Göm menyn

TQPR10 Examensarbete: Innovativ Programmering

Exjobbsprocessen för IP


För utbildningsprogrammet Innovativ Programmering (IP) gäller särskilda regler för 16 hp exjobb (kandidatuppsats). Exjobbskursen TQPR10 för IP genomförs under Vt2 och bygger på förberedande kursen TDP026.

Handledning och examination i exjobbskursen TQPR10 genomförs i handledargrupper med ca. 5-7 studenter/par av studenter, samt två lärare. Gruppindelningen bestäms redan i förberedande kursen TDP026. Handledning i grupp har visat sig fungera väl, och brukar resultera i exjobbsrapporter av hög kvalitet. Schemasamordningen mellan grupperna, effektiviserar dessutom opponering och framläggning: En stor fördel är det blir lättare att hitta opponenter.

Exjobbsarbetet styrs upp genom fyra grupphandledningsmöten som är gemensamt schemalagda för alla handledningsgrupper (för specifika tider, se schemat för TQPR10 i TimeEdit):

  • Planeringsmöte -- Tidsplanering. Uppdaterad exjobbsrapport (intro, teori, metod), samt detaljerad tidsplanering lämnas in i förväg som diskussionsunderlag.
  • Halvtidsmöte -- Lämna in uppdaterad exjobbsrapport, uppdaterad tidsplanering och riskbedömning.
  • Opposition -- Vid detta tillfälle genomförs oppositionsmomentet. Efteråt ska rapporten korrigeras baserat på den feedback som framkommit och skickas in till examinator på nytt.
  • Framläggning -- Exakt 15 min per exjobb, inklusive visning av screen cast. Schemaläggs i detalj i förväg. Bjud gärna in uppdragsgivare, släkt och vänner för just din framläggning.

Mallar för exjobbsrapporten

För IP-exjobb ersätts innanmätet av LiU-mallen med en egen konferensmall:

Det är tänkt att försättsblad ska hämtas från LiU-mallen, medan själva innehållet ska följa mallen som är specifik för IP. Vad som behålls från LiU-mallen är alltså titel- och försättsblad, upphovsrätt, och Acknowledgement-sidan. Däremot ersätts innehållsförteckning, och allt efter den, med konferensmallen. Själva rapporten (konferensmall-delen) ska vara på 10 sidor. Detta inkluderar referenslistan, men inte Appendix (bilagor). Appendix kan t.ex. innehålla kodutskrifter, detaljerade resultat-tabeller, etc. som är bra för läsaren att ha tillgång till, men som inte behöver finnas med i huvudtexten.

Förberedande steg 1: Anmälan för att starta upp en administrativ support-tråd

För att du smidigt ska få tillgång till administrativt stöd, som är särskilt viktigt mot slutet av exjobbet, behöver ni fylla i en anmälningsblankett. Jobbar ni i par, behöver bara en anmälan göras. Den som gjort anmälan kommer att få ett bekräftelse-mail. Efter inloggning på support-plattformen, kan en länk till support-tråden delas med exjobbspartnern m.h.a. "Share"-funktionen. Bokmarkera länken till support-tråden, så att ni lätt kan komma åt den senare.

Efter anmälan kommer studievägledningen att skicka mail till din examinator, som behöver OK:a dina särskilda förkunskaper. Efter OK från din examinator kommer kurskoden TQPR10 att dyka upp i Studentportalen, och du kan nu registrera dig på kurskoden TQPR10. Notera att TQPR10 inte är en vanlig kurs, och att din examinator på TQPR10 kommer att vara den exjobbsexaminator som utsågs i er handledargrupp.

OBS! att ni också måste registrera er på kursen TEXJOB. Denna är en "dummy-kurs", som behövs för att registrera auskultation, dvs. att man varit åhörare på två andra studenters exjobb.

Steg 2: Anmälan i WexUpp

Exjobbet kommer att följas upp kontinuerligt i ett elektroniskt verktyg som heter WexUpp, där avklarade milstolpar kommer att bockas av av examinatorn för det specifika exjobbet. WexUpp fungerar alltså ungefär som IDA's webreg för labbar. Innan ni kan anmäla ert exjobb i WexUpp, ska du se till att:

  • Ni har 135 hp avklarade kurser
  • Att ni har blivit meddelade vem som är er handledare respektive examinator. (Detta bestäms av de två lärare som ni hade på förberedande kursen, som meddelar detta i början av Vt2).

