik, kognitiv psykologi, människa-dator-interaktion, lingvistik etc.
  • Dela upp problemet: När det kommer till att lösa problem på ett datalogiskt sätt, försöker man dela upp problemet i delproblem, lösa delproblemen och sedan sätta ihop dessa lösningar till en enhet som löser det större problemet. Detta innebär både modellering och arbete på olika abstraktionsnivåer.
  • Implementation, testning, felsökning: När det kommer till implementationen av lösningen på problemet lönar det sig att jobba metodiskt, både när det gäller själva lösningsimplementationen, men inte minst när det kommer till att testa implementationen (koden) och felsöka den.

Kursplan, examination och studianvisning

Varje kurs på universitetet har en kursplan som beskriver de kursmål som en kurs har. Kursmålen beskriver graden av förståelse för de olika målen som du som student bör kunna uppvisa efter en genomgången kurs. Dessa kursmålsbeskrivningar använder sig av terminologi från Blooms taxonomi.

Examinationsmomenten på en kurs ska vara utformade på så sätt att de examinerar de kursmål som finns uppsatta för en kurs. Vidare ska undervisningen och kursdesignen vara sådan att den bidrar till att hjälpa dig som student att uppfylla kursmålen.

Studier och upplägg på det faktiska kurstillfället beskrivs i kursens studieanvisning. Denna kan ha olika utseende beroende på vilken institutions som kursen går på. På IDA (som denn kursen ligger under) hittar du kursanvisningen här på kurshemsidorna.

Korta beskrivningar av moment på kursen

Föreläsningar

På föreläsningarna går vi igenom mycket (men inte allt) av kursmaterialet.Föreläsningsbilder och litteraturhänvisningar hittar ni på föreläsningssidan.

Lektioner

På lektionerna gör vi förberedande övningar inför moment i temauppgiften/går igenom temauppgiften. I de flesta fall hålls lektionerna i datorsal. De övningar som görs på lektioner behöver inte lämnas in. Ni får, men behöver inte jobba i samma pargrupper som ni bildat.

Seminarium

Under Tema 1-3 använder vi seminarierna för att gå igenom olika IT-begrepp. Detta sker genom att ni genomför demonstrationer för varandra i mindre grupper och diskuterar dessa.

Under Tema 4-6 använder vi seminarierna för att ni ska få möjlighet att förbereda och diskutera innehållet i algoritmrapporterna som hör ihop med temauppgiften.

Programmeringsuppgifter

Till varje Tema finns en Temauppgift där ni ska programmera. Ni jobbar i par och det finns schemalagda laborationstillfällen för eget arbete med dessa uppgifter.

I schemat ser ni vilken temauppgift som ni ska jobba med. LA1.1 betyder “temauppgift 1, första handledda passet”. LA2.3 betyder “temauppgift 2, tredje handledda passet”.

OBS! Det krävs mer tid än endast de handledda tillfällena för att hinna göra klart temauppgifterna.

Inlämningsuppgifter

Till Tema 1-3 finns inlämningsuppgifter i diskret matematik som görs individuellt och lämnas in på papper. Se

Inlämningsuppgifterna till Tema 4-6 är algoritmrapporter som görs i par och lämnas in via Lisam. Se

Om fusk: Disciplinnämnden

Kapitel 10 i Högskoleförordningen innehåller de bestämmelser som gäller alla universitet relaterade till bl.a. fusk, förhindrande av undervisning och annan verksamhet, samt trakasserier och diskriminering. När det gäller fusk tillämpas följande definition:

[att] med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas

Vid Linköpings universitet hanterar Disciplinnämnden alla ärenden.


Sidansvarig: Johan Falkenjack
Senast uppdaterad: 2023-08-24