Anmälan i WexUpp behöver göras senast tre veckor efter exjobbsstart, dvs. tre veckor efter periodstart av Vt2. Jobbar ni i par, behöver bara en anmälan göras.

Ni kommer bl.a. att behöva fylla i följande information:

  • Titel: Er preliminära exjobbstitel (titeln går att ändra senare)
  • Avdelning: HCS
  • Utbildningsprogram: Innovativ programmering
  • Ämnesområde: Programmering
  • Examinator och handledare som ni har blivit tilldelade i samband med kursen TDP026
  • Ni kommer normalt sett inte behöva bifoga någon projektspecifikation, eftersom ni redan har kontakt med rätt handledare och examinator.

Efter anmälan i WexUpp är ni redo att påbörja exjobbet.

Sätta igång med exjobbet

Inför planeringsmötet kommer ni behöva lämna in följande:

  • Planeringsrapport. Det går det bra att använda (eller helt enkelt referera till) den slutrapport ni lämnade in i kursen TDP026. Ni kan utgå från detta som en planeringsrapport, förutsatt att ni tänker fortsätta med detta arbete. Ifall slutrapport i kursen TDP026 gällde ett påhittat problem som ni inte tänker gå vidare med i själva exjobbet, finns det stolpar på IDA:s exjobbssidor för vad som bör finnas med i en planeringsrapport.
  • Tidsplanering, där ni specificerar en tidsplan som beskriver vad som ska göras vecka för vecka under examensarbetet, med fokus på vilka milstolpar som ska vara klara när. Denna tidsplan kommer att fungera som stöd för er, så att ni kan anpassa återstående arbete efter hur ni ligger till gentemot tidsplanen.

Planeringsmöte

På planeringsmötet i början av Vt2 kommer er handledare och examinator att kommentera och godkänna tidsplanerna, och ge klartecken för fortsatt arbete (ofta med krav på justeringar av tidsplanen, tänkt metod, eller dylikt). Likaså kan andra i gruppen komma att bidra med hjälpsamma kommentarer, men detta är inget krav. Målet är att ha en bra plan som är möjligt att genomföra. Planen ska också fungera som ett bra stöd, där milstolparna är så pass konkreta att de är lätta att bocka av.

Jobbar ni två, kommer i behöva dokumentera hur ni har fördelat arbetet sinsemellan, så det kan vara en bra idé att föra en dagbok över vem som gör vad under arbetets gång.

Halvtidsmöte

På halvtidsmötet säkerställer examinator att ungefär halva arbetet har genomförts. Detta innebär oftast att en stor del av det praktiska arbetet (t.ex. kodningen) är genomförd, och att rapportens tre första kapitel är i stort sett färdigskrivna (samt gärna att Resultat-kapitlet är skissat).

Inför halvtidsmötet ska en uppdaterad examensrapport, samt uppdaterad tidsplan lämnas in, med en riskbedömning, dvs. en lista av möjliga risker som kan dyka upp i det fortsatta arbetet och hur dessa risker kommer att hanteras/minimeras.

Examinator (och möjligen även er handledare) ger feedback på ett gruppseminarium, godkänner halvtidsinlämningen, och ger klartecken för fortsatt arbete (ofta med krav på justeringar av rapport och tidsplan).

Det är lärorikt för er själva, och stödjande för den som granskas, om även ni inom handledargruppen kan ta er tid att kommentera varandras arbeten. Ju fler ögon, desto fler problem kan upptäckas.

Opponering

På IP skiljer vi åt opponering och framläggning. Vi vill ha en tidig opponering, gärna ett par veckor före framläggning, så att det finns tid att åtgärda de kommentarer man har fått. Detta medför samtidigt att rapporten som ska opponeras på ofta inte hunnit skrivas färdigt, utan har kanske ett preliminärt Resultat eller Diskussionskapitel.

Opponeringen syftar till att förbättra exjobbet genom konstruktiv kritik. Fokus för opponeringen ska ligga på det viktiga, dvs frågeställning med tillhörande motivering, att metoden matchar frågeställningen och att resultatet besvarar frågeställningen. Minst tre viktiga diskussionspunkter ska tas upp. Formalia såsom språk, etc. hanteras genom att en lista med upptäckta fel överlämnas till respondenten i efterhand. Allra helst ska detta ske i form av att rapportens originalfil har redigerats (med "spåra ändringar" påslaget).

Som underlag för oppositionen används med fördel slides (läs: man ska ha goda skäl för att inte använda någon form av slides).

Det är viktigt att frågor och synpunkter vid opponeringen leder till en (konstruktiv) dialog mellan opponent(er) och respondent(er).

Notera också att opponeringen även bör ta upp positiva aspekter av arbetet. Naturligtvis ska all kritik och beröm motiveras och exemplifieras, samt ha tillhörande åtgärdsförslag i de fall det inte är fråga om rena diskussionsfrågor.

Antal opponenter för ett arbete ska matcha antalet respondenter, så att studentpar opponerar på studentpar och studenter som jobbat själva opponerar på studenter som jobbat själva -- så långt detta låter sig göras. Tidsmässigt gäller att 1 opponent = ca 10 min, och 2 opponenter = ca 15 min, men att tiden mer ska ses som en riktlinje och att fokus ligger på kvalitet snarare än kvantitet.

Auskultation (del 1) vid opponeringen

Auskultation innebär att man går och lyssnar på två andra framläggningar (inklusive opponeringar). För en kandidatuppsats gäller att man ska ha varit med på 2 andra framläggningar (inklusive opponering). För IP delas detta upp i närvaro på 2 andra opponeringar (den egna opponeringen räknas inte), och närvaro på 2 andra framläggningar.

Enligt det upplägg vi har på IP, med gruppopponering och gruppframläggning, kommer detta krav att uppfyllas per automatik, men måste ändå dokumenteras. Opponeringen genomförs i grupp, vilket ger tillfälle att närvara på minst 2 opponeringar (förutom sin egen, och där man själv är opponent). Notera att opponeringstillfället utgör halva auskultationen. For att en auskultation ska kunna formellt godkännas behöver du även vara med och lyssna på den kommande framläggningen av det exjobb som du vill ha auskultation på.

Eftersom auskultationerna måste godkännas av din exjobbsexaminator och registreras, kommer vi att använda en framläggningsblankett, där varje student(par) skapar en kopia av blanketten, och fyller i sina personuppgifter, samt titeln för sin rapport. Lägg upp den ifyllda blanketten på samarbetsytan för er handledargrupp i Lisam. I samband med opponeringen kommer de studenter som opponerar, samt de som är med och lyssnar (dvs. inte aktivt deltar i en viss opponering) att kunna skriva upp sig på respektive blankett för att styrka vilka exjobb man har opponerat på, respektive auskulterat (lyssnat) på. Efter opponeringen kommer er examinator att kontrollera och godkänna de uppgifter som förts in i blanketterna, och skriva under blanketten, som sedan lämnas över till vår exjobbsadministratör, för att på så sätt starta en administrativ process. Bl.a. kommer ni få ett ISRN-nummer som behövs för att kunna publicera rapporten.

Extra bilaga i rapporten om man varit två i exjobbet

För studenter som jobbar i par gäller att rapporten ska kompletteras med en extra bilaga. Denna extra bilaga ska vara totalt 4 sidor dubbelspaltigt. Bilagan ska dels innehålla extra text, dels en beskrivning av arbetsfördelning (denna del behövs för att individuella betyg ska kunna sättas):

  1. Genom att lägga med extra text kompenserar ni för att ni har varit två och därför haft mindre arbetsbörda vad gäller skrivandet. Den extra texten kan bestå av t.ex. en kravspecifikation, en användarmanual, etc. Exakt vilken typ av extra material som bilagan ska innehålla kan ni diskutera med er handledare och examinator.
  2. Beskrivning av arbetsfördelningen ska ta upp vilken arbetsfördelning ni gjort under olika faser i exjobbet, och hur ni styrt upp det hela, både vad gäller genomförandet av arbetet och skrivandet av rapporten. Ni måste visa att arbetsfördelningen har varit medveten och genomtänkt.
    1. Vad var målet med arbetsfördelningen? Varför detta var en bra fördelning i just ert fall. Kanske mer effektivt, ökad kvalité, färre fel, etc. Gärna med en referens till vetenskaplig litteratur som stödjer ert arbetssätt.
    2. Lite reflektion av hur fördelningen har fungerat. Var det bra? Skulle ni göra på samma sätt igen? När? När inte? Stötte ni på några problem (gällande arbetsfördelningen)? Hur åtgärdade ni dem?

Ladda upp extra bilagan i WexUpp

Ladda upp extra bilagan i WexUpp. Er examinator kommer att behöva godkänna era bilagor innan ert exjobb kan godkännas som klar för inläggning i LADOK. Extra bilagan brukar inte publiceras elektroniskt, men den kommer att arkiveras, och utgör således en del av examensarbetet.

Framläggning

Screencast

Framläggningen ska innehålla en screencast på ca 1-2 minuter, som på ett visuellt intressant sätt presenterar arbetet. Screencast ska besvara frågorna:

  • Vem har gjort arbetet?
  • Vad gick arbetet ut på och varför är det intressant?
  • Vad blev resultatet och vad betyder det?

För exempel på hur en screencast kan se ut:

Själva framläggningen

Framläggning av exjobben sker i den handledargrupp som man har blivit tilldelad i förberedande kursen. Vi kommer att schemalägga exakt 15 min per exjobb, inklusive visning av screencast. Framläggningarna schemaläggs i detalj i förväg, så tiderna måste hållas. Bjud gärna in uppdragsgivare, släkt och vänner för just er framläggning.

Syftet med presentationen vid framläggningen är att på ett kortfattat och intressant sätt presentera de viktigaste delarna av arbetet. Det är alltså OK att göra ett selektivt urval av vad som ska tas upp. Presentationen görs med stöd av slides, och med en struktur som i grova drag följer rapporten. Det som ska tas upp är alltså:

  • Vad är det för frågeställning som studerats och varför är den intressant?
  • Vad finns det för bakgrund som man bör känna till (tidigare forskning etc)? Bör göras kortfattat.
  • Hur har upplägget varit (metod)?
  • Vad blev resultatet och vad betyder det?

Vid lämpligt ställe i presentationen ska din/er screencast spelas upp. Tänk på att det är väldigt viktigt att hålla tiden för det är ett tajt schema med presentationer. Går du över tiden kommer du att bli avbruten av moderator, så träna gärna i förväg!

Auskultation (del 2) vid framläggningen

De blanketter som användes vid opponeringen, där åhörare kunde skriva upp sig som auskulterande på respektive uppsats, kommer nu att skrivas under av respektive examinator, förutsatt att de som auskulterat vid oppositionen även var med på motsvarande framläggningar. Därefter låses framläggningsblanketterna av respektive examinator, och tillgängliggörs för vår exjobbsadministratör, som då registrerar alla opponeringar och auskultationer.

Publicering

Efter godkännande för publicering från din examinator, är det dags att påbörja publiceringsprocessen.

Ni ska tidigare ha fått ett ISRN-nummer (ett unikt serienummer) av vår exjobbsadministratör, som ni når via support-tråden som skapades i början av exjobbsprocessen.

Nästa steg är att publicera er rapport i DiVA:

När publiceringen är gjord, ska ni skicka länk till er rapport i DiVA till er examinator, och tillhandahålla exjobbsadministratören en kopia av exjobbsrapporten, så att den kan arkiveras.

Reflektionsdokument

Reflektionsdokumentet ska skrivas individuellt, även om man gjort exjobbet i par. Reflektionsdokumentet lämnas in i ett särskilt formulär. Länken till detta får du via mejl i samband med din kursregistrering till TQPR10. Er examinator och handledare kommer att läsa reflektionsdokumentet och godkänna i WexUpp.

Examen

Förutsättningen för examen är att alla delar av exjobbet (kurserna TQPR10 och TEXJOB) har blivit godkända och införda i LADOK. Checklista:

  • Exjobbspresentationen är godkänd
  • Opponering och auskultationer är godkända, vilket förutsätter att du har registrerat dig på kursen TEXJOB.
  • Reflektionsdokumentet är godkänt.
  • Exjobbsrapporten har godkänts av din examinator för publicering, och slutversionen har lämnats till administratör för arkivering (via administrativa support-länken ni fick i början av exjobbsprocessen).

När alla delmoment blivit godkända i WexUpp och införda i LADOK, kommer kurskoden TQPR10 att rapporteras in som godkänd i LADOK. När TQPR10 dyker upp som godkänd i din studentportal, kan du ansöka om examen.

Tiden från att man har ansökt om examen till att man har fått ut examen beror bl.a. på om alla andra studiepoäng är inrapporterade. Handläggningstiden är normalt 4-12 veckor efter komplett inskickad ansökan. Examensansökningar behandlas i kronologisk ordning utifrån ansökningsdatum.


Sidansvarig: Rita Kovordanyi
Senast uppdaterad: 2025-01-09